24 - 12 - 2024
خداحافظی با قبولی در رشتههای برتر
خیلی زود دلمان برای شیوه قبلی تنگ شد، از زمانیکه مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی جای شیوه قبلی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاهها را گرفت انگار همه نگرانیها را با ضریب محاسبه کرد، روشی که وزیر آموزشوپرورش آن را اینطور تعبیر کرد: «بنا بود بر رویکرد کاهش استرس دانشآموزان و خانوادههای آنها تمرکز کنیم، نه آنکه دانشآموزان و اولیا را با مشکلات جدی و استرسزا مواجه کنیم.» نفرات برتر کنکور هم چندان دلخوشی از این مصوبه ندارد؛ «این روش واقعا در حق نوجوان 15سالهای که باید امتحان نهایی دوره دهم، یازدهم و دوازدهم را بدهد اجحاف است.» یا مثلا «خانوادهها و مردم از این مصوبه ناعادلانه نگران هستند و نباید نسبت به خشم و نگرانی مردم بیتفاوت باشیم» این واکنش دو نفر از رتبه برتریهای کنکور گذشته است.
این مصوبه عادلانه نیست
مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد داشت از تاثیرگذاری آزمون سراسری در قبولی داوطلبان برای ورود به دانشگاهها کم کند و راهحل را در افزایش تاثیر معدل دانشآموزان پیدا کرد، معدلی که حالا یک سهم ۶۰درصدی دارد و در مقایسه با کنکور با سهم ۴۰درصد دست بالا را گرفته است. بهطور طبیعی کسی دوست ندارد سهم ۶۰درصدی معدل را از دست بدهد اما باتوجه به دفترچه راهنمای آزمون سراسری سال۱۴۰۴ این علاقهمندی با یک محدودیت مواجه است، اینکه داوطلبان فقط یکبار حق ترمیم معدل خود را دارند، مصوبهای که کمی شرایط را برای داوطلبان ورود به دانشگاه سخت میکند، اگر آنها در فرصت داده شده برای ترمیم معدل نتوانند آنطور که باید و شاید معدل خود را تقویت کنند تقریبا باید با یک بخش بزرگ از سهم قبولیشان در دانشگاه خداحافظی کنند یا حداقل اینکه باید قبولی در دانشگاههای برتر و رشتههای پررقیب را فراموش کنند. علی شریفیزارچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف هم در واکنش به همین بند در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مصوبه جدید شورای عالی آموزشوپرورش در مورد آن که داوطلبان فقط یکبار مجاز به ترمیم معدل هستند به معنای آن است که اگر کسی بعد از ترمیم نتوانست معدل خوبی کسب کند، برای همیشه از ورود به رشتههای برتر دانشگاهی محروم میشود. این مصوبه عادلانه نیست.»
اجازه ترمیم معدل نداشته باشیم ضرر میکنیم
در همینباره کارزاری هم راه افتاده است، تا لحظه تنظیم این گزارش چیزی حدود ۳۱هزار و ۵۰۰نفر آن را امضا کردهاند، نویسندگان این کارزار خطاب به «وزیر آموزشوپرورش» و «سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور» در بخشی از متن خود نوشتهاند: «معطوف به اطلاعات ارائه شده در دفترچه شماره یک راهنمای ثبتنام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴، در صفحه شماره۶۷ این دفترچه اعلام شده است که مطابق با مصوبه هزاروبیستمین جلسه شورای عالی آموزشوپرورش، متقاضیان کنکور صرفا یکبار مجاز به ترمیم معدل بوده و اگر کسی از فرصت ترمیم معدل استفاده کرده باشد، امکان ترمیم معدل مجدد را نخواهد داشت! برخی از داوطلبان کنکور، بنابر دلایل متفاوت در فرصت ترمیم امتحانات نهایی سال گذشته نمرات خوبی را کسب نکرده و در صورت عدم امکان ترمیم مجدد معدل، در کنکور امسال بسیار متضرر خواهند شد.»
دانشآموزان معتقدند شبیه موش آزمایشگاهی شدهاند
آنطور که مشخص است روش اخیر سنجش و پذیرش داوطلبان به دانشگاه و البته محدودیتهای آن حسابی باعث اعتراض شده است. فروغ تیموریان، معلم و کارشناس آموزش دراینباره گفت: این قبیل اقدامات بدون هیچ زیرساخت و فقط براساس آزمون و خطا انجام شده است، خود دانشآموزان معتقدند شبیه موش آزمایشگاهی شدهاند. اگر قبل از تغییر روش سنجش و پذیرش ورود به دانشگاهها و راه انداختن ماجرای تاثیر ۶۰درصدی معدل و امکان ترمیم معدل از چهار کارشناس باسابقه استعلام میکردند متوجه میشدند که این روش تاثیرگذار نخواهد بود. وی افزود: همین مساله باعث شده دانشآموزان درس نخوانند، الان دانشآموز پایه دوازدهمی داریم که مجبور است دو درس از پایه یازدهم را ترمیم معدل کند، درواقع یک وضعیت سردرگمی و بلاتکلیفی برای دانشآموزان درست کردند. اگر دانشآموزان نتوانند نمرات مدنظر را بگیرند برای همیشه آن ۶۰درصد تاثیرگذاری معدل در نتایج نهایی قبولی را از دست میدهند و احتمالا دستشان به دانشگاههای بزرگ و رشتههای خوب نمیرسد، یعنی فرصت مجددی ندارند، این یک تبعیض محسوب میشود و اصلا عدالت آموزشی نیست. این کارشناس آموزش ادامه داد: وقتی فقط مدارس خوب و بِرَند میتوانند طوری به دانشآموزان درس بدهند که نمرهاش بالای ۱۹ شود و بتواند تاثیرگذاری ۶۰درصدی را کسب کند پس تکلیف دانشآموزی که در مدرسه دولتی معمولی درس خوانده است و معلم خوب ندارد چیست؟ آموزشوپرورش امروز از نومعلمهای تازه فارغالتحصیل شده به دلیل کمبود نیرو برای تدریس در پایه دوازدهم استفاده میکند. نمیخواهم کار معلمهای جدید را زیر سوال ببرم اما متاسفانه این گروه تجربه کافی در تدریس ندارند. ترمیم معدل و تقویت کردن سهم ۶۰درصدی معدل یک پازل است، نیاز به مدرسه، آموزش و معلم خوب و خیلی موارد دیگر دارد که این ۶۰درصد تاثیرگذاری در قبولی دانشگاه کسب شود، بنابراین برای دانشآموزی که به این امکانات دسترسی ندارد واقعا اجحاف است. تیموریان اظهار کرد: اگر به سالهای قبل برگردیم، اصطلاحی وجود داشت بهنام دیپلم ردی، یعنی کسانی که هیچوقت نمیتوانستند دیپلم بگیرند، اما بعدتر سیستمی را گذاشتند که دانشآموزان تحت هر شرایطی بتوانند دیپلم بگیرند. امروز انگار سیستم طوری شده که داریم به همان دوران دیپلم ردی برمیگردیم، الان شرایط طوری شده که دانشآموزان انگیزه درس خواندن و تحصیل ندارند حالا اگر قرار باشد با برخی مصوبهها این بیانگیزهگی تشدید شود که کار خیلی برایشان سخت میشود. سهم ۶۰درصد معدل اجحاف کامل به دانشآموز است. نمیگویم معدل دوره متوسطه تاثیرگذاری نداشته باشد، میتوان فقط معدل سال دوازدهم را تاثیر داد و حتی میشود سهم آن را 50-50 در نظر گرفت یا مثلا ۳۰درصد معدل، ۷۰درصد کنکور، بنابراین باید وضعیت را اصلاح کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد