10 - 11 - 2020
رستگاری مسافران هوایی
پس از یک ماه گرانفروشی بلیت هواپیما، رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرد که قیمت جدید در هفته آینده ابلاغ میشود و شرکتهای هواپیمایی موظف به رعایت این قیمتها هستند. از ابتدای آبان امسال گلایه مردم از افزایش چراغ خاموش قیمت بلیت هواپیما افزایش یافت و در نهایت، سازمان هواپیمایی کشور هفته گذشته با تایید افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد که شرکتهای هواپیمایی دامنه نرخ بلیتها را برای مسافر محدود کرده بودند و به شرکتها الزام شد که مسافر باید بتواند از همه دامنههای نرخی استفاده کند.
در پی تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما که طی هفتههای گذشته روند بررسی آن طولانی شده است، قیمت بلیت برخی پروازهای داخلی افزایش یافت در حالی که قرار بود تا مشخص شدن نتیجه جلسات این اتفاق نیفتد. در این میان عواملی مانند سودجویی برخی چارترکنندهها و سایتهای فروش بلیت هواپیما و تبانی ایرلاینها برای بالابردن نرخ را مطرح کردند.
حالا آنطور که سازمان هواپیمایی خبر داد در هفتههای گذشته شرکتهای هواپیمایی در طیف نرخی که سال ۹۸ تعیین کردهاند، در دامنه نرخها قیمتها را افزایش دادند. اگرچه هیچ ایرلاینی از سقف نرخ تعیین شده عبور نکرد، اما تلاش کرد تا با فروش کلاسهای بالاتر دامنه نرخها را برای مسافر محدود کند.
«تورج دهقان زنگنه»، رییس سازمان هواپیمایی کشور در حاشیه نشست کمیسیون عمران که روز گذشته با محوریت بررسی علل گرانی بلیت هواپیما برگزار شد،گفت: مقرر شد سازمان هواپیمایی کشوری در این هفته آنالیز قیمتها را از شرکتهای هواپیمایی بگیرد و نظر کارشناسی خود را اعمال کند.
تکذیب تبانی ایرلاینها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما
در همین حال دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اتهاماتی که در مورد ایرلاینها مطرح شده است را تکذیب میکند. او ضمن رد کردن مساله تبانی ایرلاینها برای بالا بردن قیمت بلیت هواپیما، گفت: بر خلاف مسائلی که بعضا مطرح میشود، از مرداد سال ۱۳۹۷ تاکنون حتی یک دلار ارز دولتی به شرکتهای هواپیمایی داده نشده است.
مقصود اسعدیسامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار کرد: هماهنگی یا تبانی بین شرکتهای هواپیمایی برای بالابردن قیمت بلیت هواپیما وجود ندارد و اگر نرخ بلیت هواپیما در دامنه نرخی تعریف شده بالا یا پایین بیاید طبیعی و مسبوق به سابقه بوده است.
وی با تاکید بر اینکه اگر ایرلاینی قیمت بلیت هواپیما را از سقف مجاز تعیین شده بالاتر فروخته باشد مرتکب تخلف شده و سازمان هواپیمایی میتواند با او برخورد کند، افزود: برخی رسانهها اعلام کرده بودند که ایرلاینها امسال هم ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی دریافت کردهاند در حالی که این مساله به هیچ وجه صحت ندارد، چرا که از مرداد ماه سال ۱۳۹۷ تا کنون هیچ ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکتهای هواپیمایی تخصیص پیدا نکرده و اسناد و مدارک آن موجود است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: البته از فروردین همان سال اعلام شد که ارز ترک نرخی خواهد شد و ۴۲۰۰ تومان است. همچنین مسوولان دولت اعلام کردند هر کسی به غیر از این نرخ، ارز دیگری و با قیمت دیگری پرداخت یا دریافت کند، تخلف مرتکب شده و با او برخورد میشود. در آن زمان ایرلاینها گرچه ارز ۴۲۰۰ تومانی را در آن شرایط دریافت کردند اما در همان سال ۱۳۹۷ حدود ۳۰ میلیون نفر مسافر را جابهجا کردند.
اسعدیسامانی تصریح کرد: برخی افراد که نقشی هم در حوزه هوانوردی ندارند، اطلاعات نادرستی به نمایندگان مجلس داده بودند اما فروشنده بلیت صلاحیت دخالت در نرخ بلیت را ندارد. بر همین اساس گزارش مفصلی را در جلسه اخیری که با نمایندگان مجلس داشتیم به آنها ارائه دادیم و مقرر شد در جلسهای که با سازمان هواپیمایی در هفته جاری برگزار میشود، تکلیف این مساله را روشن کنیم.
شرکتها دامنه نرخها را برای مسافر محدود کردند
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری هم با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی دامنه نرخ بلیتها را برای مسافر محدود کرده بودند، گفت: به شرکتها الزام شده است که مسافر باید بتواند از همه دامنههای نرخی استفاده کند.ابوالقاسم جلالی در تشریح آخرین وضعیت بررسی نرخ بلیت پروازهای داخلی اظهار کرد: در این باره جلساتی برگزار شد و برنامهریزی شده است قیمتهای فعلی تا پایان هفته جاری کاهش خواهد یافت. وی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی در طیف نرخی که سال ۹۸ تعیین کردهاند، در دامنه نرخها قیمتها را افزایش دادهاند، اما از سقف نرخی عبور نکردهاند، ضمن آنکه کلاسهای بالاتر را میفروشند و دامنه نرخها را برای مسافر محدود کردهاند.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به شرکتهای مسافری الزام شده است که دامنه نرخها باید حتما در اختیار مسافر قرار گیرد و مسافر بتواند از همه دامنههای نرخی استفاده کند که برنامهریزی شده است تا روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه این موضوع قطعی و اطلاعرسانی شود.
دامنه نرخی فعلی بر اساس دلار ۱۱ هزار تومانی است
جلالی در پاسخ به این سوال که با کاهش قیمت ارز نرخ بلیت پروازهای داخلی هم کاهش مییابد؟ توضیح داد: دامنه نرخی که در سال ۹۸ تعیین شد و هماکنون هم اجرا میشود با دلار ۱۱ هزار تومانی بسته شده است و شرکتهای هواپیمایی آن زمان بر اساس آن قیمت دلار، هزینههای خود را در نظر گرفتهاند، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور هزینهها بسیار بیشتر شده است.
وی افزود: همچنین طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا شرکتهای هواپیمایی باید ۶۰ درصد ظرفیت خود را فقط بفروشند که این موضوع در مورد هواپیماهای ATR میزان ۵۰ درصد ظرفیت صندلیهاست و در تایپهای مختلف هواپیما تا ۶۵ الی ۶۶ درصد میتوانند استفاده کنند و همین موارد موجب افزایش هزینه شرکتهای هواپیمایی میشود.
شرکتهای هواپیمایی ارز ۴۲۰۰ دریافت نکردند
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که شرکتهای هواپیمایی چه میزان ارز نیمایی دریافت کردهاند؟ بیان کرد: شرکتهای هواپیمایی سال گذشته و امسال هیچ ارز نیمایی دریافت نکردهاند و اینکه جایی عنوان شده است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکتهای هواپیمایی پرداخت شده است، صحیح نیست.
جلالی در پاسخ به این سوال که به شرکتهای هواپیمایی ارز نیمایی اختصاص مییابد؟ گفت: قیمت ارز نیمایی امروز به قیمت ارز آزاد نزدیک شده است و این تدثیر چندانی برای شرکتها ندارد.افزایش نرخ بلیت هواپیما به بهانه جبران ضرر و زیان ایرلاینها از جیب مردم در شرایطی که اکثر مشاغل تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و تحریمهای اقتصادی دچار ضرر شدهاند، غیرقابل قبول بوده و منجر به انتقاد اقشار مختلف جامعه شده است. از سوی دیگر این افزایش قیمت در کنار ضررهایی که با شیوع ویروس کرونا به صنعت گردشگری کشور وارد شده، ضربهای دیگر را به این حوزه وارد کرده است. وزیر گردشگری و میراث فرهنگی نیز در طی نامهای به وزیر راهوشهرسازی خواستار لغو اجرای این تصمیم شده است.
افزایش قیمت بلیت هواپیماها با وجود مخالفتهای مسوولان امر از سوی ایرلاینها در حال اجرا بوده و به گفته کارشناسان اجرای این تصمیم نوعی اجحاف در حق اقشار متوسط محسوب شده و نوعی انحصار در خدمت رسانی به اقشار ثروتمند در جامعه به شمار میرود.
ورود مجلس به گرانیها
مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اقدامات مجلس برای لغو اجرای این تصمیم، بیان کرد: مجلس به هیچ عنوان در حیطه نظارتی خود کوتاهی نخواهد کرد و در شرایط کنونی افزایش قیمت بلیت ایرلاینها بدون هیچ دلیل منطقی قابل قبول نیست. متاسفانه علیرغم اینکه برخی از مسوولان وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری مدعی هستند که افزایش قیمتی صورت نگرفته است اما ما که روزانه از هواپیما برای تردد استفاده میکنیم و یا بعضا قیمتها را چک میکنیم حداقل با افزایش ۱۲۰ درصدی مواجه هستیم.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاکنون کمیسیون عمران سه جلسه در این زمینه تشکیل داده است و جلسه بعدی قرار است با متولیان امر یعنی نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری، ایرلاینها و نمایندگان دفاتر مسافرتی و گردشگری برگزار شود و گزارش نهایی را در این زمینه آماده خواهیم کرد. ما این موضوع را در سطح وزارتخانه مطالبه خواهیم کرد و افزایش لجام گسیخته قیمت بلیت هواپیما به هیچ وجه قابل قبول نیست.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: معمولا با سوءمدیریتها در هر دستگاهی به نوعی برخورد میشود که کوتاهترین راه یعنی گران کردن را پیش میگیرند تا در نهایت هزینهها از جیب مردم گرفته شود. در بحث بلیت هواپیما نیز افزایش قیمت را به نرخ ارز و تحریمها ارتباط میدهند در حالی که براساس نظرات کارشناسی تنها ۲۰ درصد از نرخ ارز تاثیر میپذیرد. از سوی دیگر مصوبه ستاد کرونا به منظور استفاده ۶۰ درصدی از ظرفیت هواپیما را برای گرانی بلیت مطرح میکنند در حالی که در ۸ ماه گذشته در خیلی از مسیرها ظرفیت هواپیما نیز پر نمیشد. در مجموع کمیسیون عمران این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد و اجازه افزایش قیمت را نخواهد داد. بر اساس آخرین جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به منظور پیگیری این موضوع مشخص شد که افزایش قیمت بلیت ایرلاینها هیچ مجوزی ندارد و سازمان هواپیمایی کشوری مکلف شد تا با صدور حکمی قیمتها را به قبل از آبان ماه بازگرداند.بر اساس مصوبات این جلسه اگر بناست افزایش قیمتی صورت بگیرد باید در شورایعالی هوانوردی با حضور وزیر راهوشهرسازی و نمایندگان عضو نرخ گذاری جدید صورت گیرد. مجداد در این جلسه نیز تاکید شد که این بهانه قابل قبول نیست که به دلیل افزایش نرخ ارز و یا مصوبه ستاد کرونا مبنی بر استفاده حداکثر ۶۰ درصد از ظرفیت پروازها قیمت بلیت هواپیما افزایش یابد.
پیشبینی میشود پس از تصمیمگیری مجدد سازمان هواپیمایی در هفته آینده قیمت بلیتها به نرخهای قبلی برگردد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد