28 - 10 - 2019
سازمان هواپیمایی ۳۰ درصد مقصر است
گروه حملونقل- با گذشت بیش از یک سال و نیم از وقوع حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج برخی منابع خبری از تعلیق حکم رییس سازمان هواپیمایی کشوری به دلیل انتشار گزارش خلاف واقع در مورد این سانحه خبر میدهند. هرچند روابطعمومی این سازمان در اطلاعیهای اعلام کرده است که عابدزاده همچنان به کار خود ادامه میدهد اما گفته میشود دادگاه مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای مسافری در یاسوج فعالیت او را تا دو سال به حالت تعلیق در آورده است.
پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۶ با تعداد شش نفر خدمه پروازی (خلبان، کمکخلبان، دو نفر مهماندار و دو نفر نیروی امنیت پرواز) و ۶۰ نفر مسافر (۵۹ نفر بزرگسال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت ۰۸:۰۵ به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه از آغاز پرواز، مکالمه مابین خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه یاسوج قطع شد و هواپیما در حوالی ۹ مایلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.
براین اساس شنیده شده که دادگاه بدوی، حکم تعلیق از کار برای علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری را صادر کرده است.
یک منبع آگاه در گفتوگو با مهر با تایید صدور حکم تعلیق برای معاون وزیر راهوشهرسازی در دادگاه بدوی رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در زمستان سال ۹۶، علت آن را تشخیص مقصر بودن سازمان هواپیمایی کشوری در صدور مجوز پرواز برای این هواپیما دانسته است.
در گزارشی که سه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه هوانوردی تهیه کردهاند، مجموع سهم تقصیراتی که سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی آسمان از این سانحه داشتهاند را ۸۰ درصد و سهم کروی پروازی را ۵ درصد تعیین کرده است.
این در حالی است در گزارشی که از اسفندماه سال ۹۶ از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص سانحه سقوط پرواز تهران-یاسوج تهیه شده بود، علت اصلی سانحه اشتباه خلبان و عامل انسانی اعلام شده بود.
مدرس خلبانی: عامل سانحه یخزدگی هواپیما بوده نه عامل انسانی
با این حال کاپیتان عینالله اردشیری، خلبان بازنشسته، مدرس باسابقه خلبانی و یکی از اعضای تیم بررسی سوانح هوایی در گفتوگوی ۱ اسفند ۹۶ در خصوص علت سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج داشت، در پاسخ به این سوال که «آیا ممکن است، خلبان به دلیل خطای انسانی ارتفاع هواپیما را کم کرده باشد؟» توضیح داد: کاهش ارتفاع هواپیما، الزاما ناشی از اشتباه خلبان نبوده و دلایل مختلفی میتواند عامل کاهش ارتفاع هواپیما باشد که «برخی» از این دلایل به این شرح است: ممکن است هواپیما در داخل ابرها با مشکلاتی مواجه شده و اصطلاحا به شرایط «STALL» یا «واماندگی» رسیده و با خارج شدن از کنترل، هواپیما به کوه برخورده کرده است. ممکن است سیستم ضدیخ هواپیما از کار افتاده باشد که در این صورت در عرض چند دقیقه، بدنه هواپیما از چندین تن یخ پوشیده میشود و هواپیما سنگین شده و نمیتواند ارتفاع را حفظ کند. ممکن است از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما نیز منجر به کاهش ارتفاع شده باشد.
این تفاوت فاحش در نتایج به دست آمده از دو مرجع قانونی در خصوص سوانح هوایی نشان میدهد که باید هر چه سریع تر مرجع مستقلی برای تهیه گزارشات سوانح هوایی تشکیل شده و سازمانی که خود مرجع صدور مجوز پروازهاست، نمیتواند در خصوص سوانح نیز تصمیمگیری کند.
با اثبات غیرواقعی بودن گزارش، رییس سازمان هواپیمایی مجرم شناخته میشود
در همین حال رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: اگر ثابت شود گزارش سازمان هواپیمایی از سانحه غیرواقعی بوده و مواردی از آن نادیده گرفته شده، رییس سازمان هواپیمایی مجرم شناخته میشود. محمدرضا رضاییکوچی در گفتوگو با ایلنا درباره تعلیق رییس سازمان هواپیمایی به دلیل گزارشهای ارائه شده از سانحه ای.تی.آر گفت: در همان زمان مجلس گزارش خود را درباره سانحه «ای تی آر» ارائه داد و براساس اطلاعاتی که در اختیار نمایندگان مجلس قرار دادند و جلساتی با کارشناسان این حوزه برگزار کردیم، به این نتیجه رسیدیم که اساسا پرواز در آن شرایط جوی نباید انجام میشد.
وی با بیان اینکه شرایط جوی به گونهای بود که سازمان هواپیمایی نباید مجوز پرواز را صادر میکرد، گفت: درست است که خلبان هم اشتباهاتی داشت اما زمینه بروز این اشتباهات با مجوز سازمان هواپیمایی فراهم آمد.
رییس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی نباید اجازه پرواز به این مقصد را با توجه شرایط جوی میداد، افزود: همان زمان هم کمیسیون مجلس با قید و تاکید بر این موضوع گزارش خود را به مراجع مختلف ارائه کرد.
رضایی با بیان اینکه مجلس گزارش تهیه شده از سوی سازمان هواپیمایی را قبول نداشت، تاکید کرد: ایرادات موجود را تذکر دادیم و اعلام کردیم که تمام اشتباهات را بر دوش خلبان نیندازید و مقصر صددرصدی این سانحه خلبان هواپیما نبوده است. در گزارش آمده بود که خلبان عمل قلب باز داشته.
به هر حال سازمان هواپیمایی به این خلبان اجازه کار داده است بنابراین نمیتوانند مقصر را خلبان بدانند.
وی با بیان اینکه شش ماه پیش، گزارش خود را درباره این سانحه ارسال کردهایم و از مراجع مرتبط خواستهایم که گزارش مجلس را رسیدگی و ابهامات را روشن کنند، گفت: متاسفانه هنوز جوابی نسبت به نقدهای نمایندگان از گزارش سازمان هواپیمایی ندادهاند.
رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: اگر ثابت شود گزارش سازمان هواپیمایی از سانحه غیرواقعی بوده و مواردی از آن نادیده گرفته شده، رییس سازمان هواپیمایی مجرم شناخته میشود.
بیش از ۶۰ نفر جان خود را در این سانحه از دست دادند و باید گزارشها را بر اساس واقعیت به مردم اطلاع دهیم.
رضایی ادامه داد: مجلس به طور قطع وارد این موضوع میشود و البته از همان ابتدا هم از وزیر راهوشهرسازی خواستیم نسبت به تقویت مدیران صنعت هوانوردی و برکناری برخی از افراد اقدام کنند و آقای اسلامی هم این وعده را به مجلس دادند که صنعت هوانوردی را با مدیران قوی و با صلاحیت تقویت خواهد کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد