29 - 08 - 2022
رقابت ایرباس با بوئینگ
صنعت هوایی کشور اولین بخشی بود که سرو صدای تغییرش پس از توافقات هستهای درآمد زیرا از ابتدای مذاکرات هستهای تا مرحله اجرای برجام بحث ورود هواپیما به کشور مطرح شده و حال قرار است بزرگان صنعت هوایی جهان در کشور گرد هم آیند .
آنچه در این مقطع حائز اهمیت است اینکه در حال حاضر سقف سنی هواپیماهای ورودی به کشور ۱۲ سال تعیین شده است و با توجه به اینکه سن ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۰ سال است به نظر میرسد با ورود تازهواردها، سن ناوگان هوایی حدود یک دهه کاهش پیدا کند.
معاون عملیات هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشور با تشریح آخرین وضعیت رفع تحریمهای صنعت هوانوردی کشورمان با اجرای برجام، از اعلام آمادگی چند شرکت هواپیمایی اروپایی برای انجام پرواز به ایران، رفع تحریمهای سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی و رفع محرومیتهای انجمن بینالمللی هوانوردی (یاتا) علیه کشور
خبر داد.
محمد خداکرمی با اشاره به فضای صنعت هوانوردی بعد اجرای برجام و لغو تحریمها اظهار کرد: با اجرای برجام شاهد بازگشت برخی شرکتهای هواپیمایی اروپایی که طی چند سال گذشته پروازهای مستقیم خود به ایران را قطع کرده بودند، هستیم. علاوه بر این برخی ایرلاینهای اروپایی فعال در حملونقل هوایی ایران از جمله آلیتالیا ایرلاین نیز تعداد پروازهای مستقیم خود با کشورمان را افزایش دادند. این موضوع باعث میشود شرکتهای هواپیمایی داخلی نیز نسبت به افزایش پروازهای خود به مقاصد اروپایی اقدام کنند.
بازگشت ۳ شرکت هواپیمایی خارجی به ایران
وی افزود: در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی ایرفرانس، K. L. M و بریتیش ایرویز طی مکاتبات و جلسات با سازمان هواپیمایی کشوری برای راهاندازی پروازهای خود اعلام آمادگی کردند و طی دو تا سه ماه آینده پروازهای خود را به مقصد کشورمان
راهاندازی میکنند.
معاون عملیات هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی اسپانیایی، ژاپنی و ایرایژیای مالزی نیز در حال مذاکره برای حضور در حملونقل هوایی ایران هستند، گفت: در حال حاضر چین، مالزی و تایلند مقاصد پروازی کشورمان به شرق آسیاست. البته با توجه به اینکه نمایندگیهای شرکت ایرایژیا در چند کشور اطراف مالزی نیز مستقر هستند قطعا ارتباطی با این کشورها برای انجام پرواز به ایران برقرار خواهد شد.
رفع تحریم سوخترسانی در ۹ فرودگاه دنیا
خداکرمی درباره آخرین وضعیت رفع مشکل سوخترسانی به ایرلاینهای ایرانی در برخی فرودگاههای اروپایی گفت: مشکل سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی در ۹ مقصد اروپایی وجود داشت که تحریم این بخش رفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه فرودگاههای لندن، پاریس و آمستردام هلند از جمله مقاصدی بودند که به دلیل تحریم امکان ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی را نداشتند، افزود: ما در زمان تحریم به این فرودگاهها اعلام کردیم که بر اساس پیمان شیکاگو نباید تبعیضی در فرودگاهها بین ایرلاینهای ایرانی و غیر ایرانی وجود داشته باشد که آنها به ما مکررا اعلام میکردند که از طرف خود تبعیضی بین ایرلاینها قائل نمیشوند اما به دلیل اینکه شرکت سوخترسانی به هواپیماها یک شرکت بینالمللی است به دلیل تحریمها مجوز ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی را ندارند.
معاون عملیات هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به اینکه موضوع تحریمهای هوانوردی صراحتا در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از جمله تحریمهای مربوط به فروش و اجاره هواپیما همچنین سوختگیری هواپیماهای ایرانی دیده شده باید محدودیتها و تحریمهای این بخش برداشته شود که به تدریج در حال برطرف شدن است.
مکاتبه «یاتا» برای رفع تحریم ایرلاینهای ایرانی
خداکرمی در پاسخ به این سوال که آیا تحریمهای نهادهای بینالمللی هوانوردی مانند یاتا (انجمن بینالمللی هوانوردی) نیز برطرف خواهد شد، گفت: انجمن یاتا تمایلی برای تحریم صنعت هوانوردی ایران نداشت اما به دلیل اینکه دفاتر این نهاد بینالمللی در برخی از کشورهای غربی وجود داشت مجبور به رعایت قوانین مالی و بازرگانی این کشورها بود بنابراین به ناچار ایرلاینهای ایرانی که به مقاصد اروپا پرواز داشتند را با محرومیتهایی مواجه کردند به طوری که فروش بلیت در کشورهای خارجی از جمله این مشکلات بود.
وی ادامه داد: با اجرای برجام تحریمهای یاتا نیز علیه حملونقل هوایی ایران رفع میشود به طوری که این انجمن روز قبل از اجرای برجام نیز مکاتباتی انجام داده تا ممنوعیتها و محرومیتهای ایرلاینهای ایرانی را برطرف کند.
معاون عملیات هوانوردی گفت: تحریمهای یاتا علاوه بر حوزه سوئیفت (مبادلات بانکی)، در حوزه اتاق پایاپای بانکی (مبادله اسناد) که شرکتها را از فروش پروازهای ترکیبی محروم میکرد نیز وجود داشت که با لغو تحریمها، محرومیتهای این بخش نیز برطرف خواهد شد.
نمایندگان ۳۵ کشور دنیا در ایران
این در حالی است که محمدرضا بیاتی، معاون دفتر برنامهریزی راهبردی و همکاریهای بینالمللی شرکت فرودگاههای کشور از برگزاری اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ از امروز با حضور بیش از ۱۶۰ شرکتکننده از ۳۵ کشور دنیا خبر داد.
وی اظهار کرد: از موضوعات مورد تاکید و مهم این بود که کمپانیها و شرکتهای فعال بینالمللی در بالاترین سطوح در این اجلاس شرکت کنند که تاکنون بیش از ۱۶۰ شرکتکننده از ۳۵ کشور دنیا و ۸۵ کمپانی و سازمان بینالمللی برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کردند.
بیاتی ادامه اضافه کرد: ایران در این اجلاس میزبان تولیدکنندگان و اجارهدهندگان هواپیما و شرکتهای فعال در تجهیزات ناوبری و
فرودگاهی است.
وی افزود: در این اجلاس از بانکها و فاینانسرهای بینالمللی که به طور تخصصی در حوزه تامین مالی بخش حملونقل فعالیت میکنند حضور خواهند داشت. این اجلاس به نوعی اجلاس سران هوانوردی دنیا خواهد بود که باوجود مشکلات سیاسی و … در منطقه اما با استقبال بسیار خوبی از سوی کشورها مواجه شده است.
حضور نمایندگان ایرباس در کشور
بیاتی افزود: با توجه به نیاز کشور به هواپیماهای کوتاهبرد و میان برد از شرکتهای هواپیمایی در این بخش از جمله بمباردیه کانادا، امبرائر برزیل، ایرباس و ATR نیز برای حضور در این اجلاس دعوت به عمل آمده است که البته شرکت هواپیمائی بوئینگ به دلیل مشکلات ویزا در این اجلاس حضور ندارد.
معاون دفتر برنامهریزی راهبردی و همکاریهای بینالمللی شرکت فرودگاههای کشور افزود: با توجه به اینکه اولویت تامین هواپیما به صورت اجاره است، در این اجلاس از چند شرکت اروپایی فعال در بخش اجاره که ۷۰ درصد هواپیماهای دنیا توسط آنها اجاره داده شده است حضور دارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد