31 - 03 - 2020
سالی ۸۰۰کیلومتر از برنامه توسعه ریلی عقب میمانیم
عضو کمیسیون برنامهوبودجه مجلس از عقبماندگی حوزه ریلی در توسعه و گسترش راهآهن خبر داد و گفت: سالانه ۸۰۰ کیلومتر از برنامه ساخت و توسعه ریل در کشور عقب هستیم. مهرداد لاهوتی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: طبق اهداف و برنامههای تدوین شده تا پایان سال ۱۴۰۴ باید حدود ۲۵هزار کیلومتر خط ریلی در کشور ساخته شود.
وی گفت: در حال حاضر با در نظر داشتن همه پروژههای در دست اجرا و نیمه تمام حوزه ریلی، کمتر از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد که نشان میدهد برای تحقق اهداف برنامهای باید ۱۱ هزار کیلومتر دیگر در کشور خطوط ریلی ایجاد شود. عضو کمیسیون برنامهوبودجه مجلس افزود: در حال حاضر متوسط بهرهبرداری از خطوط ریلی در بهترین شرایط ۱۷۰ تا ۱۸۰ کیلومتر در سال است و اگر بنا داشته باشیم خوشبینانه به این موضوع بنگریم، حدود ۲۰۰ کیلومتر خط ریلی سالانه در کشور ساخته میشود و با این تفاسیر یعنی ۸۰۰ کیلومتر از برنامه سالانه عقب هستیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در بودجههای سالانه منابع خوبی در اختیار حوزه ریلی قرار گرفته است، افزود: با وجود تخصیص بودجه مناسب به راهآهن در سال گذشته، متاسفانه متولیان از آن بهرهای لازم برای توسعه ریلی کشور نبردهاند. وی افزود: با توجه به اینکه تامین منابع مورد نیاز توسعه حوزه ریلی با بودجه عمومی میسر نبود این اجازه به متولیان ریلی داده شد تا با استفاده از فاینانس نسبت به تامین منابع اقدام کنند به این ترتیب که اگر سهم ۸۵ درصدی سرمایهگذار اعم از سرمایهگذار داخلی و خارجی مهیا بود سهم ۱۵ درصدی حوزه ریلی با قید شروطی از صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
لاهوتی اضافه کرد: این شرایط مطلوبی بود که متولیان ریلی بهرهای از آن نبردند در صورتی که دولت میتوانست شرایط استفاده از فاینانس ۷ میلیارد دلاری را مهیا کند، ۳ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به آن تخصیص مییافت اما با وجود آنکه این اتفاق، یک انقلاب در حوزه ریلی ایجاد میکرد این فرصت استفاده نشد تا اینکه مجدد مورد تحریم قرار گرفتیم.
این عضو کمیسیون برنامهوبودجه تاکید کرد: دولت و خصوصا متولیان ریلی باید اراده لازم برای بهرهگیری از این منابع را داشته باشند، متاسفانه عزم جدی برای استفاده از این فرصتها وجود ندارد درحالی که متولیان میتوانند با ابتکار عمل زمینه حضور بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در این حوزه را مهیا کنند اما متاسفانه هیچ قدمی در این زمینه برنداشتهاند. این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینههای صرف شده در جهت تصویب این قبیل قوانین و مصوبهها، بیان کرد: سالانه ۴۰درصد از بودجههای در نظر گرفته برای توسعه بخشهای مختلف کشور، به عنوان خسارت تاخیر پروژهها پرداخت میشود و این در حالی است که هیچ جای دنیا اینگونه نیست. عقبایی بیان کرد: اگر قیمت دلار افزایش نیابد نیمه دوم زمستان در واحدهای بزرگ بیش از ۱۵۰ متری ۲۵ درصد حباب قیمتها شکسته میشود، اما در واحدهای پایین به دلیل متوازن نبودن قیمت عرضه و تقاضا قیمت مسکن با ثبات میماند. وی گفت: در نیمه اول سال ۹۸ تا پایان شهریور بازار مسکن راکد و توأم با تورم نسبی خواهد بود. احتمال افزایش قیمت در شش ماه اول ۹۸ نداریم، زیرا مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد. نایبرییس اتحادیه املاک تهران افزود: سوداگری در بازار مسکن همواره وجود دارد و این رشد نامتعارف نشأت گرفته از سوداگری است، زیرا خریداران واقعی قدرت خرید ملک را ندارند و پولهای سرگردانی که در بازار است حجم آنها در حد خرید ملک نیست زیرا با قیمت ۵۰ میلیون تنها میتوان در بازار سکه و ارز سرمایهگذاری کرد و در بازار مسکن نمیتوان ورود پیدا کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد