14 - 07 - 2020
راهی برای درآمدزایی اپراتورها
«جهانصنعت»- امکان برقراری تماس صوتی از طریق پیامرسانهای بومی در دستور کار قرار گرفته است؛ این تماسها پولی هستند. به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برقراری امکان تماس صوتی با اپراتورهای تلفن همراه با نرخ پیشنهادی دقیقهای ۲۵ تومان در دستور کار قرار گرفته است.
پس از ۱۰ روز درگیری میان اپراتورهای موبایل و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر سر افزایش تعرفه بستههای اینترنت همراه، اکنون وزارت ارتباطات امکانی را ایجاد کرده تا اپراتورهای موبایل به درآمدزایی برسند آن هم از طریق ایجاد تماس صوتی برای پیامرسانهای بومی. به نظر میرسد دولت با این کار تلاش میکند با یک تیر دو نشان بزند؛ هم دل اپراتورهای موبایل را به دست آورد و آنها را راضی کند تا تعرفههای اینترنت همراه را کاهش دهند، هم کاربران داخلی را ترغیب کند که به پیامرسانهای داخلی بپیوندند.
به گفته کارشناسان یکی از دلایلی که تلگرام فیلتر شد، امکان برقراری تماس صوتی بود. البته پیش از فیلترشدن این پیامرسان جهانی، دولت با مدیران آن صحبت کرده بود و برقراری تماس صوتی برای کاربران ایرانی مسدود شده بود.
دقیقهای ۲۵ تومان برای مکالمات پیامرسانهای بومی
حسین فلاحجوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی در توئیتر نوشت: با توجه به مصوبه شورایعالی فضای مجازی و رسیدن برخی پیامرسانها به پنج میلیون نصب، امکان برقراری تماس صوتی با اپراتورهای تلفن همراه در دستور کار قرار گرفته است. نرخ پیشنهادی مکالمات فعلا دقیقهای ۲۵ تومان در نظر گرفته شده است.
بنا بر اظهارات فلاحجوشقانی نیازی نیست دو طرف مکالمه یک پیامرسان واحد را نصب داشته باشند. مثلا کاربری که پیامرسان گپ را نصب داشته باشد میتواند از طریق این پیامرسان بومی با یک شماره همراه اول، ایرانسل یا رایتل تماس برقرار کند و به جای پرداخت هزینههای ۴۹ تا ۶۹ تومانی (نرخ متغیر تماسهای صوتی در اپراتورهای موبایل) تنها ۲۵ تومان بپردازد.
در این ویژگی، احتمالا افراد حساب کیف پول داخل پیامرسان خود را شارژ میکنند و پس از برقراری تماس، هزینه مکالمه از شارژ کیف پول الکترونیکی داخل پیامرسان آنها کم میشود. بر اساس آنچه در مصوبه ٢۶۶ رگولاتوری آمده و در تعرفههای اتصال متقابل مشخص شده این سهم به این صورت خواهد بود: در صورت عدم توافق بین طرفین، تعرفه خدمت اتصال متقابل برای مکالمات خاتمه یافته به تلفن ثابت به میزان یکصد و پنجاه (۱۵۰) ریال تعیین میشود.
در صورت عدم توافق بین طرفین، تعرفه خدمت اتصال متقابل برای مکالمات خاتمه یافته به تلفن همراه به مبلغ سیصد (۳۰۰) ریال تعیین میشود.
ویژگی Call Out مدتهاست که در پیامرسانهای بینالمللی نظیر اسکایپ و وایبر ارائه شده است و حالا با اضافه شدن این ویژگی به پیامرسانهای بومی، شاید بخت و اقبال آنها در بین کاربران بیشتر شود.
فلاحجوشقانی در توئیت خود به پنج میلیونی شدن پیامرسانهای بومی اشاره کرده است. این در حالی است که بر اساس آمار «بازار» و «مایکت» و همچنین آمار نصب پیامرسانهای بومی در گوگلپلی، مشاهده میشود که تعداد نصب پیامرسانهای سروش، سروشپلاس، گپ، آیگپ و بله به دو میلیون هم نمیرسد. فقط یک شبه پیامرسان وجود دارد که آمار نصبیاش به بیش از ۱۰ میلیون رسیده، آن هم «روبیکا» نام دارد. این نرمافزار که محصولی مشترک میان همراه اول و ایرانسل بوده و توسط صداوسیما حمایت میشود، تا امروز بیش از ۱۰ میلیون نصب فعال داشته و در کنار آن میتوان به اپلیکیشن شاد اشاره کرد که نوعی پیامرسان محسوب شده و بر اساس آخرین آمار بیش از ۱۲ میلیون کاربر دارد.
به نظر میرسد ویژگی جدید وزارت ارتباطات با توجه به اینکه قرار است در پیامرسانهای بالای پنج میلیون نصب فعال شود، فعلا فقط در این دو مجموعه امکانپذیر خواهد بود و شاید به زودی در پیامرسان سروشپلاس و بله و دیگر پیامرسانها نیز اجرایی شود.
پیش از این پیامرسان بومی بیسفون (که کمتر از ۲۰۰ هزار نصب فعال دارد) قابلیت Call out را راهاندازی کرده بود که به موجب آن کاربران میتوانستند با هر شماره موبایل یا ثابتی در جهان با ۱۵ درصد هزینه کمتر صحبت کنند. اما با اجرایی شدن طرح وزارت ارتباطات به نظر میرسد این ویژگی همگانی شده و نرخ آن نیز بسیار کمتر خواهد شد.
طبق آمار عملکرد دولت دوازدهم و گزارشی که از زیرساخت منتشر شده، کاربران پیامرسانهای بومی به ۲۰ میلیون رسیده است. البته طبق نظرسنجیهای صورتگرفته تا تیرماه سال گذشته ۸/۴۲ درصد شرکتکنندگان از واتسآپ، ۴/۴۲ درصد از تلگرام، ۸/۲ درصد از سروش، ۷/۰ درصد از بله، ۶/۰ درصد از آیگپ، ۵/۰ درصد از گپ، ۲/۰ درصد از بیسفون و ۱/۰ درصد از ساینا استفاده میکردند که مجموع استفاده از پیامرسانهای داخلی را حتی کمتر از ۱۰ درصد نشان میدهد.
امکان پرداخت از طریق پیامرسانهای بومی از مواردی است که نسبت به پیامرسانهای خارجی، برای این ابزارهای داخلی برتری ایجاد میکند. اکنون برخورداری از امکان تماس صوتی برای پیامرسانهای بومی هم میتواند ویژگی دیگری باشد که کاربران را به استفاده از این ابزارها تشویق کند.
راهی برای درآمدزایی اپراتورهای موبایل
یک کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است که دولت با ایجاد تماسهای صوتی برای پیامرسانهای داخلی و پولی کردن آن تلاش کرده برای اپراتورهای مالی امکان درآمدزایی ایجاد کند.
محمود محمدی، فاندر و مشاور در کسبوکارهای مجازی به «جهانصنعت» گفت: یکی از دلایلی که تلگرام فیلتر شد همین امکان تماس صوتی بود که برای کاربران ایجاد کرده بود چراکه این امکان درآمد اپراتورهای تلفن همراه را کاهش میدهد.
او افزود: البته پیش از فیلترینگ تماس صوتی تلگرام برای ایرانیان بسته شد. احتمالا دولت با مدیران تلگرام صحبت و از آنها درخواست کرده بود که تماس صوتی را برای کاربران ایرانی مسدود کند. با این همه اکنون کاربران ایرانی از واتسآپ برای برقراری تماسهای صوتی خود استفاده میکنند.محمدی در ادامه بیان کرد: ممکن است فیلترکردن واتسآپ نیز در دستور کار باشد.او در رابطه با این امر که دولت تلاش میکند با امکان تماسهای صوتی از طریق پیامرسانها کاربران را به پیامرسانهای داخلی جذب کند، بیان کرد: این اقدام موجب استقبال کاربران از پیامرسانهای داخلی نمیشود اما برای اپراتورهای موبایل درآمدزایی میکند.
این کارشناس فناوری اطلاعات در رابطه با این امر که ممکن است این اقدامات آغاز جایگزینی اینترنت ملی به جای اینترنت بینالملل باشد گفت: دولت اینترنت ملی را جایگزین اینترنت بینالملل نمیکند. بدون این اقدام نیز به شدت تحت فشار است. جایگزینی شبکه ملی اطلاعات به جای اینترنت بینالملل به این راحتیها نیست.
او افزود: با پولی کردن تماسهای صوتی پیامرسانهای داخلی دولت راهی برای درآمدزایی اپراتورهای موبایل ایجاد کرده است.
سخن آخر
پیامرسانهای بومی از نظر فنی اختلالات بسیاری دارند. این پیامرسانها حتی زیرساختهای مناسب برای خدماتدهی به کاربران زیاد را ندارند و سال گذشته به دلیل پیوستن بسیاری از کاربران، دچار اختلالات فنی شده بودند. حال مشخص نیست چگونه قرار است این پیامرسانها با چنین مشکلات فنی خدمات تماس صوتی ارائه کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد