12 - 02 - 2025
رای واهی شورای رقابت
«جهانصنعت»- عصر چهارشنبه هفته گذشته با پایان یکی از پرحاشیهترین مجامع شرکتی تاریخ کشور، اعضای جدید هیاتمدیره ایرانخودرو انتخاب شدند تا مدیریت بزرگترین خودروساز ایران از دولت به بخشخصوصی منتقل شود. این در حالی است که ایرانخودرو ساعتها پس از پایان مجمع، درگیر حواشی بود و جدال بین مدعیان صندلی مدیریتی این خودروساز ادامه داشت.
مالکیت بزرگترین شرکت خودروساز داخلی در حالی پس از ماهها چانهزنی به گروه قطعهسازی کروز واگذار شد که کارشکنیها همچنان ادامه دارد و شورای رقابت دیروز وارد عرصه شده و به غیرقانونی بودن حضور کروز در هیاتمدیره ایرانخودرو رای داد. بنا بر رای هیات تجدیدنظر شورای رقابت در مصوبه این شورا بر عدم اهلیت شرکت کروز و غیرقانونی بودن حضور شرکت کروز در هیاتمدیره ایرانخودرو تاکید شده است.
این در حالی است که در اطلاعیه روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار که پنجشنبه گذشته منتشر شد، آمده: «ناظر بورس در مجمع عمومی عادی به طور فوقالعاده شرکت ایرانخودرو در تاریخ ۱۷ بهمنماه ۱۴۰۳ که با حضور 11/50درصد از صاحبان سهام برای انتخاب اعضای هیاتمدیره تشکیل شد، از ابتدا تا انتها حضور داشته است. با توجه به اینکه حضور نماینده بورس، برای احراز اطمینان از رعایت مقررات و صیانت از حقوق تمام سهامداران است، فارغ از آنچه قبل از برگزاری مجمع رخ داده و حواشی مربوط به آن، که خارج از حیطه نظارت است، نظر نماینده بورس به موردی حاکی از اشکال، خدشه یا نقض قوانین و مقررات، نسبت به آنچه در مجمع مطرح و نتیجهگیری شده، جلب نشده و آنچه در مجمع اتفاق افتاده مطابق مقررات بوده است.»
در این میان، ابلاغ متن مصوبه شورای رقابت درباره عدم اهلیت این شرکت برای مالکیت ایرانخودرو، موجب واکنش کروز و سازمان بورس شد، سازمان بورس نیز اعلام کرد که مجمع ایرانخودرو قانونی بوده است و شرکت کروز در بیانیهای اعلام کرد که رای شورای رقابت درباره ایرانخودرو از نظر شکلی و ماهوی دچار اشکال است. اطلاعیه شرکت صنایع تولیدی کروز راجع به رای ٣٠٥ هیات تجدیدنظر شورای رقابت به شرح زیر است:
1- همانگونه که در صدر رای ٣٠٥ هیات تجدیدنظر شورای رقابت ملاحظه میشود شرکت صنایع تولیدی کروز و شرکت ایرانخودرو تنها طرفین این دعوی هستند و نه شرکت یا شرکتهای ثالث دیگر و شرکت صنایع تولیدی کروز هیچ میزان سهام و عضو هیات مدیرهای در شرکت ایرانخودرو ندارد و این رای اصلا قابلیت اجرایی ندارد چون شرکت کروز طبق اصل استقلال شخصیت حقوقی شرکتها از سهامدارانش، نمیتواند تکلیفی به ثالث یا ثالثین داشته باشد و بنابراین، این رای به دلیل عدم امکان قابلیت اجرا، تکلیف مالایطاق محسوب میشود.
٢- از آنجایی که تصمیم ٥٥٣ شورای رقابت که در رای حاضر تایید و ابرام گردیده ناظر به فروش سهام توسط شرکتهای تدبیر سرمایه آراد و پویا نمایان رستا بوده است تا حدی که از هیات مدیره ایرانخودرو خارج شوند و با توجه به انتخاب مدیران جدید شرکت ایرانخودرو در مجمع مورخ ١٧ بهمن ماه ١٤٠٣ که در رسانهها و جراید و کدال بورس انتشار یافته و نامی از این دو شرکت در بین شرکتهای منتخب نیست بنابراین از این منظر نیز محملی برای اجرای رای موصوف وجود ندارد و اجرای این رای غیرقانونی، سالبه به انتفاع موضوع است.
3- ایرادات ماهوی و شکلی فراوانی به رای هیات تجدیدنظر شورای رقابت وارد است که برای حفظ اعتبار این شرکت به عنوان بزرگترین مجموعه قطعهسازی کشور یقینا نسبت به این رای در مرجع صالح اقدام قانونی لازم در راستای درخواست نقض تصمیم غیرقانونی موصوف میشود.
4- علیه آقایان علیاکبر کریمی و محمدرضا پورابراهیمی به دلیل اقدام خلاف قانون انجامی، با وجود اینکه طبق نصوص ماده ٦٨ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل٤٤ قانون اساسی و ماده٩١ قانون آیین دادرسی مدنی مشمول ایراد رد دادرس بوده و صالح به رسیدگی نبودهاند لیکن با اصراری عجیب و شائبهبرانگیز اقدام به توجه به انذارات قانونی داده شده نکرده و در تصمیمگیری ورود نمودهاند در مراجع کیفری شکایت جزایی وفق ماده٧٦ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ٤٤ قانون اساسی انجام میشود زیرا به وضوح از مقررات قانون برای ضربه زدن به اعتبار تجاری و حرفهای شرکت صنایع تولیدی کروز سوءاستفاده نمودهاند و تمامی ضرر و زیانهای وارده ناشی از این رای غیرقانونی از این اشخاص مطالبه میشود.
سازمان بورس: مجمع ایرانخودرو
قانونی است
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص گفت: مجمع فوقالعاده شرکت ایرانخودرو که چهارشنبه ۱۷ بهمن برگزار شد از نظر سازمان بورس قانونی است. جعفری در خصوص ابلاغ رای هیات تجدیدنظر شورای رقابت علیه کروز در رابطه با صلاحیت این شرکت بر مدیریت ایرانخودرو اظهار کرد: اعتبار رای هیات تجدیدنظر شورای رقابت هنوز توسط سازمان بورس سنجیده نشده چون تاکنون این نامه فقط در فضای مجازی منتشر شده است.
وی افزود: در صورتی که صحت نامه درست باشد، تصمیم نهایی برعهده هیاتمدیره ایرانخودرو است و بررسی ابلاغیه هیات تجدیدنظر شورای رقابت مبنی بر عدم اهلیت شرکت کروز و غیرقانونی بودن حضور شرکت کروز در هیاتمدیره ایرانخودرو در حیطه کار سازمان بورس نیست.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در ادامه بیان کرد: هیاتمدیره ایرانخودرو باید برای صلاحیت کروز و واگذاری یک صندلی دیگر از هیاتمدیره ایرانخودرو به کروز تصمیم بگیرند.
در صورتی که شرکت ایرانخودرو یک نهاد مالی بود، سازمان بورس موظف است به این موضوع ورود کند اما با توجه به اینکه ایرانخودرو یک شرکت تولیدی است، تصمیمگیری در خصوص اهلیت کروز برای تصدی صندلی مدیریت در حیطه وظایف نظارتی سازمان بورس نیست و این سازمان صرفا بر نحوه و سازوکار برگزاری مجمع از نظر قانونی دخالت میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد