6 - 09 - 2021
خطآهن ایران – ارمنستان توجیهی ندارد
ایلنا- مدیرعامل اسبق راهآهن ایران اظهار کرد: اگر روابط بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان بهبود یابد و صلح برقرار شود دیگر پروژه خطآهن ایران و ارمنستان توجیهی ندارد و نیازی به ارتباط ریلی بین ایران و ارمنستان نیست. معتقدم با دیپلماسی اقتصادی و واسطهگری ایران میتوان خطآهن ایران- آذربایجان- ارمنستان را احیا کرد تا منتفع اقتصادی آن نصیب هر سه کشور شود و در ایران هم دوباره مسیر ریلی جلفا فعال باشد.
محسن پورسیدآقایی درباره ایجاد خط ریلی ایران و ارمنستان و دور زدن آذربایجان با توجه به تحرکات اخیر این کشور در انسداد ارتباطات مرزی ایران و ارمنستان اظهار کرد: بین ایران و ارمنستان خطآهن قدیمی وجود داشت که از مسیر جلفا به آذربایجان و از آنجا به ارمنستان متصل میشد اما بخشی از این خطآهن که سه کشور ایران، آذربایجان و ارمنستان را به یکدیگر متصل میکرد در جنگ سه دهه گذشته بین ارمنستان و آذربایجان منفجر و مسیر بین سه کشور قطع شد.وی با بیان اینکه به جز این مسیر خطآهن دیگر و مسیر دیگری از ایران به این دو کشور وجود ندارد، گفت: تا زمانی که بین دو کشور صلح برقرار نشود و این خطآهن قدیمی احیا نشود نمیتوان خطآهن مستقیمی به ارمنستان داشت.مدیرعامل اسبق شرکت راه¬ آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در سالهای گذشته با ارمنستان مذاکراتی برای احداث خط راه آهن جدید انجام شد و ارمنستان بسیار متقاضی این بوده که خطآهن جدیدی بین دو کشور کشیده شود اما مساله این است که ارمنستان باید برای ثابت کردن علاقهمندی خود پروژه ساخت خطآهن جدید در خاک خود را آغاز کند و تا مرز مورد نظر خطآهن را احداث کند و اینگونه نباشد که ایران به تنهایی مشغول به اجرای این پروژه باشد.پورسیدآقایی افزود: در آن زمان که مذاکرات بین ایران و ارمنستان برای ساخت خطآهن جدید جدی بود، مسالهای مطرح شد مبنی بر اینکه اگر ارمنستان به ساخت این پروژه علاقه دارد، تا مرز ایران خطآهن بکشد و در غیر این صورت هزینه گزافی که ایران برای اتصال ریلی دو کشور انجام میدهد، فایدهای نخواهد داشت و یک ریسک محسوب میشود و در آن سالها هم هیچ تفاهم¬نامهای بین دو کشور به امضا نرسید.
وی با تاکید بر اینکه نکته بسیار مهم این است که در بخش ریلی تقاضا بار قابل توجهی هم بین دو کشور وجود ندارد یعنی حجم بار آنقدر قابل توجه نیست که توجیهی برای ساخت خط جدید داشته باشد، اظهار کرد: طبق مطالعاتی که انجام شد حجم بار بین دو کشور ایران و ارمنستان و همچنین حجم بار ترانزیتی بین دو کشور آنقدر بالا نیست که ارزش ساخت و هزینههای بالای پروژه ریلی جدید را داشته باشد.مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم اگر روابط بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان بهبود یابد و صلح برقرار شود دیگر پروژه خطآهن ایران و ارمنستان توجیهی ندارد و نیازی به ارتباط ریلی بین ایران و ارمنستان نیست. معتقدم با دیپلماسی اقتصادی و واسطهگری ایران میتوان خطآهن ایران- آذربایجان- ارمنستان را احیا کرد تا نفع اقتصادی آن نصیب هر سه کشور شود و در ایران هم دوباره مسیر ریلی جلفا فعال باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد