12 - 01 - 2021
خوب اما کمفایده
بازگشایی مجدد سالنهای سینما در حالی از ابتدای هفته در شهرهای موقعیت زرد و آبی در دستور کار قرار گرفت که به نظر میرسد سینمای ایران فرصت اکران فیلم را در سال جاری از دست داده است. سینمای ایران در سال ۹۹ از لحاظ جذب مخاطب و اکران به دلیل شیوع ویروس کرونا سال سخت و عجیبی را پشت سر گذاشت. از طرفی استقبال از فیلمهای روی پرده چنگی به دل نمیزد و از دیگر سو تعطیلیهای طولانی و پیدرپی سالنهای سینما دیگر رمقی برای سالنداران و صاحبان آثار باقی نگذاشت.
پس از آنکه کشور به دلیل موج سوم بیماری کرونا به حالت نیمهتعطیل درآمد و سینماها نزدیک به دو ماه تعطیل بودند، با بهتر شدن اوضاع و کنترل بیماری کرونا در سطح کشور خبر میرسد سالنهای سینما در شهرهای وضعیت زرد و آبی بازگشایی میشود؛ اتفاقی که البته با رعایت پروتکلها و تنها تا ساعت ۱۹ رفتن به سینماها را امکانپذیر کرده اما بسیاری هم بر این نظرند که در این تصمیم وضعیت سالنها با حالت تعطیل تفاوتی ندارد.
از طرفی صاحبان آثار با توجه به شرایط موجود ترجیح میدهند فیلمهایشان را نگه دارند و تا بهبود وضعیت دست به اکران و اتلاف سرمایه آثار خود نزنند؛ اتفاقی که البته از سوی تهیهکنندگان یک امر طبیعی و منطقی به نظر میرسد.
اکران فیلم خوب مهمتر از بازگشایی مجدد
روز گذشته محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران با اشاره به بازگشایی مجدد سینماها در شهرهای زرد و آبی گفت: ما در جلسهای که هفته گذشته در خدمت آقای انتظامی و شورای صنفی نمایش بودیم هم این موضوع را مطرح کردیم که تنها راه برونرفت از حالت ورشکستگی سینما این است که باید فیلم خوب اکران کنیم. تا زمانی که شاهد اکران فیلم خوب نباشیم هیچ اتفاقی برای رونق سینما نمیافتد. آقای انتظامی هم این موضوع را پذیرفتند که حمایت از سینمادار تنها با اکران فیلم خوب میتواند اتفاق بیفتد.
اکران فیلم خوب و مخاطبپسند کلیدواژه اصلی نجات سالنهای سینماست؛ موضوعی که البته از سوی صاحبان آثار با بیتوجهی همراه است و هیچیک از تهیهکنندگان و سرمایهگذاران حاضر به اکران فیلمشان در این شرایط نیستند. حتی یکی از تهیهکنندگان سینما این رفتار برخی تهیهکنندگان را نوعی بازارگرمی برای گرفتن امتیاز بیشتر از دولت میداند. میثم معراجی در این باره به ایلنا گفت: به نظرم این بازارگرمیها بیشتر برای این است که بتوانند از دولت امتیاز بیشتری بگیرند. بهترین مدل حمایت از سوی دولت این بود که آثار را برای اکران گارانتی میکرد یعنی هر چقدر که هزینه فیلم شده است دولت همانقدر فیلم را گارانتی کند. اگر فیلم بیشتر فروخت چه بهتر و اگر کمتر از میزان هزینه فیلم فروخت، مابهالتفاوت فروش تا رسیدن به میزان هزینه را دولت پرداخت کند. با این شکل مطمئن باشید سینماها راه میافتاد ولی الان متاسفانه نگاهی که در سینما هست راه غلطی را پیش گرفته است و همه منتظر گرفتن امتیاز بیشتر از دولت هستند.
اما برخی از تهیهکنندگان اکران نکردن فیلمهایشان را ناشی از ریسک بالای این کار میدانند و بیتوجهی به مقوله اکران را ناشی از واقعگرایی صاحبان آثار قلمداد میکنند.
بازگشایی با تعطیلی در شرایط فعلی فرقی ندارد
مسعود اطیابی کارگردان سینما با اشاره به اینکه بازگشایی سینماها با این وضعیت فرق چندانی با تعطیلی آن ندارد، گفت: تا وقتی سالنهای سینما به طور کامل و با تمام ظرفیت نتواند پذیرای مخاطبان باشد فرق چندانی در شکل اجرایی آن در سطح سه مشاغل یا سطح دو وجود ندارد چراکه اکران فیلمها با ۵۰ درصد ظرفیت کمکی به رونق سینماها نمیکند. الان مردم نسبت به سالنهای سینما با توجه به تبلیغات منفی که صورت گرفته با دیده تردید نگاه میکنند و به این سادگی شاید احساس امنیت برای رفتن به سینما نکنند. برای همین بازگشایی سینماها هم کمکی به وضعیت فعلی نخواهد کرد چراکه فیلمهای اصلی سینما که میتوان روی جذب مخاطب آنها حساب کرد، اکران نمیشوند. به همین دلیل فکر میکنم نگاه سینماگران به وضعیت سالنهای سینما واقعگرایانه است تا اینکه منفعلانه قلمداد شود.
سینماداران البته در این میان نگاه متفاوتی نسبت به تهیهکنندگان دارند و معتقدند حتی یک فیلم با بازیگران مطرح هم میتواند در همین شرایط سخت کرونایی مخاطب را به سینما بکشاند.
رمز رونق؛ اکران فیلمهای خوب و متنوع
محمد برومند مدیر پردیس سینمایی هویزه مشهد با اشاره به بازگشایی مجدد سالنهای سینما گفت: خوشبختانه با اکران فیلم «دیدن این فیلم جرم است» شاهد استقبال خوب مردم از سینما هستیم و با اینکه از هشت سالن ما تنها یک سالن به اکران این فیلم اختصاص دارد، ظرفیت تماشای آن در سانسهای مختلف بسیار خوب است و این نشان میدهد اگر فیلم خوب و متنوع اکران شود، مردم از آن استقبال میکنند. وی با اشاره به مشکلات ناشی از تعطیلی سالنهای سینما گفت: این تعطیلات اجباری هزینههای زیادی را بر ما تحمیل کرد. از یک سو سالنهای سینما نیازمند تعمیرات اساسی هستند و از سوی دیگر باید محیط برای حضور مخاطبان آماده شود. از روغنکاری پلههای برقی تا سرویس سیستم تهویه و دستگاههای پخش هزینههای زیادی را بر دوش سینماها گذاشته است. برومند در پایان با بیان اینکه سعی میکنیم پروتکلها را به صورت کامل اجرا کنیم تا مجدد سینماها تعطیل نشود، گفت: برخی از مخاطبان وقتی وارد سالن میشوند چون همراه با خانواده هستند، تمایل دارند کنار هم بنشینند که ما تذکر میدهیم به دلیل اینکه موارد بهداشتی رعایت شود، هر یک با فاصله یک صندلی فیلم را تماشا کنند.به نظر میرسد اکران فیلمهای پرفروش در هر شرایطی موجب رونق سینماها میشود. قرار است از سوی دولت بستههای حمایتی به پخشکنندهها و تهیهکنندگان ارائه شود تا بر اساس آن صاحبان آثار برای اکران آثار خود ترغیب شوند. با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر باید منتظر ماند و دید آیا عزمی برای رونق دوباره سالنهای سینما در دو ماه پایانی سال وجود دارد؟
«هنجار سینما رفتن» چگونه برمیگردد
منوچهر محمدی معتقد است شاید درستتر بود که سالنهای سینما با تب و تاب جشنواره فجر باز شوند چون برای برگرداندن هنجار سینما رفتن باید ابتدا اقداماتی انجام شود.
این سینمادار درباره اینکه آیا شرایط باز شدن سینماها را مناسب میداند بیان کرد: به نظرم اگر بخواهیم سینما را به عنوان یک چرخه تولید، توزیع و نمایش نگاه کنیم، سینما در آخرین خط زنجیره آن قرار دارد و به طور طبیعی اگر فیلم وجود داشته باشد سینما معنا دارد. اگر فیلمی نباشد سینما هم معنایی ندارد. در این بین اینکه وضعیت شیوع کرونا چطور پیش میرود و یک شهری زرد میشود و دیگری نارنجی و قرمز و آبی یک امر جداگانه است و بر همین اساس کسانی که در این حوزه (سینما) تصمیمگیرنده هستند- هم در بخش دولتی و هم در بخش صنفی – باید به این فکر کنند که این به اصطلاح صنعت سینما همه اجزایش باید با هم جور باشد.
او افزود: اگر صاحبان فیلمها رغبتی به اکران فیلمهای خود ندارند که من در این شرایط به آنها حق میدهم، طبعا باید اقداماتی انجام میشد تا دستکم دو یا سه فیلم مطرح و قابل قبول و پرمخاطب راضی میشدند که با کمک و حمایتهایی به سمت اکران بیایند. نفس بازگشایی به این شکل که فقط سینماها باز شوند، ممکن است اثر منفی هم داشته باشد. بنابراین اگر نظر مشورتی من خواسته شود، خواهم گفت که باید اجازه دهیم هم یک فیلم خوب داشته باشیم و هم شرایطی برای نحوه اکران مناسب وجود داشته باشد.
مدیر پردیس سینمایی زندگی و مگامال گفت: یک چرخه در سال ۹۸ و سالهای قبل از آن وجود داشته که حالا دچار اختلال شده است. اگر بخواهیم هنجارِ سینما رفتن را در مردم ایجاد کنیم و به شکل نسبتا طبیعی برگردانیم نیاز است که اقداماتی انجام شود. اینکه فقط سینما را باز کنیم خیلی راهگشا نیست و بهخصوص بدترین حالت این است که خدای ناکرده اوضاع دوباره بدتر شود و آن وقت این باز و بسته کردن سینما برای خود سینما، پرسنل و مدیریتش، سرمایهگذاران در عرصه سالن و سینماداران پیامدهای منفی بیشتری دارد بنابراین باید تامل کرد تا به اطمینان و یقین بیشتری رسید و ببینیم وضعیت به سمت ثبات پیش میرود یا خیر. البته در حال حاضر وضعیت اینطور است که عدهای سینماها را باز کردند و دیگران هم اگر احساس کنند شرایط کمی به سمت عادی شدن حرکت میکند، سالنهای خود را باز میکنند.
محمدی درباره اینکه برخی معتقدند ای کاش شرایط به نحوی بود که سینماها یا با فیلم خوب یا با جشنواره فجر بازگشایی میشدند، بیان کرد: به نظر من هم فضای جشنواره بسیار میتواند کمک کند.
سینمادارها و صاحبان فیلمها این همه ضرر و خسارت را تحمل کردند، اگر چند هفته دیگر هم صبر میکردند که با تب و تاب و هیجان جشنواره بازگشایی انجام میشد، شاید اتفاق درستتری رخ میداد.
در حال حاضر فقط فیلم «دیدن این فیلم جرم است» محصول حوزه هنری به عنوان فیلم جدید روی پرده سینماهاست و تنها چند سینمای محدود در تهران اقدام به بازگشایی کردهاند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد