7 - 03 - 2017
دنبال ساخت خودروی داخلی با تیراژ بالا باشید
آنطور که وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرده است از سال۹۶ باید مونتاژ خودروهای خارجی را کنار بگذاریم و به سمت خودروسازی کاملا داخلی با تیراژ بالا حرکت کنیم تا علاوه بر اشتغالزایی از توان مهندسی بومی هم حداکثر استفاده را ببریم.
محمدرضا نعمتزاده در نشست خود با مدیران عامل خودروسازی، قطعهسازان خودرو بازرسان کیفیت خودرو با بیان این مطلب افزود: باید چهره خودرو در کشور عوض شود و این موضوع میسر نمیشود مگر با جدی گرفتن کیفیت ساخت قطعات موردنیاز خودروسازان که راه طولانی از طراحی تا خدمات پس از فروش را طی میکند.
به گفته وی، باید نتیجه و اثربخشی آموزشهای انجامشده برای بازرسان کیفی خودرو همچنین قطعهسازان برای مشتریانی که سرمایه خود را برای خرید خودرو اختصاص میدهند به خوبی احساس و اثربخشی در بازرسی و فرآیندهای مربوطه آن مهم تلقی شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: به جای اینکه فرآیندهای بازرسی را افزایش دهیم باید نتیجه آن را در قطعات ساختهشده به طور محسوس مشاهده کنیم.وی با تاکید بر اینکه صنعت خودرو صنعتی پیشران است، افزود: خودروسازان باید از قطعهسازان حمایت همهجانبه کنند که در این صورت هم به سهم خود اشتغالزاست و هم از توان تکنسین و طراحان داخلی استفاده شایان میشود.
نعمتزاده در ادامه گفت: صنایع ریختهگری، قالبسازی و پلاستیک مربوط به قطعات خودرو ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه شرکتهای قطعهسازی در تعامل با شرکتهای خارجی باید به شفافیت قراردادها و طولانی نشدن آنها توجه ویژه داشته باشند، افزود: به طور معمول شرکتهای قطعهسازی خارجی و حتی خودروسازان آنها درصدد هستند مدت قرارداد را طولانی کنند که این موضوع نباید اتفاق بیفتد و در گزارشهایتان به من اطلاع دهید تا پیگیری لازم را در این خصوص انجام دهم.
نعمتزاده افزود: کارفرما که همان خودروساز است باید سرمایه لازم برای تهیه ابزار مخصوص و مورد نیاز قطعهسازان را در اختیار آنها قرار دهد و در صورت نبود رضایت پس از اتمام کار آن قالب و ابزار مربوطه را در اختیار قطعهساز دیگری قرار دهد که در دنیا نیز این روش معمول است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بدعتهای غلط گذشته در صنعت خودروسازی باید فراموش شود، افزود: بهکارگیری روشهای معمول در تولید خودرو و قطعات باید پس از بومیسازی در کشور پیادهسازی شود.
وی با بیان اینکه بحث خدمات پس از فروش همواره باید مهم تلقی شود، افزود: تنها در این میان بازرسی کافی نبوده بلکه باید در صورت نبود کیفیت و نقص قطعه خودرو، خط تولید مربوطه را تا زمان بازیابی و نوسازی متوقف کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: داشتن انضباط کاری شرط کار بوده و پیگیری مطالبات قطعهسازان از خودروسازان و سایر کارفرمایان باید مستمر باشد چراکه در انتهای سال مشکلات بازار سرمایه مانع از وصول مطالبات در زمان تعیینشده میشود.
وی با بیان اینکه جلسه یادشده باید با تشکیل کارگروههای مختلف استمرار داشته باشد، افزود: توجه به بهبود و کیفیت، نوآوری، سرمایهگذاری، نوسازی، کیفیت، بازرسی، صادرات و خدمات پس از فروش از موضوعاتی هستند که باید به آن توجه خاص شود.
نعمتزاده گفت: قطعهسازان باید توجه داشته باشند که چه چیزی را میتوانند جایگزین قطعه خارجی کنند که حتی عملکرد آن از مشابه خارجی بهتر باشد.
محسن صالحینیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این جلسه گفت: در سالی که در آن قرار داریم شاخصهای کیفی صنعت خودرو شرایطی را طی میکند که با رضایت نسبی روبهرو است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد