3 - 05 - 2021
خسارت ۵ هزار میلیارد تومانی ایرلاینها
گروه حملونقل- وزیر راهوشهرسازی، روز شنبه مورخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ با بیان اینکه ایرلاینها مکلف به نوسازی ناوگان هستند، گفت: آمادهایم نسبت به تهیه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای کمک به نوسازی ناوگان شرکتهای هواپیمایی اقدام کنیم.
وزیر راهوشهرسازی در حالی قول اعطای تسهیلات به ایرلاینها از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان و حلوفصل مشکلات جاریشان را داده که برخی ایرلاینها توان بازپرداخت اقساط وام قبلی را هم ندارند. برای نمونه ایرانایر نهتنها توان بازپرداخت اقساط این وام را ندارد بلکه در پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل خود نیز مانده است.
صنعت هوانوردی در ماههای اخیر با حال و روز خوبی مواجه نیست. در حالی که محدودیتهای کرونایی فشار مضاعفی به شرکتهای هواپیمایی وارد کرده، اما ستاد ملی کرونا با حذف محدودیت فروش صندلیهای هر پرواز تا حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، موافق نیست. فقط در فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان خسارت و عدمالنفع متوجه ایرلاینهای داخلی شد؛ به طوری که مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از وارد آمدن خسارت چهار هزار میلیارد تومانی در فروردین ماه سال گذشته به دلیل توقف کامل پروازها در نوروز ۹۹ به دلیل آغاز شیوع کرونا و همچنین هزار میلیارد تومان عدمالنفع ایرلاینهای ایرانی در اردیبهشت ۹۹ به دلیل انجام نشدن پروازها خبر داده بود.
عاقبت وام ۵۰۰ میلیارد تومانی هما
به گزارش «جهانصنعت» به نقل از مهر، بر اساس اعلام معاونت اقتصادی ریاستجمهوری، دو هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در سال گذشته به ایرلاینها پرداخت شد. گفته میشود سهم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ایرلاین حامل پرچم ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
ایرلاینها زیانده هستند یا خیر؟
وزیر راهوشهرسازی در حالی اوایل اردیبهشت امسال از پرسنل هما به دلیل تاخیر در پرداخت حقوقها و زیانده بودن این شرکت عذرخواهی میکند که اواخر دی ماه سال گذشته در خصوص اینکه آیا با توجه به اجبار شرکتهای هواپیمایی برای فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، ایرلاینها زیانده هستند یا خیر؟ گفته بود: خیر هیچ ایرلاینی زیانده نیست. ما مهر ماه از شرکتها خواستیم که صورتهای مالی خود را برای بررسی به وزارت راه ارائه دهند که تاکنون این کار را انجام ندادهاند.
اسلامی افزود: اگر ایرلاینها زیانده بودند تا الان صورتهای مالی حسابرسیشده را به وزارت راهوشهرسازی ارائه میکردند تا پس از بررسی یک کمیته کارشناسی، اگر دیدیم واقعا زیانده هستند برای آنها چارهای بیندیشیم. این در حالی است که هیچکدام از ایرلاینها، صورتهای مالی حسابرسیشده را نیاوردند و استقبال هم نکردند.
دریافت وام از صندوق توسعه ملی
محمد اسلامی در پیشنهاد جدیدی که در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی شرکتهای هواپیمایی ارائه کرده، مشکلات اقتصادی ایرلاینها را گردن تحریمها انداخته و با اشاره به وضعیت نهچندان مطلوب صنعت هوانوردی کشور در دوران تحریم گفته است: تحریمها باعث شده بود شرکتهای سازنده مواردی چون قطعات را از ایرلاینهای ایرانی دریغ کنند. در عین حال این شرایط باعث شده بود که تهیه هواپیما نیز بسیار دشوار باشد.
وزیر راه اشاره غیرمستقیمی هم به مذاکرات وین و احتمال احیای برجام داشته و میافزاید: امروز با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل میشود، همه شرکتهای هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت استفاده کرده و ضمن رفع مشکلات کنونی، نسبت به تهیه هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام کنند.
اسلامی در خصوص نوسازی ناوگان هوایی نیز اظهار کرده است: وزارت راهوشهرسازی میتواند نسبت به تهیه تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای شرکتهای هواپیمایی اقدام کند.
وزیر امیدوار
دل بستن مجدد وزارت راه به مذاکرات جاری وین و امیدواری به نوسازی ناوگان هوایی در حالی است که پیش از این هم وزارت راه برنامهریزی کرده بود تا در پسابرجام (سال ۹۴) ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید برای ایرانایر از ایرباس، بوئینگ وای تی آر از محل فاینانس همین شرکتها خریداری کند که در عمل تنها سه فروند ایرباس و ۱۳ فروند هواپیمای سبک و محلی ایتیآر آن هم نه از محل فاینانس یا وام شرکتهای تولیدکننده هواپیما، بلکه از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی وارد کشور شد.
ناتوانی هما در پرداخت اقساط
کاپیتان علیرضا برخور مدیرعامل ایرانایر اواخر اسفند سال گذشته از فرارسیدن سررسید اقساط تسهیلات خرید این هواپیماها به صندوق توسعه ملی خبر داده و گفته بود: فروردین ۱۴۰۰، سررسید اولین قسط به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که توان پرداخت اقساط را نداریم و نمیتوانیم اقساط را پرداخت کنیم. به گفته مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی، کل تسهیلات هواپیماهای برجامی ۵۴۰ میلیون دلار بوده که در حال حاضر سررسید شده و پرداخت آن برای ایرانایر غیرممکن است.
استراتژی اشتباه مدیران وزارت راه
داوود ربیعی کارشناس اقتصاد هوانوردی درباره مشکلات فعلی برخی ایرلاینها اظهار کرد: صنعت هوانوردی در کشور ما علاوه بر آنکه یک صنعت زیربنایی است، یک صنعت استراتژیک هم محسوب میشود؛ صندوق توسعه ملی هم یک منبع مالی برای توسعه صنایع استراتژیک محسوب میشود.
وی ادامه داد: اما برای اعطای تسهیلات نوسازی ناوگان یا خرید هواپیماهای جدید به شرکتهای هواپیمایی، باید در نظر داشته باشیم که میان شرکتهایی که ساختار و سیستم دولتی مانند هما دارند با ایرلاینهایی که توانستهاند ساختار اقتصادی مناسبی پیادهسازی کرده و کاملا خصوصی هستند، تفاوت قائل شد.
کارشناس صنعت هوانوردی افزود: این صنعت در صورتی که بتواند با استانداردها و ساختارهای بخش خصوصی واقعی این صنعت در دنیا اداره میشود، قابلیت سرمایهگذاری را داشته و ایرلاینهایی که این ساختار را به خوبی پیادهسازی کردهاند و تسهیلات کرونایی از صندوق توسعه ملی دریافت کردند، در حال بازپرداخت تسهیلات کرونایی هستند.
وی با بیان اینکه مسوولان وزارت راه در زمان برجام تعلل کردند و نتوانستند برای نوسازی ناوگان هوانوردی کشور از این فرصت بهره ببرند، گفت: وزارت راه در آن زمان فکر میکرد این فرصت همیشگی و ماندگار است ضمن اینکه اجازه ندادند سایر ایرلاینها هم از این فرصت بهره ببرند و صرفا ایرانایر آن هم در روی کاغذ و با امضای سیاستمداران صاحب هواپیما شد.
آثار تغییرات سیاسی بر صنعت هوانوردی
ربیعی شاکله صنعت هوانوردی را شامل سه دسته دولتی، شبهدولتی یا شبهحکومتی و خصوصی نامید و افزود: قبول دارم تحریمها و کرونا سرعت رشد صنعت هوانوردی را کم کرده اما باز هم در همین شرایط میبینیم که برخی ایرلاینهای خصوصی که استراتژی مناسبی برای توسعه بازار دارند، توانستهاند به فعالیت خود ادامه دهند.
وی یکی از مشکلات اصلی صنعت هوانوردی را زیان انباشته ایرلاینها دانست و ادامه داد: ایرلاینهای شبهدولتی یا شبه حاکمیتی با مشکل ثبات مدیریت و نبود ساختار روبهرو هستند و با تغییرات سیاسی، ناگهان همه مدیران آن هم تغییر میکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد