2 - 03 - 2020
خطرناکتر از کرونا
مهدیه بهارمست- این روزها با وجود کاهش ترددها در سطح شهر تهران در پی افزایش ابتلا به کروناویروس، کیفیت هوا با میانگین ۱۹۰ برای ساعاتی در شرایط ناسالم برای همه گروهها قرار گرفته؛ از ازل مسوولان خودروهای سواری را به عنوان متهم ردیف اول آلودگی شهرها میدانستند و یکی پس از دیگری از بیکیفیت بودن بنزین مینالیدند در صورتی که اخیرا با کم شدن حجم ترافیک باز هم تغییری در کیفیت هوا صورت نگرفته است.
همچنین همیشه سنگینی مقررات مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا همواره بر دوش خودروهای سواری بوده و کمتر گوش شنوایی برای خودداری از این روش وجود داشته است.
البته اگر این سنگینی سبب کاهش آلودگی هوا شود، غمی نیست، اما تلخی این قصه غمانگیز آنجاست که وقتی نقشههای ترافیکی نشان از کاهش تردد خودروهای سواری دارد و بیشتر معابر شهر به رنگ سبز است، سامانه هواشناسی نشان از رسیدن شاخص آلودگی هوا به ۱۹۰ واحد دارد. در صورتی که طی روزهای اخیر در پی شیوع ویروس کرونا مدارس و دانشگاههای تهران تعطیل شدند و در پی آن میزان تردد خودروها هم در سطح شهر کاهش یافته، اما شاخص آلودگی هوا به جای آنکه روند نزولی داشته باشد، به شاخص ۱۹۰ واحدی رسیده است.
در روزهای ناسالم برای گروه حساس، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. باید به این نکته توجه داشت که حتی در روزهای سالم نیز افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیتهای طولانی یا سنگین را کاهش دهند.
فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد بهطور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام میدهند و سبب میشود نفس کشیدن تا حدی سختتر از حالت طبیعی شود. همچنین فعالیت سنگین عبارت است از هرگونه فعالیت شدید خارج از منزل که سبب میشود نفس کشیدن به سختی صورت گیرد.این وضعیت میتواند حامل این پیام باشد که تاثیر آلایندگی خودروهای سواری بر آلودگی هوا نهتنها آدرس خیلی دقیقی نیست، بلکه متهم
ردیف اول هم نیست.
وقت آن رسیده که مدیریت شهری و حتی نهادهای بالادستی مانند استانداری و یا ستاد مصرف سوخت برای کاهش آلودگی هوا گوشهچشمی هم به سایر منابع آلاینده نظیر کارخانجات، کاربراتوری، صنایع آلاینده، کورههای آجرپزی و زبالهسوز جنوب تهران داشته باشند.
باد نمیوزد!
شهیدزاده مدیرعامل شرکت پایش آلودگی هوای تهران درباره ذرات معلق در هوای روزهای اخیر تهران به «جهان صنعت» گفت: بخشی از آلودگی هوا به دلیل نبود یا کم بودن سرعت باد در دو روز گذشته بوده است. وزیدن باد در ارتفاع دو یا سه متری قدرت تهویه هوای تهران را ندارد. در نهایت تجمع آلودگی و سکون آن در یک منطقه باعث تشدید آلودگی هوا شده است. نباید فراموش کرد تنها حدود ۶۱ درصد از ذرات معلق برای حملونقل است. نزدیک ۳۱ درصد آن مربوط به منابع ساکن است، در این ایام در شهر تهران تردد وسایل حملونقل کاهش یافته اما تغییر در منابع ساکن رخ نداده است. سوخت گازوییل و مازوت هم در تشدید آلودگی هوای تهران نقش بسزایی دارد. البته کنترل هوای بیرون از شهر تهران مربوط به محیطزیست است. آنان باید سوخت مصرفی کارخانجات و پالایشگاهها را بررسی کنند تا از سوزاندن گاز مازوت خودداری کنند.
شهیدزاده گفت: مشکل اخیر آلودگی هوای تهران سکون آن است زیرا در حال حاضر میزان سنجش آلایندههای صنعتی افزایش نیافته. پس احتمالا سوختهای گازوییل و مازوت کمتر استفاده شده است. در این چند روز اخیر ما شاهد افزایش ذرات معلق در تهران هستیم که این امر نشاندهنده تجمع آلایندههایی که در تهران تولید میشود.
وی افزود: وقتی در تهران باران میبارد تنها تا یک ساعت بعد از آن ما هوای مطلوبی داریم، زمانی که بارندگی بهطور کامل قطع میشود سکون هوا جایگزین آن میشود. موضوع مهم تهویه هوای تهران است تا آلودگی تولید شده از شهر خارج شود. وقتی این آلودگی از اتمسفر تهران خارج نشود روی هم انباشته میشود. زمانی میتوانیم بهطور دقیق وضعیت را بررسی کنیم که اطلاعات بالادست باد را هم داشته باشیم یعنی بدانیم که از بیرون تهران چه میزان آلودگی تولید و وارد شهر میشود. در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تنها اطلاعات داخل شهر را داریم. زمانی که هوای تهران آفتابی است تنها میزان ارتفاع لایه اختلالی را بیشتر میکند وگرنه باعث خروج آلاینده نمیشود.
مدیرعامل شرکت پایش آلودگی هوای تهران درباره بنزینهای بیکیفیت گفت: ما تقریبا هر سه ماه یکبار بنزین مصرفی سطح شهر را مورد بررسی و آزمایش قرار میدهیم و تا به حال به مورد مشکوکی بر نخوردهایم. مراکزی مانند استاندارد و محیطزیست نمونهبرداریهای بیشتری انجام میدهند.
وی افزود: فرض کنید از آن ۶۰ درصدی که سهم آلاینده حملونقل بوده نصف آنها دیگر تردد نکنند. باز ۳۰ درصد از آنان در حال تردد هستند. البته ۴۰ درصد منابع ساکن را هم به آن اضافه کنید. خوشبینانه ۷۰ درصد آلاینده یادشده در هوا وجود دارد. با توجه به اینکه تمام سطح شهر تهران خلوت نشده تردد در خیابانها به قوت خود باقی است اما پراکنده است.
کامیونهای فرسوده
شهیدزاده درباره وسایل حملونقل فرسوده عمومی گفت: در سطح شهر تهران بیشتر از اتوبوس فرسوده، تعداد موتورسیکلت، خودرو و کامیونهای فرسوده چند برابر کل اتوبوسهای فرسوده شهر تهران است. اگر در سالهای آینده وسایل فرسوده به تدریج از رده خارج نشوند با فاجعه زیستمحیطی روبهرو خواهیم شد. ساماندهی خودروهای اسقاطی بر عهده ستاد مصرف سوخت است.
متاسفانه اخیرا فعالیت مستمر و قابل توجهی نمیکنند زیرا قبلا تولیدکنندگان داخلی برای فروش یک خودرو باید یک خودروی فرسوده را اسقاط میکردند که اخیرا آنها را از این امر معاف کردند. از طرفی خودروی خارجی هم وارد نمیشود. به همین دلیل ستاد مصرف سوخت به شدت کمکار شده است.
مدیرعامل شرکت پایش آلودگی هوای تهران درباره مضرات ذرات معلق بر ریه فرد در این ایام گفت: ذرات معلق موجود در اتمسفر به خودی خود از نوک پا تا مغز سر انسان آسیبزا هستند. حال به دلیل بحران کرونا بهتر است مردم در خانهها خود بمانند و به هیچ عنوان این هوا را تنفس نکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد