19 - 02 - 2018
خطر ورشکستگی ۷۰ درصد تولیدکنندگان پوشاک
در حالی که به دلیل رکود بازار و نابسامانیهای اقتصادی طی ماههای اخیر، اصناف هیچ تمایلی به برگزاری نمایشگاههای بهاره نداشتند و با برگزاری آن بارها مخالفت کردند تا بلکه در روزهای پایانی سال، بتوانند ضرر و زیان روزهای کسادی بازار را جبران کنند اما با این حال، انتقادات آنها به جایی نرسید و این نمایشگاهها طبق روال سالهای گذشته برگزار خواهد شد. این در حالی است که اگر دولت از تولیدکنندگان و اصناف حمایت نکند، خطر ورشکستگی ۷۰ درصد از واحدهای تولیدی وجود خواهد داشت. در همین خصوص رییس اتحادیه پوشاک با انتقاد از برگزاری نمایشگاههای بهاره گفت: دولت عنوان میکند برای حمایت از اقشار آسیبپذیر و مردم اقدام به برپایی این نمایشگاهها میکند در حالی که با توجه به وفور تولید و کالا در بخش پوشاک نیازی به برگزاری این نمایشگاهها نیست و برگزاری این نمایشگاهها فرصت عرضه و توزیع را از اصناف میگیرد.
ابوالقاسم شیرازی بیان داشت: ایام پایان سال به دلیل افزایش تقاضا برای خرید فرصت مناسبی را برای فروش کالا در اختیار اصناف قرار میدهد، در حالی که با عرضه کالاهای موجود در نمایشگاهها این فرصت از اصناف گرفته میشود و با توجه به وسعت نمایشگاهها امکان عرضه و توزیع کالا برای عده کمی در نمایشگاههای بهاره ایجاد میشود. وی افزود: با توجه به حجم بالای تولید و وفور کالا در بازار نیازی به برپایی نمایشگاه بهاره وجود ندارد و برگزاری این نمایشگاهها، زمانی میتواند مفید باشد که کالا در بازار کم باشد.
شیرازی در ادامه با اشاره به تشکیل کمپین حمایت از پوشاک ایرانی گفت: با توجه به اعلام آمادگی اصناف، تعداد فروشگاههای عرضه پوشاک ایرانی از ۱۰۰ فروشگاه به هزار فروشگاه تا نیمه اسفند افزایش مییابد. وی در مورد وضعیت تولید و مصرف پوشاک ایرانی گفت: براساس مشاهدات میدانی اتحادیه پوشاک تهران،رویکرد مردم نسبت به خرید و مصرف پوشاک ایرانی به ویژه در بین بانوان بیشتر شده و علاقهمندی بیشتری به خرید پوشاک ایرانی در بین مردم ایجاد شده است. شیرازی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ فروشگاه عرضه پوشاک در تهران لوگوی (با افتخار ساخت ایران) را روی ویترین مغازه خود نصب کردهاند، گفت: این فروشگاهها به صورت مطلق کالای تولید داخلی را عرضه میکنند و با اعلام آمادگی فروشگاهها برای عرضه پوشاک ایرانی در تلاش هستیم، تعداد این فروشگاهها را تا نیمه اسفند ۹۶ به هزار فروشگاه برسانیم. وی با بیان اینکه باید بین فروشگاههای عرضه پوشاک ایرانی و غیرایرانی تفاوتی وجود داشته باشد، بیان داشت: دولت با قراردادن برخی مشوقها به عنوان مثال اعمال تخفیف در مالیات این مغازهها میتواند فروشندگان را به عرضه کالا و پوشاک ایرانی ترغیب کند. شیرازی با اشاره به اینکه در طول سال مصرف پوشاک ایرانی حدود ۳۵ درصد و مصرف پوشاک خارجی حدود ۶۵ درصد است، گفت: اما این نسبت تا پایان سال به دلیل ورود قشر کمدرآمد به بازار خرید، تغییر میکند.
وی افزود: اقشار آسیبپذیر و افرادی که سطح درآمدی پایین دارند، معمولا در اواخر سال پوشاک و البسه مورد نیاز خود را خریداری میکنند و اقدام به خرید این قشر، در ایام پایانی سال درصد مصرف پوشاک ایرانی را میتواند تا ۵۰ درصد افزایش دهد. در حالی که افراد متمولتر در تمام طول سال پوشاک خریداری میکنند و تمایل آنها اغلب به خرید پوشاک خارجی است.
شیرازی با تاکید بر اینکه در تولید پوشاک با کیفیت ایرانی مشکلی وجود ندارد، گفت: اما به دلیل نبود بازار پوشاک و عرضه پوشاک خارجی، تولید داخلی انبار میشود. وی افزود: اگر صنف تولید و عرضه پوشاک حمایت نشود و دولت در راستای ترغیب مردم به مصرف پوشاک ایرانی گام برندارد، میتوان گفت خطر ورشکستگی ۷۰ درصد از فعالان این عرصه وجود دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد