9 - 02 - 2017
دولت بدون فرهنگ بیارزش است
حجتالاسلام حسن روحانی صبح دیروز در مراسم جایزه کتاب سال در تالار وحدت، اظهار داشت: عدهای از دعوا، خشونت و لشکرکشی خوششان میآید در حالی که ما ملتی هستیم که انقلاب، قانون اساسی، رهبری، دولت، فرهنگ و هویت داریم و ایرانی هستیم. پس چرا باید رودرروی هم باشیم.
وی در ادامه افزود: چقدر انتخابات ارزش دارد که از حالا معصیت خدا را شروع میکنیم؟ تا شب احیا که خیلی مانده، لااقل معصیت خدا را چند شب قبل از احیا آغاز کنیم.
رییسجمهور خاطرنشان کرد: بگذاریم همه با آزادی به صحنه بیایند. اسلام برای ما جمهوریت، صندوق آرا و حاکمیت ملی آورده است و جمهوریت هم برای ما تقویت فرهنگ اسلامی را در بردارد. ما دولت بدون فرهنگ نمیخواهیم؛ دولت بدون فرهنگ بیارزش است. فرهنگ هم باید در چارچوب قانون باشد تا به اهداف بلند انقلاب برسیم.
روحانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با طرح این پرسش که امام(ره) چگونه توانست انقلاب را رهبری کرده و حتی نیروهای مسلح را به دامان ملت و انقلاب بکشاند، تصریح کرد: امام(ره) با قلم و کلام جامعه را به حرکت درآورد و در واقع عامل پیروزی انقلاب ما اندیشه، قلم و بیان بود. امام(ره) با دو نظریه همراهی دین با سیاست و وحدت ملت انقلاب را به پیروزی رساند.
رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه نظر امام(ره) این بود که دین از سیاست جدا نیست، گفت: بعضی این نظریه را نمیپسندیدند و فکر میکردند اساسا جنس سیاست با دین سازگار نیست زیرا دین و صداقت، معنویت و وفا به عهد استوار است اما جنس سیاست فریب، دروغگویی، کلاه سر هم گذاشتن و دورویی است. در حالی که سیاست به معنای اداره صحیح جامعه، ارتباط با سایر کشورها و حفظ منافع، امنیت و مصالح ملی عین دیانت است.
روحانی افزود: مگر پیامبر(ص) با دیگران معاهده صلح نداشت و در مدینه مسلمانان و غیرمسلمانان با هم در چارچوبی زندگی نمیکردند؟ معنای اسلام این نیست که سایر افکار و ادیان را حذف کرد. دین اسلام کمالیافته همه ادیان گذشته است اما سایر ادیان هم جای خود را دارند.
وی ادامه داد: امام(ره) با این تفکر که دین از سیاست جدا نیست و اگر سیاستی هویت مردم را بر باد داد، دین باید قیام کند، راه و رسم درست را در جامعه استقرار بخشید و اگر این نظریه نبود چیزی از نهضت اسلامی، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نداشتیم.
رییسجمهور همچنین با اشاره به اینکه نظریه دوم امام(ره) این بود که یک ملت با یک صدا و در کنار هم میتوانند در برابر هر قدرتی پیروز شوند، افزود: این نظریه را هم خیلیها نمیپذیرفتند و میگفتند نمیشود با دست خالی کاری کرد. من در آبان، آذر و دی ۵۷ در پاریس که با امام خمینی (ره) صحبت میکردیم میدیدم ایشان هیچ تردیدی نداشت که انقلاب پیروز است. امام(ره) معتقد بود وقتی ملت اراده کرد در برابر هر قدرتی پیروز میشود. در دوران ناامنیهای اول انقلاب در کردستان یا دوران جنگ تحمیلی هم امام(ره) از مردم دعوت کردند که به صحنه بیایند و با حضور مردم پیروز شدیم.
روحانی در ادامه گفت: چرا ما در مذاکرات هستهای در برابر شش قدرت موفق شدیم؟ پایه توافق هستهای رای مردم در خرداد ۹۲ بود. رهبری در این سال تاکید کردند که رای مردم حقالناس است و من هم یک رای دارم و کسی از آن خبر ندارد. نظریه دیگر ایشان نیز نرمش قهرمانانه بود که این دو نظریه ما را پیروز کرد. در واقع همین تاکید رهبری بر حقالناس بودن رای مردم، موجب حضور مردم پای صندوقهای رای شد. در آغاز مذاکرات هم عدهای میگفتند نباید با شش قدرت مذاکره کرد زیرا آنها کلاه گشادی سر ما میگذارند و ما هم گفتیم ما عمامه داریم و کلاه سرمان نمیرود. با این وجود با طرح نظریه نرمش قهرمانانه و با تکیه بر قدرت ملی و با منطق و استدلال ما مذاکرات را به جایی رساندیم که رییسجمهور جدید آمریکا نمیتواند این توافق را تحمل کند و میگوید این بدترین توافقی است که در تاریخ آمریکا امضا شده است.
رییس دولت یازدهم افزود: این در حالی است که این توافق به نفع همه و برد- برد است. میبینیم که پس از توافق هستهای مذاکرات قزاقستان- آستانه به وجود آمد و مذاکرات هستهای میتواند الگویی برای مذاکراتی باشد که به ثبات و امنیت منطقه کمک کند.
روحانی تاکید کرد: اگر نظریه تشویق مردم به حضور در پای صندوقهای رای و نرمش قهرمانانه نبود ما موفق نمیشدیم. ما با فکر، نظریه و اندیشه و کتاب میتوانیم همه مشکلات را حل کنیم.
روحانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه کتاب آینهای است از یک اندیشه و فکر یک عالم، اندیشمند، هنرمند و صاحب قلم گفت: کتاب همان فکری است که خداوند به ما عنایت داده است که اندیشه ما با حرکت قلم به دیگران اعلام، تفهیم و ماندگار شود. اگر این عنایت پیش پای بشر نبود چگونه انسان میتوانست در میان خود اتصال برقرار کند؟
وی در ادامه با بیان اینکه تنها راه انتقال اندیشه به غیر از انتقال سینه به سینه، کتابت است، خاطرنشان کرد: معجزه آسمانی اسلام هم گاهی قرآن نامیده میشود و گاهی کتاب، گاهی بر بعد نوشتاری آن تاکید میشود و گاهی بر بعد تلاوت و بیان آن. معجزه پیامبر اسلام کتاب است و قرآن، یعنی نوشتن و خواندن و تلاوت کردن که همین معجزه بر کفر و استبداد پیروز شد.
روحانی در ادامه گفت: هرچه در کتاب سخن نو، راه نو و نظریه نویی مطرح شود جاذبه آن بیشتر خواهد بود. خیلیها کتاب نوشتهاند اما کتاب آنها ماندگار نبوده است در حالی که برخی کتابها در کتابخانههای مردم در کنار قرآن مجید قرار گرفته است. دیوان حافظ، گلستان سعدی یا اشعار مولانا در کنار قرآن و نهجالبلاغه در قفسه کتاب مردم وجود دارد. این نشان میدهد که ما کتابت ماندگار در تاریخ داریم. فکر میکنید کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ مفید یا شیخطوسی از قفسهها حذف میشود. هر مقدار که از فکر و اندیشه خود بهتر بهره ببریم کتاب ما ماندگارتر خواهد بود.
رییسجمهور با طرح این پرسش که چرا جاذبه کتاب کم شده است خطاب به حاضران در این مراسم اظهار کرد: شما باید جواب این سوال را بدهید و وزیر ارشاد هم حرفهای شما را میشنود. اصولا وزرای ارشاد دولت یازدهم گوش شنوایی دارند. ما باید برای کتاب جاذبه ایجاد کنیم و ببینیم مشکل کار کجاست؟ و وزارت ارشاد باید این مشکل را از طریق اندیشمندان، ناشران و صاحبنظران حل کند. ما باید مولفان و همچنین ناشرانی که به یک برند تبدیل شدهاند را
تقویت کنیم.
روحانی در ابتدای سخنرانی خود با تبریک ایام دهه فجر گفت: انقلاب اسلامی پیروزی منطق، بیان، استدلال، قلم، کتابت، علم و عهد استوار مردم با امام(ره) بود که توانست در برابر قدرتها و انواع ابزارهای نظامی و امنیتی و پشتیبانی همه ابرقدرتها از رژیم استبداد پیروز شود. انقلاب اسلامی این واقعیت را بر ما آشکار کرد که هر چند راه سخت و طولانی باشد اما پایانش پیروزی حق بر باطل است.
دوران سختگیری به پایان رسیده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم جایزه کتاب سال با بیان اینکه دیگر دوران سختگیری به پایان رسیده است، گفت: تصمیم گرفتهایم دیگر اعلام خط قرمز نکنیم و کسانی که متونشان نیاز به اصلاح دارد با گفتوگو و مذاکره به اصلاح آثارشان بپردازند.
در مراسم سیو چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که دیروز با حضور حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییسجمهور در تالار وحدت برگزار شد، سیدرضا صالحیامیری گفت: خدا را شاکریم که اصحاب فکر، قلم و نشر با دولت جناب روحانی احساس همنوایی، یگانگی و وحدت داشتهاند. این سرمایه بزرگی برای دولت است و ما به آن میبالیم. امروز خوشبختیم که اصحاب هنر و فرهنگ با دولت احساس یگانگی دارند.
وزیر ارشاد ادامه داد: از گذشتههای دور قبل از ریاستجمهوری شهادت میدهم دکتر روحانی همواره متذکر میشدند که به اصحاب قلم اعتماد کنید و سختگیری بیمورد را رها کنید. امروز دوران سختگیری به پایان رسیده و دوران همکاری با اصحاب فرهنگ و هنر آغاز شده است.
او با اشاره به آمار انتشار کتاب در یک سال گذشته گفت: از مجموع ۶۵ هزار اثری که امسال مجوز نشر گرفتهاند ۱۴ هزار کتاب ترجمهای بوده و بیش از ۵۰ هزار کتاب تالیفی است. از این تعداد، کتابیهایی که در مسیر ممیزی و نظارت قرار گرفته، ناچیز است به طوری که کمتر از سههزارم آنها نیاز به نظارت و ممیزی داشته است. بنابراین تصمیم گرفتیم دیگر اعلام خطر قرمز نکنیم، یعنی حتی همین سههزارم را هم از طریق گفتوگو و مذاکره حل کنیم تا خود صاحبان این آثار به اصلاح متونی که خطوط قرمز را رعایت نکردهاند بپردازند تا همگان بتوانند آثار خود را آزادانه منتشر کنند.
صالحیامیری افزود: با این کار میخواهیم کاری کنیم که همگان در کشور بتوانند آزادانه قلم بزنند و نشر بدهند. این سیاست قطعی است که رییسجمهور ابلاغ کرده است.
او ایجاد فضای باثبات در محیط فرهنگی را از دیگر رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی عنوان کرد و گفت: امروز دیگر اصحاب قلم با مناقشه نسبتی ندارند. از این نظر میتوانیم بگوییم امروز دستگاه فرهنگی آرامترین شرایط خود را بعد از انقلاب تجربه میکند و آن هم به دلیل ایجاد فضای گفت وگو بین اهالی قلم و دولت است.
او گفت: ایجاد فضای اعتماد و گفتوگو با اهالی فرهنگ و اندیشه از دستاوردهای بزرگ دستگاه فرهنگی کشور است. از رسانه ملی تقاضا داریم این خدمات بزرگ دستگاه فرهنگی دولت را به آگاهی مردم برساند.
وزیر ارشاد همچنین اظهار کرد: برگزاری ۸۵ نمایشگاه کتاب در سراسر کشور طی سه سال گذشته، برنامه انتخاب پایتخت کتاب، روستاهای دوستدار کتاب و ایجاد باشگاههای کتابخوانی از جمله دستاوردهای دستگاه فرهنگی کشور بوده که به معنای این است که ما به دنبال گسترش
فرهنگ هستیم.
معرفی برگزیدگان
آثار برگزیده سیوچهارمین دوره جایزه کتاب سال که صاحبان آنها لوح تقدیر و هدیه خود را از رییسجمهور دریافت کردند، به شرح زیر هستند:
الف) دین
حدیث
۱ـ فقه الحدیث مباحث نقل به معنا، تالیف احمد پاکتچی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، ۱۳۹۴، ۶۱۶ ص.
عرفان و تصوف
۲- تحریر رساله الولایه شمس الوحی تبریزی سیدمحمد حسین طباطبایی، تالیف آیتالله عبدالله جوادی آملی، تحقیق حجتالاسلام حمیدرضا ابراهیمی، قم: اسراء، ۱۳۹۳، ۲ج
سیره معصومین
۳ـ موسوعه عبدالله بن عباس حبرالامه و ترجمان القرآن، تالیف سید محمد مهدی موسوی خرسان، قم: مرکز الابحاث العقائدیه، ۱۳۹۴، ۲۱ج
ب) زبان
زبانهای باستانی
۴- زبان مازندرانی (طبری) توصیف زبانشناختی (تحقیقی میدانی ـ اطلس زبانی)، تالیف فردوس آقاگلزاده، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، مرکز نشر آثار علمی، ۱۳۹۴، ۳۵۰ص، جدول، نمودار
ج) علوم خالص
فیزیک
۵ـ فرهنگ فیزیک، تالیف لطیف کاشیگر، ویراستاری عبدالحسن بصیره، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۴، ج . ۳
هـ) علوم کاربردی
پزشکی
۶ـ درسنامه طب خواب، تالیف میرفرهاد قلعهبندی، تهران: ارجمند، ۱۳۹۴، ۶۶۴ ص، وزیری
و) هنر
موسیقی
۷ـ تحلیل ردیف: براساس نتنویسی ردیف میرزا عبدالله با نموداری تشریحی، تالیف داریوش طلایی، تهران: نشر نی، ۱۳۹۴، ۵۴۴ص، مصور، پارتیسون.
ح) ادبیات
رمان و داستان بلند
۸ـ لمیزرع، تالیف محمدرضا بایرامی، تهران: کتاب نیستان، ۱۳۹۴، ۳۲۵ص
داستان کوتاه
۹ـ بازار خوبان، تالیف آرش صادقبیگی، تهران: موسسه انتشارات نگاه، ۱۳۹۴، ۹۶ص
۱۰ـ روباه شنی، تالیف محمد کشاورز، تهران: نشر چشمه، ۱۳۹۴، ۱۱۲ص
بخش سپاس
۱۱ـ دانشنامه داروسازی و داروخانهداری در اصفهان، تالیف حسین یقینی، اصفهان: کنکاش، ۱۳۹۴، ۴ج، مصور، عکس
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد