25 - 08 - 2017
خبر
بانک جهانی:
تامین مالی هیچ پروژهای در ایران
در دستور کارمان نیست
رویترز- بانک جهانی در واکنش به اعلام یک مقام دولت ایران مبنی بر اینکه بانک جهانی در حال بررسی تامین مالی برقیکردن خطوط ریلی در این کشور است اعلام کرد، در حال حاضر بهدنبال تامین مالی هیچ پروژهای در ایران نیست.
بانک جهانی در واکنش به اعلام دولت ایران مبنی بر اینکه بانک جهانی در حال بررسی تامین مالی برقی کردن خطوط ریلی در این کشور است اعلام کرد، در حال حاضر بهدنبال تامین مالی هیچ پروژهای در ایران نیست.
یوسف گرانپاشا، یکی از مقامات راهآهن ایران در مصاحبه با رسانههای داخلی ایران گفته بود بانک جهانی موافقت کرده که یک میلیارد یورو (۱۸/۱ میلیارد دلار) برای تامین مالی برقی کردن شبکه ریلی ایران اختصاص دهد.
در واکنش به این اظهارات، یک سخنگوی بانک جهانی اعلام کرد: «ما در حال حاضر در حال بررسی تامین مالی هیچ پروژهای در ایران نیستیم.»
گرانپاشا گفته بود، وام بانک جهانی به یک قرارداد ۲/۱ میلیارد یورویی امضاشده بین ایران و روسیه در نوامبر ۲۰۱۵ برای برقی کردن مسیر گرمسار به اینچهبرون در ایران مربوط میشود.
آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا
در راه صنعت ریلی ایران
ایسنا- شرکت راهآهن از ادامه مذاکرات ایران با کشورهایی چون آلمان، انگلیس، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا برای حضور و مشارکت آنها در صنعت ریلی ایران خبر داده است.
پس از آنکه با نهایی شدن مذاکرات ابتدایی، راهآهن ایران توانست در طول سالهای گذشته اقداماتی را به منظور بهبود سطح سرمایهگذاری بخشهای غیردولتی داخلی و خارجی در شبکه ریلی انجام دهد، حال زمان آن رسیده که بسیاری از اقدامات گذشته به نتایج نهایی نزدیک شوند. یکی از اصلیترین این محورها توسعه کریدورهای ریلی داخلی و اتصال ریل ایران به همسایگان شمالی، شرقی و غربی کشور است که بعضی از آنها به نتایج نهایی رسیدند و بعضی دیگر در مراحل پایانی کار به سر میبرند.
در این زمینه معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن اعلام کرده که یکی از اصلیترین راهبردهای ایران در زمینه توسعه شبکه حملونقل ریلی بحث فعالسازی کریدورهای ترانزیتی است که در این زمینه یکی از اصلیترین پروژهها بحث اتصال راهآهن آستارا – آستارا میان دو کشور ایران و آذربایجان است که با همکاری دو طرف در حال پیگیری است و این امید وجود دارد که در آینده نهچندان دور به بهرهبرداری کامل برسد. در کنار آن راهآهن وعده داده از سرمایهگذاران بخش خصوصی ریلی نیز حمایتهای کاملی انجام دهد.
طبق برآوردهای صورتگرفته با تعامل وزارت نفت قرار بود ۷/۵ میلیارد دلار از محل صرفهجویی در مصرف سوخت به سرمایهگذاریهای حملونقل ریلی در پنج سال آینده اختصاص پیدا کند که طبق اعلام معاون شرکت راهآهن نخستین قرارداد آن در سالجاری به امضا رسیده و میتواند به مرحله اجرا برسد.
در کنار بخش خصوصی داخلی راهآهن ایران به دنبال آن است که در حوزه استفاده از توان شرکتهای خارجی نیز اقدامات خود را با قدرت پیگیری کند. یکی از اصلیترین مسایل درنظر گرفتهشده برای این موضوع استفاده از فاینانس و همچنین دانش کشورهای خارجی در راهآهن ایران است.
در این زمینه معاون راهآهن گفته مذاکره با کشورهای ایتالیا و اسپانیا در زمینه احداث خطوط پرسرعت ریلی، کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا برای تامین ناوگان پرسرعت و همچنین کشورهای چین و کره جنوبی در زمینه تامین ناوگان مسافری و حومهای ادامه دارد. همچنین در برقیسازی خطوط نیز کشورهایی مانند روسیه، اوکراین، هند و بعضی از کشورهای اروپایی با ایران در حال مذاکره هستند که با انجام این مذاکرات در آینده نزدیک به مرحله نهایی میرسد.
در این زمینه ایران اعلام کرده استفاده از دانش فنی و تامین تجهیزات همراه با تامین مالی یا فاینانس خواهد بود و استفاده حداکثری از ظرفیتهای تولیدی و مهندسی داخلی دیگر اولویتی است که بهطور جدی از سوی مقامات ایرانی در مذاکرات فعلی در دستور کار
قرار خواهد داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد