8 - 12 - 2021
خودروساز، نقدینگی قطعهساز را بلعیده است
تسنیم- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور با بیان اینکه امروز قطعهساز باید مواد اولیه را نقدی و چهبسا چند برابر قیمت جهانی خریداری کند اما محصولات خود را به صورت مدتدار به خودروساز بفروشد، گفت: امروز خودروساز نقدینگی قطعهساز را بلعیده است.
آرش محبینژاد در خصوص تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام قیمتهای خودرو و تشدید مشکلات قطعهسازان گفت: قطعهسازان همیشه بین دو سنگ آسیاب تامینکنندگان مواد اولیه داخلی و خارجی و خودروساز له میشوند و هیچ حمایتی از آنها نمیشود.وی با بیان اینکه امروز قطعهساز باید مواد اولیه را نقدی و چهبسا چند برابر قیمت جهانی خریداری کند اما محصولات خود را به صورت مدتدار به خودروساز بفروشد، افزود: امروز خودروساز نقدینگی قطعهساز را بلعیده است و تغییراتی را در خرید قطعه انجام نمیدهد. به نوعی همه چیز را به تعیین تکلیف قیمت خودرو موکول کرده است.محبینژاد گفت: در حال حاضر مطالبات تعیین تکلیفنشده قطعهسازان از زنجیره تامین داخلی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان است که با در نظر گرفتن این موضوع میزان مطالبات معوق به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده و فقط حدود ۲۵ الی ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودروسازان به قطعهسازان و زنجیره تامین در قالب السی، خرید دین و قراردادهای سهجانبه تفاهمنامهها و… تعیین و تکلیف شده و کل بدهی خودروساز به زنجیره تامین بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان است.محبینژاد با اعلام اینکه این مطالبات کمرشکن باعث میشود که قطعهسازانی که واقعا اخلاقی کار کرده و تولید باکیفیت دارند با ضرر روبهرو و حتی مجبور به توقف فعالیت شوند، تصریح کرد: امروز اکثر قطعهسازان در این شرایط قرار دارند و با ضرر و زیان سنگین به سختی فعالیت خود را ادامه میدهند. متاسفانه در این شرایط معدود قطعهسازانی هستند که برای جلوگیری از افزایش زیان از کیفیت میزنند.وی با بیان اینکه این مشکلات باعث میشود چرخه تامین و تولید قطعه با خطر جدی روبهرو شود، گفت: در حال حاضر یکسوم قطعهسازان کشور تعطیل هستند و اگر این روند ادامه پیدا کند پیشبینی میکنیم تا پایان سال تعطیلی قطعهسازان به نصف کل قطعهسازان برسد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد