15 - 01 - 2017
رتبه ۷۷ تجارت الکترونیک ایران درجهان
سازمان توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد)، ایران را در میان ۱۰ کشور برتر آسیا و اقیانوسیه از حیث آمادگی در تجارت الکترونیکی با رتبه جهانی ۷۷ اعلام کرده است.
براساس شاخص UNCTAD B۲C E-Commerce Index ۲۰۱۶ که توسط آنکتاد اعلام شده است، جمهوری اسلامی ایران با رتبه ۷۷ در میان ۱۰ کشور برتر آسیا و اقیانوسیه از منظر آمادگی تجارت الکترونیکی
قرار گرفته است.
شاخص B۲C E-commerce Index ۲۰۱۶ که میزان آمادگی برای تجارت الکترونیکی در هر کشور را نشان میدهد، از چهار نشانگر ضریب نفوذ کاربران اینترنت، تعداد سرویسدهندههای امن به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، ضریب نفوذ کارت اعتباری و امتیاز قابلیت اطمینان خدمات پستی تشکیل شده است.
این شاخص در سال ۲۰۱۶، برای ۱۳۷ کشور جهان که نماینده ۹۶ درصد جمعیت جهان و ۹۹ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان هستند، محاسبه شده است.
براساس ردهبندی صورت گرفته که از سوی درگاه نظام پایش شاخصهای ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده است، کشور لوکزامبورگ در این شاخص رتبه اول را از آن خود کرده است.
در بین ۱۰ کشور اول جهان از حیث آمادگی در تجارت الکترونیکی، شش کشور اروپایی، سه کشور از منطقه آسیا- اقیانوسیه و یک کشور از آمریکای شمالی قرار دارند.
به گزارش مهر، در میان کشورهای درحال توسعه نیز سه کشور با درآمد بالا یعنی کرهجنوبی، چین و سنگاپور پیشتاز هستند. کشور ایران نیز با امتیاز ۶/۴۲ رتبه ۷۷ را کسب کرده و در میان ۱۰ کشور برتر منطقه آسیا- اقیانوسیه قرار گرفته است. شاخص آمادگی تجارت الکترونیک، منعکس کننده گامهای درگیر در تراکنش B۲C (معاملات بین تولیدکننده با خریدار
Business to Custome ) است. برای پذیرش سفارشات به صورت آنلاین، کسب و کار باید به شکلی در وب حضور داشته باشد. این فرآیند نیاز به دسترسی به اینترنت در سمت کاربران برای مشاهده محصولات و سفارش آنلاین کالاها یا خدمات دارد. روش پرداخت نیز باید به صورت کارت اعتباری، پول الکترونیکی، انتقال پول یا پرداخت وجه نقد هنگام تحویل کالا مشخص شود. در نهایت، اگر کالا دیجیتال باشد، به شکل آنلاین و برای کالاهای فیزیکی این کالاها در خانه یا محل کار مشتری یا در نقطه تحویل مشخص شده، تحویل داده میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد