6 - 04 - 2021
ریسک پنهان حضور دراینترنت
گروه فناوری- از آنجا که اینترنت تقریبا همه جنبههای زندگی ما را دربر گرفته است، اجتناب از اینکه نوعی حضور آنلاین داشته باشیم، دشوار است. ردپای دیجیتالی، به آثار به جا مانده از فعالیتهای آنلاین شما اطلاق میشود؛ مثل وقتی که به طبیعتگردی میروید و آثار حضور شما مانند چوبهای سوخته، باقیماندههای غذا و مسیری که هنگام پیادهروی در جنگل ایجاد کردهاید، دیده میشود. در قضیه ردپای دیجیتالی، آثاری که از خود بر جای میگذارید، دیتا هستند. ردپای دیجیتال، مانند هویت دیجیتال یا گذرنامه نیست. اما درونمایه و فراداده گردآوریشده آن، بر حریم خصوصی اینترنت، اعتماد، امنیت، آبروی دیجیتال و توصیهها تاثیر میگذارد. با گسترش جهان دیجیتال و آمیختن آن با جنبههای بیشتری از زندگی روزانه، اهمیت مالکیت داده و حقوق آن بیشتر میشود. رقابت بین حریم شخصی و آشکار بودن داده، موضوعی جنجالی در ردپای دیجیتال است. نهتنها همه کسانی که میخواهند وارد بازار کار شوند باید نگران ردپای دیجیتال خود باشند، بلکه این اطلاعات به نوجوانان هم مربوط میشود. داشتن ردپای دیجیتال میتواند برای دانشآموزان نیز خطرناک باشد. زیرا در هنگام درخواست ورود به دانشگاه به عنوان دانشجو یا کارمند، ممکن است دانشگاه، به پروفایلهای برخط متقاضی نگاه بیندازد. این کار میتواند بر همه آینده زندگی آن دانشآموز تاثیر زیادی داشته باشد. اگر نوجوانان از تاثیری که ردپای دیجیتالشان بر آینده آنها میگذارد آگاه شوند، تلاش بیشتری در این زمینه میکنند. این ردپای دیجیتالی بر حسب فعالیتی که داشتهاند در دو شاخه فعال و غیرفعال قرار میگیرد.
انواع مختلف ردپای دیجیتالی
یک ردپای دیجیتالی فعال، با آگاهی و هدفمندی ایجاد شده و دیتایی است که خودتان با آگاهی در اینترنت از خود بر جای میگذارید. برخی از مثالهای متداول دیتای هدفمند عبارتند از:
– ایمیلها و پیامهای متنی
– فرمهای آنلاینی که تنظیم و ارسال میکنید.
– دیدگاههایی که پای یک مقاله یا ویدئو میگذارید.
– پستهای وبلاگ و وبسایتهای شخصی
– پستهای رسانه اجتماعی، آپدیتهای وضعیت، عکسها و ویدئوها
باید به خاطر داشته باشید که اگرچه این اطلاعات را آگاهانه ایجاد کردهاند اما ممکن است نخواهید به مدت طولانی نگه دارید یا آن را در دسترس افراد دیگری برای استفاده به شیوههایی که مورد قبول شما نیست، قرار دهید.
ردپای دیجیتالی غیرفعال شما با اطلاعات ناخواستهای ایجاد شده که بدون نیت و آگاهی و بیآنکه انتخابی داشته باشید، از خود بر جای گذاشتهاند. این اطلاعات ناخواسته میتوانند مواردی باشند نظیر:
– کوکیها و اطلاعات ردگیری که توسط فعالیت وبگردی شما ایجاد شده است.
– موقعیت مکانی شما که در هنگام استفاده از نقشهها و سایر اپلیکیشنهای مکانیاب ایجاد شدهاند.
– آدرس ایپی، آدرس ایمیل و سایر اطلاعات شخصی که میتوانند به فعالیتهای آنلاین شما مرتبط باشند.
ریسک برجای گذاشتن ردپای دیجیتالی
ردپای دیجیتالی شما میتواند اطلاعات زیادی از شما به دیگران ارائه کند. در برخی از موارد استفاده مشروع از اطلاعات شما وجود دارد مانند صاحبان وبسایت و تبلیغاتکنندگان که اطلاعات مربوط به عادتهای آنلاین و علاقهمندیهای خریدتان را جمع میکنند تا بهتر قادر به پاسخگویی به نیازهای شما باشند. اما ردپای دیجیتالی شما میتواند توسط هکرها، خلافکاران، کلاهبرداران و سایر عوامل خرابکار مورد استفاده قرار گیرد. قابل توجهترین ریسک مربوط به این دسته عبارتند از:
دزد هویت: شاید بزرگترین ریسکی که افراد در فضای آنلاین با آن مواجه هستند، به سرقت رفتن هویتشان است که در صورت بر جای ماندن اطلاعات حساس و شخصی کافی در محیط آنلاین، میتواند اتفاق بیفتد.
فیشینگ و کلاهبرداریهای دیگر: خلافکاران گاهی اطلاعات کافی درباره شخصی به دست میآورند تا بتوانند وی را طعمه کلاهبرداری قرار دهند. در حمله فیشینگ، خلافکار اینترنتی با قربانی خود تماس گرفته و وانمود میکند یکی از افراد آشنای وی است تا از وی پول یا اطلاعات ارزشمند درخواست کند.
تبلیغات: تبلیغات معمولا از ردپای دیجیتالی شما استفاده مشروع میکند اما بسیاری از افراد برای اهداف تبلیغاتی ردیابی میشوند.
تحقیقات کارفرما: کارفرمایان فعلی یا احتمالی میتوانند برای پی بردن به زندگی شخصی شما، به بررسی پستهای شبکه اجتماعی و سایر فعالیتهای آنلاین شما بپردازند. با توجه به اینکه تا چه حد در اینترنت فعال هستید، زندگی شخصی شما میتواند در معرض دید عموم قرار گیرد و برخی رفتارها یا عقاید مذهبی و سیاسی شما ممکن است مورد پسند کارفرمایان قرار نگیرد.
ساخت ردپای دیجیتال مثبت
تاثیر منفی ردپای دیجیتال میتواند دلهرهآور باشد و باعث شود فرد، برای نداشتن ردپای دیجیتال، کلا از رسانههای اجتماعی دوری کند. اما اگر شخص با دقت فکر کند و بیاحتیاطی نکند، ردپای دیجیتال میتواند مفید هم باشد. کارشناسان توصیه میکنند که مردم در تلاش برای از بینبردن ردپای دیجیتال، حسابهای کاربری خود را پاک نکنند و به جای آن برای ایجاد ردپای دیجیتال جذاب، کارهای زیر را انجام دهند:
– درباره خودتان پژوهش کنید: با انجام این کار درمییابید چه اطلاعاتی درباره شما وجود دارد و بخشی از ردپای دیجیتال شماست.
– پیش از پست یا بیان دیدگاه فکر کنید: این باعث میشود که پیش از آنکه چیزی، بخشی از ردپای دیجیتال شما بشود، درباره آن بهتر تصمیم بگیرید. کارشناسان میگویند کسانی که همه احتمالات ممکن را در نظر نمیگیرند ممکن است در هنگام کاریابی، دچار مشکل شوند.
– ویژگیها و خصوصیات جذاب خود را برجسته کنید: استفاده از اینترنت و رسانههای اجتماعی برای برجسته کردن بهترین ویژگیها و خصوصیات شخص، باعث میشود فرد، شخص مثبتی به نظر بیاید. از آنجا که مشخص شده که ردپای دیجیتال در فرآیند درخواستهای تحصیلی و کاری ارزیابی میشود، بنابراین درخواستکنندگان باید از این برتری استفاده کرده تا جذاب به نظر برسند.
چگونه ردپای دیجیتالی خود را مدیریت کرده و به حداقل برسانیم؟
اینکه هیچ ردپای دیجیتالی از خود در محیط آنلاین بر جای نگذارید، غیرممکن است اما اقداماتی برای به حداقل رساندن آنها میتوانید انجام دهید. این اقدامات عبارتند از:
اجتناب از استفاده از آدرس ایمیل اصلی خود در زمان ایجاد اکانتها در وبسایتها و پلتفرمهای کامنتگذاری: آدرسهای ایمیل موقتی بسازید تا مانع از آن شوید کسی بتواند تصویری از سایتها و سرویسهایی که از آنها استفاده میکنید ایجاد کند. تنظیم دقیق گزینههای حریم خصوصی در حسابهای رسانه اجتماعی: شاید لزومی نداشته باشد زندگی شخصی شما در معرض دید همه قرار گیرد بنابراین هر محتوایی را به اشتراک نگذارید. پستهای توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام را به دوستان یا تماسهای نزدیکتان محدود کنید و استفاده از پلتفرمهای رسانه اجتماعی که چنین اجازهای را به شما نمیدهند را متوقف کنید.
جدا کردن شخصیهای شخصی و حرفهای خودتان: این ایده خوبی است که آدرسهای ایمیل متفاوتی برای فعالیتهای شخصی و برای کاریابی و امور دیگر استفاده کنید. این امر تحقیقات کارفرمایان درباره حضور آنلاین شما را دشوارتر میکند.مراقبت از شهرت و اعتبارتان: درباره پستها، اظهارنظرها و پیامهای آنلاینی که ارسال میکنید، دقت کنید زیرا نمایانگر شخصیت شما هستند. از عبارت و دستور زبان صحیح استفاده کرده و از بیادبی و توهین اجتناب کنید. همچنین بیش از حد از خودتان اطلاعات ندهید. تصور کنید کارفرمای احتمالیتان اگر اطلاعاتی که پست کردهاید را مشاهده کند، درباره شما چه فکری خواهد کرد.
مخالفت با فروش اطلاعات از سوی وبسایتها: وبسایتها ابزارهایی را اضافه میکنند که به شما اجازه میدهند با فروش اطلاعات شخصی خود یا با اشتراکگذاری آنها با شرکایشان مخالفت کنید. اگر چنین کنترلهایی وجود دارند، دنبالشان بگردید و فعالشان کنید. به عنوان مثال میتوانید در صفحه حریم خصوصی گوگل، توقف شخصیسازی تبلیغات براساس سلایق و نیازهایتان در سرویسهای گوگل را غیرفعال کنید.
عدم اتکا به حالت پرایوت یا محرمانه در وبسایتها: گزینه پرایوت مرورگرتان ممکن است برای به حداقل رساندن اطلاعاتی که در رایانه شخصی شما ذخیره میشود، مفید باشند اما برای ردپای دیجیتالی خود بیش از آن به این گزینه متکی نشوید زیرا تاثیری در اطلاعاتی که درباره شما در اینترنت ذخیره میشود، ندارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد