22 - 09 - 2022
رونق نسبی بازار لوازمالتحریر
«جهانصنعت»- با توجه به اینکه شیوع کرونا در کشور در سال ۹۸ بسیاری از معادلات را به هم زد، بازارهای مختلفی در تمام دنیا دچار رکود و حتی تعطیلی شدند. در ایران نیز که به تناسب دیگر کشورهای جهان درگیر این ویروس کشنده شدند، با محدودیتهای کرونایی در مقاطعی روبهرو بودیم که منجر به تعطیلی بسیاری از اصناف شد.
در این بین اما غیرحضوری شدن مدارس به دلیل نگرانی از شیوع هرچه بیشتر کرونا باعث شد تا بازار در حوزههایی همچون لوازمالتحریر به طور کلی با توقف فروش روبهرو شود. این در حالی است که حالا شرایط فرق کرده و با حضوری شدن مدارس کشور توقع میرود بازار لوازمالتحریر رونق بگیرد. اگرچه در این بین نمیتوان افزایش قیمت قابل توجه تمامی کالاها همپای تورم را در نظر نگرفت و توقع داشت که مردم با حقوقهایی که کفاف خرید کالاهای اساسی مورد نیازشان را هم نمیدهد، حضور پررنگی در بازار لوازمالتحریر داشته باشند. اما به هر حال خرید برخی از مایحتاج مورد نیاز تحصیل کاری نیست که بتوان از خیر آن گذشت. از این رو اگرچه بازار لوازمالتحریر نیز همچون دیگر بازارهای کشور با افزایش قیمت همراه است اما مردم ناچار هستند که برخی نیازهای تحصیلی فرزندان خود را تامین کنند.
گرانی ۱۰ تا ۳۰ درصدی لوازمالتحریر
با اعلام رسمی حضوری شدن مدارس و دانشگاهها در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ رکود بازار در حال کمرنگ شدن است. البته که با تاخیر در اعلام حضوری شدن مدارس و دانشگاهها، به نظر میرسد تولیدکنندگان از کار خود عقب مانده و به همین دلیل با تمام توان خود در حال تولید هستند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای مصرفکنندگان در بازار باشند.
در همین خصوص رییس اتحادیه نوشتافزار با بیان اینکه کار ما بعد از دو سال دوباره آغاز شده است، به «جهانصنعت» گفت: با توجه به اینکه از مرداد ماه به صورت رسمی اعلام شد که مدارس و دانشگاه به صورت حضوری تشکیل میشوند، بازار لوازم خانگی دوباره جان گرفته است. این در حالی است که در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و در پی آن تشکیل کلاسهای مجازی مدارس و دانشگاهها، فروش و مصرف نوشتافزار بسیار پایین بود به طوری که موجب کاهش ۷۰ درصدی فروش در این حوزه شد.
موسی فرزانیان اظهار کرد: متاسفانه در اوایل سال بحث بازگشایی مدارس در ابهام بود و ناگهان در ماه مرداد اعلام شد که مدارس و دانشگاهها به صورت حضوری تشکیل میشوند. به همین دلیل تولیدکنندگان طی یکی دو ماه اخیر با حجم عظیمی از درخواستها برای تولید روبهرو شدند و فروشندگان نیز بعد از دو سال رکود در بازار، در حال حاضر باید پاسخگوی نیاز مشتریان باشند. از این رو تولیدکنندگان با تمام توان خود در حال تولید هستند تا بتوانند لوازمالتحریر مورد نیاز را به دست مردم برسانند. در کل میتوان گفت فعلا بازار روی روال و عادی است البته که ممکن است با نوساناتی روبهرو شود.
وی در پاسخ به اینکه قیمت لوازمالتحریر نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش قیمت داشته است، اظهار کرد: اگرچه تمامی کالاها متناسب با افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت داشتهاند اما بازار نوشتافزار از نظر تورم نسبت به جنسهای دیگر موجود در بازار عقب است. این در حالی است که به صورت میانگین حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشتهایم.
افزایش قیمت ۵۵۰ دلاری هر تن کاغذ
رییس اتحادیه نوشتافزار همچنین به افزایش هزینههای تولید -از افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران گرفته تا افزایش قیمتهای جهانی کاغذ- اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰۰ درصد ماده اولیه دفاتر، کاغد سفید است که باید از طریق واردات تامین شود و تامین آنها با هزینه زیادی همراه است. البته کاغذهای کاهی در کشور خودمان تولید میشود اما مصرفکنندگان ما بیشتر متقاضی کاغذ سفید هستند. در حالی که با شیوع ویروس کرونا، قیمت جهانی کاغذ کاهش پیدا کرد و در پی آن شاهد کاهش قیمت کاغذ در کشورمان بودیم اما در دوران پساکرونا تقاضا بسیار بالا رفت و قیمت جهانی کاغذ نیز به تبع آن افزایش پیدا کرد. به صورتی که قیمت یک تن کاغذ از ۷۵۰ دلار به ۱۳۰۰ دلار افزایش پیدا کرد.
فرزانیان با بیان اینکه تفاوت قیمت جهانی کاغذ بر بازار ایران تاثیرگذار بوده است، اظهار کرد: در واقع افزایش قیمت دفتر و کتاب به دلیل چالشهای حوزه واردات نیست زیرا در این حوزه مدیریتهای لازم از طرف وزارت صمت و دفتر چاپ، نوشتافزار و کاغذ سلولزی تا حدودی انجام شده و تغییر نرخ جهانی کاغذ نقش پررنگتری داشته است.
فرزانیان در مورد تاثیر نمایشگاه تخصصی نوشتافزار «ایران پنکس ۱۴۰۱» بر رونق کار تولیدکنندگان و بازار لوازمالتحریر افزود: امسال بیش از ۸۰ درصد فضای نمایشگاه در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت البته که مقداری از اجناس وارداتی نیز در این نمایشگاه بود اما از آنجایی که فضای خوبی در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته بود، در نتیجه واحدهای کوچک توانستند برای عرضه کالاهای تولیدی خود از این شرایط استفاده کنند.
صادرات به صورت رسمی خیلی کم است
وی همچنین با اشاره به وضعیت فعلی صادرات نوشتافزار بیان کرد: اگرچه در بعضی موارد صادرات نوشتافزار به کشورهای اروپایی و آسیای میانه به صورت محدود انجام شده است و برخی کالاهای تولیدی به عراق و افغانستان هم صادر میشوند اما صادرات ما به صورت رسمی خیلی کم است.
فرزانیان در پاسخ به اینکه خرید اینترنتی لوازمالتحریر تا چه حد بازار سنتی این کالاها را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: با شیوع ویروس کرونا بازار خرید اینترنتی افزایش چشمگیری داشت که متاسفانه نظارتهای چندانی از طرف اتاق اصناف در این زمینه وجود نداشت. اما با توجه به اینکه استقبال مردم از خرید اینترنتی کالاها افزایش یافته است، بازارهای سنتی نیز باید خودشان را با این موضوع وفق دهند و به روز شوند. در غیر این صورت به زودی جایگاه خود را از دست میدهند و از بازار فروش اینترنتی عقب میمانند.
پر کردن یک کولهپشتی چقدر آب میخورد؟
گزارشهای میدانی حاکی از آن است که پرکردن یک کولهپشتی حاوی حداقل چهار دفتر مشق ۵۰ برگ، یک دفتر نقاشی ۴۰ برگ، دو مداد مشکی و قرمز، مدادرنگی ۱۲تایی، یک مدادنوکی، پاککن، خودکار، غلطگیر و جامدادی حداقل ۲۰۷ هزار تومان و حداکثر حدود هشت میلیون تومان تمام میشود.
از سال ۱۳۹۸ با شیوع ویروس کرونا در کشور، بازارهای مختلفی با کاهش تقاضا و آسیب مواجه شدند؛ از جمله میتوان به تقاضای لوازمالتحریر اشاره کرد که به دلیل آنلاین شدن آموزش افت چشمگیری داشت، تا جایی که سال گذشته اتحادیه فروشندگان نوشتافزار و لوازم مهندسی از رکود ۷۰ تا ۸۰ درصدی طی سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در صنف نوشتافزار خبر داد. اما در سال جاری با بازگشایی مدارس این بازار به حالت طبیعی برگشته و حتی به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان نوشتافزار برخی از واحدهای تولیدی دو یا سه شیفت فعالیت میکنند تا بتوانند بازار را تامین کنند. در زمینه قیمت لوازمالتحریر در سال جاری گزارشها از اتحادیه فروشندگان و انجمن تولیدکنندگان این محصول حاکی از افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت نسبت به سال قبل است.
در این میان گزارشهای میدانی از خردهفروشیها و همچنین بررسی فروشگاههای آنلاین نشان میدهد که قیمت یک بسته مداد مشکی ۱۲تایی بسته به نوع و برند آن ۲۰ تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارد. محدوده قیمت مدادنوکی برای کاربردهای غیرتخصصی ۱۲ تا ۷۰۰ هزار تومان و خودکار معمولی نیز پنج تا ۱۴۰ هزار تومان است.
همچنین قیمت هر بسته مدادرنگی ۱۲تایی حدود ۲۲ تا ۱۱۵ هزار تومان فروخته میشود. البته مدادرنگیهای با تنوع رنگ بیشتر قیمت بالایی دارد، به طوری که مدادرنگی ۱۰۸ رنگ از یک برند معروف خارجی در برخی فروشگاههای آنلاین حدود ۱۶ میلیون تومان قیمت دارد. البته در این فروشگاهها ذکر شده که تعداد محدودی از این نوع مدادرنگیها در انبار موجود است.
غلطگیر هم ۱۱ تا ۴۵ هزار تومان قیمت دارد و پاککن حدود هفت تا ۲۰ هزار تومان فروخته میشود. البته پاککنهای برقی هم در بازار هست که تا ۲۰۰ هزار تومان هم قیمت دارد. دفتر نقاشی ۴۰ برگ بسته به نوع و طرح آن بین ۱۴ تا ۷۰ و دفتر مشق ۵۰ برگ ۱۲ تا ۹۵ هزار تومان قیمت دارد.
قیمت جامدادی هم از حدود ۱۵ هزار تومان شروع میشود و برخی از انواع لوکس آن با طرحهای خاص تا ۶۰۰ هزار تومان هم قیمت دارد.
در نهایت محصول اصلی دانشآموزان و دانشجویان کیف کولهپشتی است که قیمت انواع ساده و معمولی آن برای سنین ابتدایی از ۷۰ هزار تومان شروع میشود و برای بزرگسالان تا شش میلیون تومان هم میرسد.
بر این اساس پرکردن یک کولهپشتی با خرید کالاهای ارزانتر حاوی حداقل چهار دفتر مشق ۵۰ برگ، یک دفتر نقاشی ۴۰ برگ، دو مداد مشکی و قرمز، مدادرنگی ۱۲تایی، یک مدادنوکی، پاککن، خودکار، غلطگیر و جامدادی حداقل حدود ۲۰۷ هزار تومان هزینه خواهد داشت. اما حداکثر هزینه پر کردن یک کولهپشتی با اقلام یادشده حدود هشت میلیون و ۲۶۰ هزار تومان است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد