4 - 02 - 2021
خیز جهانی برای کشتیرانی سبز
گروه حملونقل- در حالی که گرمایش جهانی روزبهروز جهان را بیشتر در معرض تهدید قرار میدهد، فعالان صنعت دریانوردی به فکر استفاده از روشهای پاک و عاری از کربن افتادهاند. به تازگی اولین انتقال کانتینری دریایی و اولین حمل محموله نفت عاری از کربن در جهان اتفاق افتاده، و امید آن میرود که به زودی پیلهای سوختی هیدروژنی برای استفاده در دریانوردی عرضه شوند.
گرمایش جهانی، به یک معضل بزرگ تبدیل شده است؛ معضلی که زندگی بشر را تهدید میکند. اما بشر خود عامل این پدیده منفی است، چراکه افزایش جمعیت، فعالیتهای صنعتی، دامداری بزرگمقیاس و انتشار بیش از حد گازهای گلخانهای مقصران اصلی گرمتر شدن کره زمین قلمداد میشوند. در این میان صنعت حملونقل، نقش بزرگی در انتشار گازهای گلخانهای دارد. چراکه عمده مدهای حملونقل از سوختهای فسیلی استفاده کرده و باعث آلوده شدن هوا با کربن میشوند. حال صنعت دریانوردی، به فکر افتاده است با راهکارهایی چون استفاده از سوخت کمسولفور و پیش گرفتن راهکارهای تعدیل کربن، به جنگ گرمایش جهانی برود. در همین ارتباط، به تازگی اولین نقلوانتقال کانتینری دریایی عاری از کربن در جهان انجام شد.
به گزارش «جهانصنعت»، سایت «ماریتایم اگزکیوتیو» در این رابطه نوشت: گروهی از کمپانیهای سبز که با یکدیگر در کل روند تحویل محموله دریایی همکاری کردند، افتخار انجام اولین نقلوانتقال کانتینری دریایی بدون کربن در جهان را از آن خود کردند. تمام شرکتهایی که از مبدأ صادرکننده تا مقصد دریافتکننده در روند لجستیک فعال بودند، مورد تایید استانداردهای محیطزیستی بودند.
گابریل مارتینز وزیر حملونقل اکوادور در این رابطه گفت: «باعث افتخار است که بندر گوایاکیل توانسته است این فرآیند را برای اولین بار در جهان به انجام برساند.» او همچنین از سرمایهگذاری ۱۷۰ میلیون دلاری در روند عملیات این بندر خبر داد.
این محموله حامل موزهای اکوادور از شرکت تروپیکال فروت بود، شرکتی که در صادرات میوههای اکوادور فعال است. این شرکت تاکید فراوانی بر مقولههایی چون حفاظت از محیطزیست، مسوولیت اجتماعی، سلامت و ایمنی دارد. این شرکت توانسته است از سال ۲۰۱۵ میلادی خود را به عنوان یک شرکت عاری از کربن ثبت کند.
این محموله توسط اپراتور بندری «کانتسون گوایاکیل» در بندر گوایاکیل اکوادور بارگیری شد. این شرکت موفق شده بود به واسطه نظارت محیطزیستی و استفاده از انرژی پاک، اولین اپراتور بندری در آمریکای لاتین باشد که گواهینامه عاری از کربن ISO 14064 را دریافت کند.
این محموله توسط کشتی MSC Geneva که در آنتورپ بلژیک ثبت شده است، به مقصد حمل شد. شرکت مالک این کشتی به مشتریان خود خدمات تعدیل کربن ارائه میدهد. مقصد این محموله فرانسه بود، جایی که تحویل شرکت فرانسوی SIIM شد. این شرکت که عمده فروش میوه و سبزیجات در فرانسه است، به عنوان یک شرکت عاری از کربن ثبت شده و از سال ۲۰۱۴ در حوزه کشاورزی پایدار فعال است.
انتقال بدون کربن نفت!
هرچند این اقدام، اقدامی کوچک در مقایسه با فعالیت بینالمللی کشتیرانی است، شرکتهای درگیر در این فرآیند اعلام کردند که اولین فرآیند نقلوانتقال دریایی کاملا عاری از کربن نشان میدهد که چگونه میتوان همزمان به اصول رقابت اقتصادی و تجاری و اصول حفاظت از محیطزیست پایبند بود و میتواند الگوی سایر شرکتهای جهان قرار بگیرد.
استفاده از فرآیندهای تعدیل کربن در حال جذب توجه و علاقه فزاینده در صنعت کشتیرانی و باقی بخشها به عنوان یک راهکار برای بهبود اثرات زیستمحیطی کسبوکارهایی است که در حال حاضر بزرگترین منتشران گازهای گلخانهای در جهان هستند.
به گزارش «جهانصنعت» به نقل از ماریتایم اگزکیوتیو، به تازگی یک محموله نفت در هند با استفاده از این راهکارها تخلیه شد؛ نقلوانتقالی که ادعا میشود اولین نقلوانتقال عاری از کربن نفت در جهان است. این اتفاق، همزمان با اولین نقلوانتقال کانتینری عاری از کربن در جهان رخ داده است.
این محموله نفت، توسط یک شرکت آمریکایی به یک پالایشگاه هندی تحویل داده شده و برای این نقلوانتقال، از نفتکش Sea Pearl استفاده شده است. البته گفتنی است انتقال بدون کربن نفت، که خود از مقصران اصلی افزایش کربن در جو زمین به شمار میرود، بیشتر به پارادوکسی خندهدار میماند، اما با این حال به دلیل حجم بالای نقلوانتقال نفت در جهان ضروری است.
به زودی؛ هیدروژن
اما نمیتوان از راهکارهای تعدیل کربن سخن گفت و به ضرورت جایگزینی سوختهای فسیلی با سوختهای پاک اشاره نکرد. هیدروژن یکی از مثالهای سوخت پاک است که به تازگی امکان استفاده از آن در صنعت دریانوردی مطرح شده است.
به گزارش «جهانصنعت»، سایت «سیترید مریتایمنیوز» در این رابطه نوشت: شرکت کورواس انرژی که یک شرکت نروژی فعال در زمینه ذخیره انرژی است، با کمک تویوتا، توسعه و تولید پیلهای سوختی هیدروژنی بزرگ مقیاس برای استفاده در صنعت کشتیرانی را آغاز کرد.
برنامهریزی شده است که این محصول در سال ۲۰۲۳ روی یک کشتی آزمایش شده و در سال ۲۰۲۴ عرضه تجاری آن آغاز شود.
مدیرعامل این شرکت در این رابطه گفت: « تولید پیلهای سوختی هیدروژنی یک اقدام طبیعی برای عرضه راهکارهای تولید انرژی بدون آلایندگی است. فناوری پیلهای سوختی اکنون به بلوغ رسیده است و افزایش مقیاس این پیلها گام بعدی در صنعت است.» مدیر گروه پیلهای سوختی شرکت تویوتا نیز گفت: «هیدروژن نقش اصلی را در یک آینده بهتر از منظر زیستمحیطی و اقتصادی بازی خواهد کرد.»
علاقه به استفاده از هیدروژن در صنعت دریانوردی به سرعت رو به افزایش است، چراکه استفاده از انرژی حاصل از هیدروژن به عنوان یک گام مهم برای رسیدن به هدف جاهطلبانهای است که صنعت حملونقل دریایی به منظور کاهش آلایندگی برای خود تعیین کرده است. قرار است این صنعت تا سال ۲۰۵۰ انتشار گازهای گلخانهای را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد. اما برای نیل به این هدف کاهش قیمت پیلهای سوختی و افزایش دستری به این فناوری یک ضرورت است.
شرکت نروژی کورواس اعتقاد دارد که پروژه این شرکت گامی مهم برای رسیدن به این هر دو هدف است، چراکه به تولید محصولات پیشرفتهای خواهد شد که امروزه در مقیاس بزرگ در دسترس نیستند. این پروژه موفق شده است تاکنون ۲/۵ میلیون یورو بودجه از آژانس دولتی خلاقیت نروز کسب کند.
حملونقل پاک و عاری از کربن، یک ضرورت برای آینده جهان است، جهانی که از گرمایش رنج میبرد و در معرض تهدید است. به نظر میرسد حملونقل دریایی در این زمینه پیشگام باشد، اما باید منتظر ماند و دید که چه زمان تمام فعالان این حوزه به امکانات حملونقل پاک دسترسی پیدا میکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد