21 - 05 - 2020
خبر
معاون وزیر آموزشوپرورش:
هزینههای «پیشدبستانی» افزایش نمییابد
ایسنا- معاون ابتدایی وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اهمیت پیشدبستانی در عدالت آموزشی و فرصت برابر یادگیری، گفت: با نهایی شدن دستورالعمل، در آن مقرر شده پیشدبستانی به عنوان یک دوره رسمی به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره شود.
رضوان حکیمزاده با اشاره به وجود چالشهایی در رابطه با بحث اداره امور پیشدبستانی از سال ۸۲، اظهار کرد: با دستور وزیر کارگروهی تشکیل شد تا از ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته شود و با مشخص کردن عدم کاهش تعداد نوآموزان در کشور و تداوم ارائه خدمات و نحوه ثبتنام پیشدبستانیها در مناطق محروم، روستایی، عشایر و دو زبانه اقداماتی انجام شد.
حکیمزاده با بیان اینکه افزایشی در هزینههای پیشدبستانی اعمال نخواهد شد، اضافه کرد: هدف ما این است که حداکثر نوآموزان کشور در پیشدبستانی حضور داشته باشند و ارتقای پیشدبستانی از ۳۸ درصد به بالای ۷۰ درصد حفظ شود.
او با تاکید بر اینکه براساس سند تحول بنیادین، دوره ابتدایی باید به عنوان دوره تخصصی در نظر گرفته شود، ادامه داد: نیروهایی که برای تدریس در دوره ابتدایی به کار گرفته میشوند باید با انگیزه کار با کودکان، دارای روحیه متناسب با دوران کودکی و دارای رشتههای مرتبط با دوره ابتدایی باشند چرا که این دوره، مهمترین دوران کودکی محسوب میشود و اگر پایههای یادگیری در این دوره تضعیف شود، قطعا ورودیهای ضعیفی در دوران متوسطه خواهیم داشت.
معاون ابتدایی وزیر آموزشوپرورش سرمایهگذاری در دوران پیشدبستانی برای جذب نیروها را یک دوره سرمایهگذاری بلندمدت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در اکثریت معلمان دوران ابتدایی ما انگیزه علاقه و همکاری با کودکان وجود دارد اما در برخی موارد نیز به دلیل تصمیمات شتابزده مانند استقرار پایه ششم، مجبور شدیم نیروهایی از سایر دورهها و خارج از کادر آموزشی در دوره ابتدایی به کار بگیریم که در این خصوص با چالش مواجه شدیم.
آب قناتهای تهران صرف شستن ماشینها میشود
ایلنا- رییس کمیته محیطزیست شورای شهر با بیان اینکه بخشنامههای ممنوعیت کاشت چمن اجرایی نمیشود با اشاره به طرحهای ضعیف سازمان بوستانها و فضای سبز شهردرای تهران گفت: آب قناتهای تهران صرف شستن ماشینها میشود و برخی کارکنان شهرداری با حق و حساب، اجازه این کار را میدهند.
براساس اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، ذخایر آبی این استان، پس از استان سیستانوبلوچستان در بدترین شرایط قرار دارد. در این شرایط شهرداری تهران هنوز از همین ذخایر آبی برای آبیاری چمن و فضای سبز استفاده کرده و پس از سالها، سازمان بوستانها و فضای سبز تهران نتوانسته طرح استفاده از آب پسماند برای آبیاری را به مرحله اجرا درآورد.
سیدآرش حسینیمیلانی در خصوص ممنوعیت چمنکاری در سطح شهر تهران به علت بحران آبی بیان کرد: در این زمینه مصوبه و قانونی وجود ندارد، در گذشته بخشنامهای در خصوص ممنوعیت چمنکاری توسط سازمان پارکها و فضای سبز به مناطق ابلاغ شده اما اجرایی نشده است.
میلانی ادامه داد: باید به سمتی برویم که در یک برنامه زمانبندی شده سالانه میزان چمنکاری ۱۰ درصد کاهش یابد و سازمان فضای سبز و مناطق باید در خصوص «کاهش درصد چمنکاری» تعهد دهد.
رییس کمیته محیطزیست شورای شهر در خصوص شستوشوی غیرقانونی خودرو با آب قنات در برخی از مناطق شمالی تهران اضافه کرد: کارواشهای غیررسمی در یوسفآباد از قدیم وجود داشته و آب قنات که داخل جویهای این محله روان است برای شستوشوی خودروها استفاده میشود. برخی از اقشار محروم در این بخش به صورت سنتی به شستوشوی ماشین میپردازند و متاسفانه شاهد هستیم که ماموران شهرداری هم از آنها حق و حساب میگیرند.
عضو کمیسیون آموزش:
ظرفیت پذیرش در دانشگاهها معقولتر میشود
ایلنا- به نقل از عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، قرار وزارت علوم بر این است که ظرفیت پذیرش در دانشگاهها را معقولتر کند.
محمود صادقی با اشاره به انباشت دانشجویان دکترا و سرنوشت آنها پس از فارغالتحصیلی گفت: به طور کلی آموزش عالی یک رشد کمی بیرویه در توسعه واحدهای آموزشی، توسعه رشتهها و ظرفیتها در یک دهه گذشته داشته و معضلی برای آموزش عالی بود که گریبانگیرش شده است. به تازگی یک طرح آمایش آموزش عالی آماده شده و به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسیده و وزارت علوم تفسیر این طرح را تهیه و شروع به اجرای آن کرده است.
صادقی با اشاره به تاثیر این آمایش آموزش عالی بر انباشت ظرفیتها اضافه کرد: ادغام بعضی از واحدهای آموزشی، حذف برخی از رشتهها و متناسب کردن ظرفیتها و پذیرشها با نیازها از جمله اهداف این آمایش بوده است. یکی از زمینههای قابل پرداخت همین دورههای تحصیلات تکمیلی و دورههای دکتراست که طی سالهای گذشته به خصوص در دولت قبل به طرز غیراستانداردی شاهد افزایش ظرفیتهایش بودهایم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت علوم در جهت تناسب میان پذیرشها، ظرفیتها و متناسبسازی میان کمیتها، کیفیتها، تعداد اساتید، فضای آموزشی، امکانات آزمایشگاهی و… استانداردهایی دارد که در گذشته کمتر به آن پرداخته شده بود. در حال حاضر بنای وزارت علوم بر این است که اینها را ساماندهی و ظرفیتها را معقولتر کند. طبعا از جمله عواملی که باید به آن توجه شود، نیاز بازار است یعنی این فارغالتحصیلان بعد از فارغالتحصیلی چه نیازی از جامعه را میتوانند برطرف کنند؟ اما در شرایط فعلی در این زمینه هیچ تناسبی وجود ندارد.
صادقی خاطرنشان کرد: در دوره تحصیلات تکمیلی دورههای آموزش محور را در کنار دورههای پژوهش محور ایجاد کردند. نگاهی که باز هم شاید وجود داشته باشد این است که به آموزش عالی از منظر اقتصادی نگاه میکردند و در ادامه آن دورههای شبانه و دورههایی که باید در ازای آن پول پرداخت میشد راه انداختند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: در این میان حتی برخی این استدلال را داشتند که تا زمانی که در داخل میتوانیم کلاس و دورههای آموزشی بگذاریم چرا دانشجویان پولشان را در خارج از کشور استفاده کنند؟ به همین دلیل معتقد بودند ما این ظرفیتها را ایجاد میکنیم تا دانشجو به جای اینکه پولش را به خارج از کشور ببرد در داخل کشور هزینه کند. اینها نگاههایی است که در گذشته بوده اما سیاست جدید این است که بیشتر به کیفیت بپردازد و جلوی این رشد کمی بیرویه را بگیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد