10 - 08 - 2024
دلالان با فشار به دولت، ماشینآلات معدنی قراضه وارد میکنند!
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشینآلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: وزارت صمت به دلیل کمبود ارز موردنیاز برای واردات ماشینآلات معدنی، تولید را به شرکتها دیکته کرد و به سمت تولید ماشینآلات داخلی با کیفیت پایین و هزینه بالا رفتیم.
عبدالرضا صالحی گفت: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید با برنامهریزی، معادن را جایگزین نفت کرد و از متکی بودن بودجه کشور به نفت رها شد اما متاسفانه در چند سال اخیر در این زمینه اقدام خاصی صورت نگرفته است و استفاده از ماشینآلات فرسوده، بدون کارایی، با بهرهوری بسیار پایین و هزینه بسیار بالا، در آینده باعث آسیب جدی به معادن خواهد شد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشینآلات سنگین معدنی گفت: طبق آمار وزارت صمت، حدود ۱۷هزار دستگاه ماشینآلات فعال در معادن کشور داریم اما بهنظر میرسد با توجه به میزان ماشینآلات وارد شده، این آمار صحیح نباشد چرا که احتمال میدهیم این آمار اعلام شده براساس آمار شرکت پخش فرآوردههای نفتی و میزان سهمیه سوختی که به ماشینآلات معدنی اختصاص داده میشود، باشد.
وی ادامه داد: در صورت صحت آمار وزارت صمت و براساس روشهای علمی و متداول، باید با ۱۷هزار دستگاه ماشینآلات فعال معدنی، نزدیک به 4میلیون تن در سال برداشت مواد معدنی داشته باشیم اما در بهترین حالت تقریبا زیر ۶۰۰هزار تن در سال برداشت میکنیم بنابراین آماری که از ماشینآلات معدنی گفته میشود، واقعی نبوده و تعداد ماشینآلات فعال در معادن، پایینتر از این عدد است.
صالحی توضیح داد: اگر ماشینآلات نو جایگزین ماشینآلات قدیمی و مستهلک داخلی که به گفته وزارت صمت ۱۷هزار دستگاه است، شود تفاوت سوخت یارانهای که مصرف میکنند، حدود ۱۱۰هزارمیلیارد تومان خواهد بود که میتوان این رقم را به واردات ماشینآلات معدنی با تکنولوژی جدید اختصاص داد تا با افزایش تولید و ارزآوری بیشتر، گردش مالی برای واردات ماشینآلات ایجاد شود.
مصرف سوخـت بالای ماشـینآلات
مستهلک معدنی
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشینآلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی افزود: اکثر ماشینآلات معدنی بسیار فرسوده و در حد قراضه هستند و تعدادی نیز قابلیت استفاده در معادن را ندارند ولی با توجه به سوخت ارزان، معدنداران سهمیه سوخت آنها را دریافت کرده و مشخص نیست در کجا و به چه صورت مورد استفاده قرار میگیرد و این نقطه ابهام که آیا مازاد مصرف سوخت قاچاق میشود یا خیر باید رفع شود.
صالحی با اشاره به اینکه به دلیل استفاده از ماشینآلات فرسوده، افزایشی در برداشت محصولات معدنی نداشتیم، گفت: باید طبق برنامههای توسعه، سالانه ۱۰درصد افزایش در برداشت محصولات معدنی داشته باشیم؛ سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰۰هزار تن برداشت داشتیم و اکنون این رقم باید حدود یکمیلیارد و 400هزارتن باشد که چنین چیزی نیست و متاسفانه این رقم به زیر ۶۰۰هزار تن رسیده است.
عدم استفاده از دامپتراکهای ۲۴۰ تنی
صالحی با بیان اینکه در حال حاضر و با توجه به اینکه اکثر معادن فعال کشور براساس روشهای مهندسی زمان خود طراحی شدهاند، به راحتی نمیتوانیم از دامپتراکهای۲۴۰تنی استفاده کنیم، گفت: دامپتراکها با تناژ ۱۰۰ تا ۱۲۰تنی مجوز فعالیت در معادن را دارند و ماشینآلات بالای این تناژ به دلیل شیب و فرازهای معادن در عمق، به راحتی نمیتوانند فعالیت کنند و مشکلساز میشوند اما شاید در معادنی که در سطح هستند، بتوان از دامپتراکهای با گنجایش بیشتر استفاده کرد اما همچنان میطلبد که از ماشینآلات همتراز دیگر مثل شاول یا بیلهای سنگین بزرگتر نیز استفاده کنیم تا بتوانیم آنها را ساپورت و بارگیری کنیم.وی توضیح داد: در حال حاضر با توجه به امکاناتی که داریم بهنظر میرسد نمیتوان به سمت ماشینآلات با تناژ بالا رفت و اگر بتوانیم ماشینآلات ۱۰۰ و ۱۲۰ تنی فرسوده فعلی را با ماشینآلات نو جایگزین کنیم عقلانیتر و کارآمدتر خواهد بود.
تامین سرمایه
صالحی درخصوص میزان تولید ماشینآلات معدنی در کشور گفت: شرکتهای نمایندگی که واردکننده و خدماتدهنده به ماشینآلات معدنی بودند در قبل و بعد از تحریمها هیچگاه به دنبال تولید نبودند اما وزارت صمت به دلیل کمبود ارز موردنیاز ماشینآلات معدنی، تولید را به این شرکتها دیکته کرد و به سمت تولید ماشینآلات داخلی رفتیم.
وی توضیح داد: وزارت صمت در نظر دارد مانند خودرو و لوازم خانگی، تولید داخل را گسترش دهد و افزایش تولید داخل با توجه به اینکه تیراژ داخل بسیار پایین و تعداد تولیدکنندگان بالا رفته باعث افزایش هزینههای تولید شده است.
صالحی اظهار داشت: به دلایل مختلف از جمله شرایط تحریمی، هزینه زیاد تامین زیرساختهای تولید، واردات بسیار سخت و مشکل تامین قطعات اصلی، تیراژ پایین، دریافت تسهیلات گران از بانکها و قطعی برق و گاز، ماشینآلات تولیدی از نظر قیمت قابل رقابت با کالای مشابه خارجی نیست و قیمت بالاتری دارد و تا حدودی باعث نارضایتی معدنداران شده که بحق است چرا که هزینه تولید ماشینآلات برای شرکتهای تولیدکننده بالاست.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشینآلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی توضیح داد: در حال حاضر با توجه به زیرساختهای تولیدی در کشور، تنها تولید ماشینآلات با سایز کوچک از قبیل دامپتراکهای ۴۶ تنی، بیلهای ۳۰تنی و لودرهای ۷تنی امکانپذیر است. ماشینآلات تولیدی ما در کیفیتی هستند که میتوان از آنها در معادن کوچکمقیاس مثل معادن شن و ماسه یا پروژهای عمرانی استفاده کرد و برای تامین نیاز معادن بزرگ، ناگزیر به واردات هستیم.
وی تاکید کرد: اکثر تولیدکنندگان عضو این انجمن با وجود تحریمها توانستهاند از کامپوننتهای کرهای، ژاپنی یا حتی اروپایی استفاده کنند اما تولیدکنندگانی نیز هستند که از طرق مختلف کامپوننتهای چینی را وارد، نصب و مونتاژ میکنند که مورد تایید انجمن نیست و برای حل این معضل باید با استفاده از نظارتهای وزارت صمت ماشینآلات با تکنولوژی بالا تولید کنیم.
عدم همراهی بانک مرکزی و وزارت صمت
صالحی با اشاره به خلق ثروت ماشینآلات معدنی گفت: برای تولید مواد معدنی خصوصا مواد معدنی صادراتی یا موادی که در چرخه زنجیره تولید باعث فرآوردههای معدنی با ارزشافزوده بالا از جمله فولاد، مس و روی میشوند نیاز به توجه بیشتر درخصوص ماشینآلات معدنی هستیم.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشینآلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: متاسفانه از بهمنماه سال گذشته سختگیریهای تخصیص ارز چه برای تولیدکنندگان و چه بازرگانان از سوی وزارت صمت اعمال شده و بهزودی با کسری ماشینآلات معدنی و زمینگیر شدن معادن روبهرو خواهیم شد.وی افزود: در روزهای اخیر ارز دریافتی اعضای این انجمن برای ثبت سفارشهای سال ۱۴۰۲ بوده و تمام تولیدکنندگان ما هنوز ارز مورد نیاز ثبت سفارش سال ۱۴۰۳ را دریافت نکردهاند و بهزودی تولیدکنندگان با کمبود مواد مورد نیاز مواجه شده و به ناچار موجب تعدیل نیرو و توقف تولید خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد