25 - 02 - 2020
راهحلی برای مقابله با فساد در توزیع قیر
مدیرکل بودجه وزارت نفت با اشاره به فساد شکلگرفته در توزیع قیر پروژههای عمرانی به شیوه تهاتری گفت: برای حل مشکل باید دستگاههای اجرایی مکلف شوند قیر مورد نیاز خود را از بورس خریداری کنند.
یاسر میرزایی، مدیرکل بودجه، ارزیابی و منابع وزارت نفت با اشاره به قانون بودجه سنواتی گفت: در قانون بودجهبندی وجود دارد که در آن تاکید میکند وزارت نفت باید ماده اولیه تولید قیر را که در پالایشگاههای تحت نظر این وزارتخانه تولید میشود، به دستگاههایی نظیر وزارت راه، آموزشوپرورش، کشور و بنیاد مسکن تحویل دهد تا قیر مورد نیاز پروژههای عمرانی آنها تامین شود.
وی بیان کرد: قیر رایگان به این معنا نیست که برای دولت بدون هزینه تمام میشود، بلکه فرآیند به گونهای است که عدد و رقمی در این زمینه جابهجا نمیشود و به عبارت دیگر خرید و فروش صورت نمیگیرد که محل اشکال است.
میرزایی گفت: فرآیند از گذشته بدین صورت بوده که وزارت نفت کارگروهی تشکیل میداده که در آن حوالههایی را به نفع دستگاهها صادر میکرد که در آن نوشته شده بود یک پالایشگاه خاص به میزانی مشخص وکیوم باتوم به یکی از دستگاههای ذینفع بدهد.
این مسوول وزارت نفت با بیان اینکه دستگاهها مستقیم وکیوم باتوم را از پالایشگاهها تحویل نمیگیرند، افزود: این حوالهها به پیمانکاران تحویل داده میشد، آنها نیز حواله را به قیرسازها ارائه میدادند تا ماده اولیه را از پالایشگاهها تحویل بگیرند.
وی ادامه داد: مشکل آنجاست که این حواله چندین بار دست به دست میشود و مشخص نیست چه میزان قیر تحویل دستگاه اجرایی میشود. در واقع ما آمار وکیوم باتوم تحویلی را داریم اما آمار قیرهای تحویلی موجود نیست و همین امر باعث گم شدن قیر و فساد شده است.
میرزایی با تاکید بر اینکه طلبکاری پیمانکاران نیز در سالهای پیش با قیر تسویه میشده، گفت: حواله باید تبدیل به قیر و در پروژههای عمرانی استفاده میشد، اما پیمانکار برای وصول طلب خود حوالهها را در بازار آزاد میفروخته تا طلب خود را تسویه کند.مدیرکل بودجه وزارت نفت ادامه داد: به همین دلیل مشاهده میشود آمار بورس کالا، آمار صادرات و آمار مصرف همخوانی ندارند. ما ۵/۵ میلیون تن تولید وکیوم باتوم داریم و این در حالی است که آمار مصرف و صادرات آن کمتر و در گاهی اوقات بیشتر از این میزان است.
میرزایی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه به دلیل همین مشکلات بند مربوط به همین موضوع، یعنی تهاتر قیر را از لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور حذف کرد، اما در کمیسیون تلفیق مجلس دوباره این بند به قانون بودجه اضافه شده است. نمایندگان مجلس بیان میکنند اگر این کار صورت نگیرد، عملا بخش مهمی از کارهای عمرانی متوقف میماند.
وی بیان کرد: سوال اصلی در اینجا این است که چرا پول خرید محصول به دستگاهها داده نمیشود تا آنها خود اقدام به تهیه کالای مورد نیاز خود کنند؟
این مقام مسوول گفت: البته در اعطای حواله قیر قانونگذار فکر کرده که با این کار، قیمت قیر ارزانتر تمام میشود، اما عملا اینگونه نیست. در ۱۰ سال گذشته اکثر پالایشگاهها دولتی بودهاند که در حال حاضر خصوصی شدهاند.
وی افزود: وقتی تسویهحساب، کالایی میشود، به علت تغییر قیمت قیر، مشکلات بودجهای ایجاد میشود پیشنهادی که در این زمینه میتوان ارائه داد این است که تحت عنوان اعتبارات تملک دارایی سرمایهای یا اعتبارات عمرانی قیر را بنویسند و پول آن را به دستگاه مربوطه پرداخت کنند تا هر دستگاه، قیر مورد نیاز خود را از بازار خریداری کند.
میرزایی با بیان اینکه از این طریق میتوان با دلالی مقابله کرد، گفت: همه فروشهای قیر در حال حاضر به صورت شفاف از طریق بورس کالا انجام میشود. باید به پیمانکاران اعتباراتی پرداخت شود تا آنها نیز از این روش قیر مورد نیاز خود را تامین کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد