12 - 11 - 2019
رسانهها از شیوهنامه جدید یارانه مطبوعات استقبال کردند
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شیوهنامه جدید تخصیص یارانه مطبوعات مورد استقبال رسانهها و اساتید علوم رسانه قرار گرفته است.
محمد خدادی درباره شیوهنامه جدید یارانه مطبوعات گفت: جزئیات این شیوهنامه که منتشرشده بر چند اصل استوار است؛ نخست ضریب نظم در انتشار، که قبلا تا ۳۰ درصد هم قابل پذیرش بود اما اکنون در مرحله اول ۷۰ و بعد ۹۰ درصد اعلام شده است یعنی اگر یک روزنامه از ۱۰۰ روز فقط ۳۰ روز منتشر شود، مشمول حمایت نمیشود. دیگری گستره توزیع است که گستره توزیع سراسری یعنی ۳۱ استان نه تعداد معدودی استان و نکته سوم محتوا و ضریب کیفی رسانه است.
وی ادامه داد: محورهای چهارگانه «اقتصاد و توسعه ملی، فرهنگی، اجتماعی، سیاست خارجی و امنیت ملی، فرهنگ، معارف اسلامی و دفاع مقدس» به عنوان اولویتهای موضوعی در محاسبه یارانه مطبوعات اعلام شده است. رسانههایی که در این موضوعات فعال باشند و تولید محتوای موثر داشته باشند، در اولویت دریافت یارانه هستند. وی افزود: در این شیوهنامه میزان حمایت از نشریات متعدد دارای صاحبامتیاز حقیقی یا حقوقی واحد نیز مشخص شده به طوری که صاحبان امتیاز بیش از سه نشریه از ضریب کاهشی برخوردار میشوند و برای صاحبان امتیاز دارای بیش از ١٠ نشریه نیز یارانهای در نظر گرفته نشده است. دیدگاهها و نقطه نظرات اهالی رسانه و اساتید و دستاندرکاران این حوزه در خصوص شیوهنامه جدید دریافت شده و تمام این اطلاعات در قالب دادهای در حال جمعآوری است.
خدادی اضافه کرد: این دیدگاهها به کمیتهای ارسال میشود که متشکل از نمایندگان رسانهها و اساتید این حوزه است و در نهایت جمعبندی خواهد شد.
وی افزود: ما این شیوهنامه را برای تمام ۲۸ انجمن صنفی و ۳۱ خانه مطبوعات جهت ارسال نظرات و دیدگاههایشان ارسال و همچنین طی جلسهای مدیران رسانه را دعوت و در این زمینه گفتوگو کردیم. در این نشست هماندیشی حدود ۱۵ مدیر رسانه حضور داشتند.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این شیوهنامه را همچنین برای اساتید علوم رسانه ارسال کردیم تا نظرات کارشناسی خود را ارائه کنند. شیوهنامه جدید یارانه مطبوعات برای دستاندرکاران رسانه نیز ارسال شد، به بخشهایی که تصور میکردیم ممکن است نظری داشته باشند و باید در جریان موضوع قرار گیرند.
وی اضافه کرد: نسخهای از شیوهنامه جدید روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار داده شده و علاوه بر آن، طی نشستی خبری تبیین و تشریح شده است. همچنین در گفتوگوهای متعدد با رسانهها به ابعاد و جنبههای مختلف آن نیز پرداخته شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد