21 - 05 - 2023
دلایل تاخیر در اجرای خطآهن رشت-آستارا
محمدجواد شاهجویی کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفتوگو با «جهانصنعت» گفت: درست است که این پروژه حدود ۲۰ سال پیش تعریف شده، اما نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که قرارداد کل کریدور شمال- جنوب در سال ۲۰۰۰ میلادی منعقد شد.
او افزود: طی این سالها مسیر موجود تا رشت تکمیل شد. در حال حاضر تنها مسیر رشت تا آستارا باقی مانده است؛ مسیری که لزوم تکمیل آن احساس میشود. به رغم اینکه این مسیر کیلومتراژ کمی نسبت به کل مسیر دارد، باید به این نکته توجه داشت که پروژه اتصال رشت به آستارا، بار مالی زیادی دارد. این مسیر به نسبت خطوطی که در دشت ساخته شده و خطوط ارزانتری به حساب میآیند، گرانتر است. این مسیر به واسطه پلها، تونلها، بافت توپوگرافی، مسائل زیستمحیطی موجود و همچنین بحث تملک اراضی، پروژه دشواری محسوب میشود. همین موضوعات نیز سبب شدهاند که اجرای این پروژه تاکنون زمان ببرد.
این کارشناس اقتصاد حمل و نقل در ادامه عنوان کرد: مساله اصلی در این خصوص نیز موضوع تامین اعتبار مالی این پروژه بوده است. اجرای این پروژه مبلغی بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار برآورد شده است. از همین رو این طرح، از جمله پروژههای گران به حساب میآید. تاکنون در کشورمان قادر به تامین منابع مالی از طریق بودجههای سنواتی برای ساخت این پروژه نبودهایم. این هم یکی از دلایل ایجاد تاخیر در اجرای این پروژه است.
شاهجویی اضافه کرد: این پروژه در حال حاضر با چندین چالش روبهرو است. بحثهای زیستمحیطی پروژه کماکان به قوت خود باقی هستند. در بحث طراحی نیز هنوز مسائلی وجود دارد. حدود ۴۰ کیلومتر از کل این مسیر روی پل و تونل واقع خواهد شد؛ نکاتی که نیاز به بازطراحی دارد. مدل مناسب ساخت و برآورد دقیق هزینه ساخت آن باید دوباره انجام شود. چالش تملک اراضی نیز تا حد خوبی برطرف شده است.
این کارشناس اقتصاد حمل و نقل همچنین گفت: مساله مهمی که در خصوص این خطآهن وجود دارد، بحث سرمایهگذاری کشورهای خارجی است. جمهوری آذربایجان نزدیک به پنج یا شش سال پیش به منظور سرمایهگذاری در این پروژه پا پیش گذاشت. در آن زمان قرار بود که طرف آذری ۵۰۰ میلیون دلار و طرف ایرانی نیز ۵۰۰ میلیون دلار به اجرای این پروژه اختصاص بدهند تا بتوانند این پروژه را احداث کنند. در واقع ایران تا حدودی معطل آذربایجان شد، در نهایت نیز آذریها پا پس کشیدند.
شاهجویی ادامه داد: روسها در حال حاضر پا پیش گذاشتهاند. تنها و شاید مهمترین تضمینی که برای اجرای این پروژه وجود دارد، این است که روسها سرمایهگذاری مستقیم در این پروژه انجام نخواهند داد. بحث تامین مالی به نوعی به صورت وام انجام خواهد شد. جدای از این مساله این خطآهن برای خود طرف روس نیز بسیار حائز اهمیت است. در دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر انقلاب نیز موضوع راهآهن رشت- آستارا مطرح شد. جدای از بحثهایی که اکنون در خصوص کریدور شمال-جنوب مطرح است، روسها به شدت پیگیر این موضوع و در حال تلاش برای ساخت این خطآهن هستند. چنانچه موضوع تامین منابع مالی این پروژه برطرف شود، به نظر نمیرسد که دیگر شاهد ایجاد تاخیر در اجرای این پروژه باشیم. با این مدلی که وزارت راه و شهرسازی در حال توافق با طرف روسی است، به احتمال زیاد این مساله نیز چندان چالشبرانگیز نخواهد بود.
این کارشناس اقتصاد حمل و نقل خاطرنشان کرد: وضعیت جغرافیایی منطقه چالش اصلی در اجرای این پروژه نیست. اما به هر حال این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود. وضعیت جغرافیایی منطقه دلیل دشواری بیشتر اجرای این پروژه ریلی نسبت به سایر پروژههای موجود در کشور است. این پروژه پیچیدگیهای فنی خود را دارد و نمیتوان روی کیلومتراژ پایین آن برای اجرای سریعتر مانور داد و گفت که چون این خط، مسیر کوتاهی را شامل میشود، پس باید سریعتر ساخته شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد