23 - 02 - 2021
دردسر بیمهها برای داروخانهها
حذف دفترچههای کاغذی درمانی و صدور نسخههای الکترونیکی با چالشهای زیادی برای داروخانهها و بیماران همراه شده است و در این بین، بیمهها خیال خود را از هزینهها آسوده ساختهاند. صدور نسخههای الکترونیکی از طریق پزشکان برای داروخانهها، یکی از برنامههای سازمانهای بیمهگر برای کاهش هزینهها و وقت مردم و بیماران بوده است. سازمانهای بیمهگر بر این عقیدهاند که الکترونیکی شدن امور حوزه سلامت به خصوص نسخهنویسی، میتواند به ارتقای سطح خدمات درمانی مردم و بیماران منجر شود؛ نکتهای قابل تامل در شرایطی که همگان خوب میدانیم وضعیت اینترنت در کشور آنگونه نیست که بتوان این خدمات را خیلی سریع الکترونیکی انجام داد.
در همین حال، داروخانهها در مقابل تصمیم بیمهها ایستادهاند و معتقدند که انباشت همه کارها بر دوش داروخانهها و سبک شدن وظایف بیمهها نمیتواند به معنی توسعه خدمات سلامتمحور در کشور باشد زیرا همانطور که از وظایف بیمهها و هزینههای آنها کاسته شده است، بر انجام وظایف و هزینههای داروخانهها افزوده و باعث شده این مشکل متوجه مردم و بیماران شود و آنها از داروخانهها متوقع ارائه خدمت شوند.
واکنش انجمن داروسازان تهران به اقدام بیمهها
محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران در گفتوگو با مهر گفت: همانطور که بابت ارائه خدمات در دفاتر پیشخوان و خدمات الکترونیک هزینه دریافت میشود، خواسته ما هم این است که هزینههای نسخهنویسی الکترونیک در داروخانهها محاسبه شود.
وی با انتقاد از اینکه در تصمیمگیری برای اجرایی شدن نسخه الکترونیک در داروخانه از انجمن داروسازان نظرخواهی نشده است، افزود: ما معتقدیم این طرح بدون کار کارشناسی آغاز شده است در حالی که باید نظرات ما را بخواهند و بشنوند.
دری با طرح این سوال که باید مشخص شود هزینههای اجرای نسخهنویسی الکترونیک در داروخانهها چگونه محاسبه و پرداخت خواهد شد، گفت: باید مشخص شود که هزینههای نسخهخوانی الکترونیک در داروخانهها را چه کسی پرداخت میکند.
باید مشخص شود که هزینههای نسخهخوانی الکترونیک در داروخانهها را چه کسی پرداخت میکند
دبیر انجمن داروسازان تهران ادامه داد: متاسفانه نگاه بیمهها در نسخهنویسی الکترونیک از بالا به پایین است. زیرا وقتی صحبت از اجرای طرح نسخهنویسی الکترونیک بود، بیمهها مدعی بودند که نیروی متخصص لازم است.
وی در واکنش به ادعای بیمهها برای حذف دفترچههای کاغذی و صرفهجوییای که صورت گرفته است، گفت: اتفاقا در داروخانه باید به ازای هر نسخه الکترونیک، دو برگه A4 هزینه کنیم. ضمن اینکه نیاز به اینترنت پرسرعت داریم و همه اینها برای داروخانهها هزینه دارد اما بیمهها این هزینه را ندیدهاند و معلوم نیست که ما باید این هزینهها را از چه کسی بگیریم.
دری افزود: ما معتقدیم با نسخه الکترونیک نهتنها در وقت مردم صرفهجویی نمیشود که برعکس، اگر با نسخه کاغذی پنج دقیقه وقت تلف میشد، با نسخهخوانی الکترونیک، این مدت سه برابر شده و حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از وقت مردم برای نسخهخوانی گرفته میشود.
دبیر انجمن داروسازان تهران با تاکید بر هزینهبر بودن طرح نسخهنویسی الکترونیک در داروخانهها، گفت: بیمهها در این ماجرا هوشیارانه عمل کرده و همه مشکلات را متوجه داروخانهها ساخته است.
وی ادامه داد: قطعا اجرای عجولانه این طرح باعث سرگردانی بیماران میشود و داروخانهها را با مشکل مواجه میکند. بنابراین ما انتظار داریم تا زمانی که محل پرداخت هزینههای این طرح مشخص نشده است، آن را متوقف کنیم.
علت حذف دفترچههای کاغذی
در همین حال محمدعلی همتی عضو هیاتمدیره سازمان تامین اجتماعی در واکنش به گلایههای داروخانهها، اجرای نسخه الکترونیک را یک الزام قانونی دانست و گفت: بعضیها ایراد میگیرند که سازمان تامین اجتماعی با حذف دفترچههای کاغذی به دنبال کاهش هزینههای چاپ این دفترچهها بوده است در حالی که چاپ دفترچههای کاغذی فقط یک درصد هزینه ماهانه سازمان تامین اجتماعی را شامل میشود و این عدد بزرگی نیست.
وی افزود: ما به دنبال کاهش مراجعات مردم به دفاتر صدور دفترچههای درمانی بودیم به طوری که سال گذشته حداقل ۲۰ میلیون دفترچه صادر کردیم که اگر هر نفر حداقل یک بار مراجعه داشته باشد که قطعا تعداد مراجعات بیشتر است، ما از ۲۰ میلیون مراجعه جلوگیری کردهایم که در شرایط کرونایی کشور، عدد قابل توجهی است.
این کار وقتگیر است
این در حالی است که انجمن داروسازان به نمایندگی از داروخانههای کشور، بر این عقیدهاند که اگر هزینههای بیمهها کاسته شده، به تناسب آن بر هزینههای داروخانهها افزوده شده است. بنابراین باید به این اختلافنظر توجه شود و اینکه چه کسانی قرار است هزینههای تحمیلی به داروخانهها را پرداخت کنند. اگر مردم بابت دریافت این خدمت باید هزینه اضافی بدهند که اصلا قابل قبول نیست و اگر داروخانهها باید به هزینههای سرباری خود بیفزایند که زیر بار نمیروند.
حمید خیری عضو هیاتمدیره انجمن داروسازان ایران در گفتوگو با مهر گفت: اگر قرار است شرایط حذف دفترچههای درمانی مردم در فاز اول اجرای آن به گونهای باشد که پزشکان نسخه کاغذی نوشته و داروخانه آن را تبدیل به الکترونیک کنند، باید فکری به حال کاهش سرعت نسخهپیچی و ازدحام مردم در داروخانهها کرد.
وی افزود: به هر حال شکی وجود ندارد که این کار هم وقتگیر است و هم نیاز به دقت و توجه و تمرکز دارد و هم اینکه مسوولیت حقوقی به دنبال دارد.
شکی وجود ندارد که این کار هم وقتگیر است و هم نیاز به دقت و توجه و تمرکز دارد و هم اینکه مسوولیت حقوقی به دنبال دارد
خیری با خطاب قرار دادن سازمانهای بیمهگر که مراقب باشید با شتابزدگی و بدون لحاظ تجربیات سایر کشورها، فرسایش برای مردم و داروسازان ایجاد نکنید، گفت: این روند اگر بدون تدارک و دیدن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری باشد، قطعا به ضرر بیماران و نظام سلامت کشور تمام میشود.
سخنگوی انجمن داروسازان ایران ادامه داد: ما به طور کلی از اجرای این طرح به عنوان یک پروژه ارزشمند و بزرگ حمایت میکنیم و آن را یک گام بلند برای پیشبرد اهداف درمانی کشور ارزیابی میکنیم ولی به شدت معتقدیم که نباید از سیستم «راه بینداز و جابینداز» پیش برویم و تجربههای قبلی را باید در جلوی دیدگان خودمان قرار دهیم.
وی افزود: اینکه یک پروژه را در سطح ملی اجرا کنیم و بعد حین اجرا دنبال پوشش دادن به هزینههای آن و رفع ایرادات آن باشیم، درست نیست.
خیری گفت: واقعیت این است که اگر بستر و زیرساخت آن فراهم نشود، اجرای این پروژه با دست اندازها و گرفتاریهایی مواجه میشود که در نهایت به ضرر تمام ذینفعان خواهد بود.
وی ادامه داد: باید هم منابع تامین هزینههای آن پیشبینی شود و هم برای اشکالات مختلفی که ممکن است از جنبه حقوقی، اجرایی و درمانی به وجود بیاید، راهکار و آیندهنگری داشت.
خیری گفت: باید مسوولیتهای حقوقی و قانونی در این پروژه ملی به درستی تعریف و تقسیم شود.
وی در خصوص هزینههای اجرای طرح نسخهنویسی الکترونیک افزود: باید برای تبدیل نسخه کاغذی به آنلاین، همانطور که برای خدمات مراکز پیشخوان دولت، تعرفه تعریف شده است، برای این کار هم تعرفه تعریف شود.
عضو هیاتمدیره انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: باید برای جبران هزینههایی که در داروخانهها بابت تامین سختافزار و نیروی انسانی مورد نیاز این پروژه صورت میگیرد، محل قانونی در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: بهترین گزینه این است که از محل صرفهجوییهایی که برای سازمانهای بیمهگر رخ میدهد، هزینههای داروخانهها جبران شود.
خیری گفت: خواسته انجمن داروسازان ایران، حفظ حقوق مردم و همچنین داروسازان است و در این مسیر جلسات و مکاتبات متعددی را با مسوولان بیمه داشتهایم و امیدواریم هرچه زودتر در این رابطه، پیشبینیهای لازم صورت گیرد.
واکنش سازمان بیمه سلامت
در همین حال محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بدون شک تعجیل در حذف دفترچههای کاغذی سبب نارضایتی مردم میشود که ما به دنبال آن نیستیم و قصد داریم با آگاهی کامل این برنامه را اجرایی کنیم.
وی افزود: تمام تلاش سازمان بیمه سلامت ارائه خدمات مناسب به بیمهشدگان به خصوص افراد نیازمند است تا در این شرایط مشکلی از بابت دریافت خدمات درمانی نداشته باشند.
به نظر میرسد داروخانهها از تعجیل بیمهها و تصمیمگیریهای بدون مشورت با انجمنهای صنفی گلایه دارند و اگر مشکل تامین هزینههای سرباری به داروخانهها حل شود، قطعا اجرای نسخهنویسی الکترونیک میتواند قابلیت اجرایی داشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد