28 - 08 - 2022
خودرو متهم اول آلودگی
گروه صنعت- آلودگی هوای تهران این روزهای به یکی از اصلیترین چالشهای زیستمحیطی تبدیل شده است. همه ساله با فرا رسیدن روزهای سرد زمستان آلودگی هوای تهران به واسطه وجود بیش از ۵/۱ میلیون تن مواد آلاینده به سطح هشدار رسیده یا به مرحله خطرناک میرسد. در این مواقع انگشت اتهام اکثر نهادها به سمت خودروها و کارخانجات صنعتی است. به گفته سرهنگ مراد مرادی، رییس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران به علت عدم توجه استانداردهای زیستمحیطی در وسایل نقلیه موتوری موجود در چرخه حملونقل و ترافیک به وجود آمده است و همین موضوع تهران را در ردیف آلودهترین شهرهای جهان قرار داده است.بسیاری از کارشناسان خودرو معتقدند عدم اهتمام خودروسازان برای قرار دادن قطعهای به نام «کنیستر» در خودروهای تولیدی خود باعث شده است انواع ذرات آلاینده وارد هوای شهر شود. در حال حاضر حدود یک میلیون خودرو فاقد این قطعه در حال جولان در شهر تهران هستند و وضعیت آلودگی را روزبهروز وخیمتر میکنند. در شرایطی که آلودگی هوا بسیاری از شهروندان تهرانی را راهی بیمارستان کرده است، خبر بروز تخلفات مختلف باعث بروز نگرانی از آینده وضعیت هوای تهران شده است. غیر از عدم رعایت اصول محیط زیستی توسط برخی خودروسازان عدهای از متخلفان اقدام به واردات خودروهای فاقد حداقل استانداردهای آلایندگی کردهاند و در شرایطی که جان شهروندان تهرانی به خطر افتاده است، عملکرد نهادهای نظارتی را بیش از پیش زیرسوال بردهاند.
واردات خودروهای آلاینده
در حالی که پایتختنشینان با آلودگی شدید هوا دستوپنجه نرم میکنند ورود خودروهای خارجی با استاندارد آلایندگی یورو ۳ خبرساز شده است.
براساس قانون رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۵ برای تمامی خودروهای وارداتی اجباری است و در این زمینه وزارت صنعت، سازمان استاندارد و سازمان حفاظت محیطزیست مسوول نظارت بر استانداردهای خودروهای داخلی و وارداتی هستند.
با این حال برخی واردکنندگان خودرو به واردات خودرو با استاندارد آلایندگی کمتر از یورو ۵ اقدام کردهاند. همچنین نتایج تست آلایندگی صورتگرفته از سوی یک شرکت بازرسی روی یک دستگاه خودروی کرهای مدل ۲۰۱۵ نشان میدهد که این خودرو حتی استاندارد آلایندگی یورو ۴ را هم پاس نمیکند و استاندارد آلایندگی آن یورو ۳ است در حالیکه طبق قانون، استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی باید
یورو ۵ باشد.
وام ۲۵ میلیونی خودرو و آلودگی هوا
در حالی که حواشی وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو که چندی پیش توسط بانک مرکزی به خودروسازان اختصاص داده شد هنوز به پایان نرسیده است با آلوده شدن هوا بار دیگر این موضوع سر زبانها افتاد و اعتراض برخی از نمایندگان شورای شهر را به دنبال داشت. قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با انتقاد از بودجه محدود حملونقل برای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد که اگر دولت و سایر سازمانها درصدی از اعتبارات خود را به سلامتی مردم در راستای کاهش آلودگی هوا تخصیص میدادند، الان در وضعیت هشدار قرار نداشتیم.
وی البته از تصمیمات غلطی که عاملی فزاینده برای افزایش آلودگی هوا هستند، سخن گفته و از جمله آنها به تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو اشاره داشته است. قناعتی تاکید دارد که نهتنها دستگاههای دولتی کمکی به کاهش آلودگی هوا ندارند بلکه تصمیمات غلط آنها از جمله پرداخت وام ۲۵ میلیونی خودرو به این موضوع دامن میزند.
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اعلام اینکه این انتظار وجود داشت تا پولی که خرج تسهیلات خودرو شد به حملونقل عمومی اختصاص پیدا میکرد، عنوان کرده است که دولت میتوانست این وام ۲۵ میلیونی را به نوسازی تاکسیهای فرسوده بپردازد یا حداقل میتوانست این پول را برای خرید واگن در اختیار شهرداری قرار دهد تا مشکلات قطارهای مترو حل شود.
طرح نافرجام جایگزینی خودروهای فرسوده
طرح جایگزینی مینیبوسهای فرسوده که سهم زیادی از آلودگی هوا را به خود اختصاص دادهاند، یکی از اقدامات دولت برای مهار معضل آلودگی بود که از سال ۸۳ توسط سازمان حفاظت محیطزیست کلید خورد اما مانند خیلی از طرحهای دیگر تاثیر چندانی در کاهش ذرات آلاینده تهران نداشت چراکه بسیاری از دستگاههای اجرایی اقدام مناسبی در این زمینه انجام ندادند. در نهایت این طرح با جمعآوری و نوسازی حدود ۱۲۱دستگاه مینیبوس فرسوده به پایان رسید. هرچند این طرح عملا اجرا نشد اما با توجه به اینکه بخش عظیمی از آلودگی شهر تهران به واسطه وجود خودروهای سنگین و فرسوده است، لزوم پیگیری این طرح برای آینده بهعنوان یکی از راهحلهای مهم باید مورد توجه دولت باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد