15 - 08 - 2023
خالی ماندن هتلهای کیش و مشهد به دنبال لغو پروازهای چارتری
ایلنا- رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با انتقاد از اخذ تصمیمات خلقالساعه توسط مسوولان، از نارضایتی مسافران و آژانسداران از ممنوعیت فروش بلیت چارتری خبر داد و گفت: با ممنوعیت فروش چارتری بلیت هواپیما، هتلهای کیش، قشم، چابهار و مشهد خالی ماندهاند.
حرمتالله رفیعی (رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) درخصوص وضعیت بلیتهای چارتری و تاثیری که در حوزه تورهای گردشگری دارند، گفت: اینکه مسوولان درصدد اخذ تصمیمات خلقالساعه و غیرکارشناسی برمیآیند، کار بسیار غلطی است. درحال حاضر دولت، سازمان هواپیمایی، آژانسهای مسافرتی و حتی مردم و مسافران ناراضی هستند. پس این چه تصمیم غلطی است که اخذ میکنند درحالی که میتوان راهکاری بسیار ساده ارائه داد، اما مسافران را به دردسر میاندازند!
او ادامه داد: درحال حاضر همه چیز قفل شده و هیچ بلیتی دست مسافر نمیرسد. همواره مخالف افزایش قیمتها بودهایم و هستیم، اما مسوولانی که چنین تصمیماتی میگیرند باید درخصوص بلیتهای چارتری و عقد قراردادهایی که با آژانسها دارند و البته فروشهایی که انجام شده، پاسخگو باشند. بسیاری از بلیتها فروخته شدهاند، بعد به یکباره دستور ممنوعیت فروش بلیت چارتری میآید، مگر این جایگاه در اختیار آنهاست که چنین تصمیماتی میگیرند.
رفیعی با تاکید برآنکه مسوولان امر زمانی که به آنها گفته میشود باید بین فروش بلیت چارتر و بلیت سیستمی تفاوت وجود داشته باشد و توجه نمیکنند و باید این مهم را مدنظر قرار میدادند، تصریح کرد: بلیت چارتری و بلیت سیستمی هر کدام تعاریف خود را دارند. این درحالی است که برخی منافع خود را به منافع مردم ترجیح میدهند و حتی بلیتهای سیستمی را چارتری میفروشند و شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. زمانی چارتر داده میشود که عرضه نسبت به تقاضا آنقدری زیاد باشد که نمیتوانند بفروشند. از این رو مازاد را به چارترکننده که تور تعریف میکند میفروشند تا هزینه صندلی را دریافت کنند، اما زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه است با چارتر کردن، به یکباره همه چیز قفل میشود.
به گفته رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، درحال حاضر هتلها خالی ماندهاند. سرانجام پروازها نامعلوم است و درحالی که در سیستم با تکمیل ظرفیت روبهرو هستیم، اما از سوی دیگر شاهد خرید و فروش بلیت پروازها هستیم. الان که این بلیتها دست چارترکننده و آژانسهای مسافرتی نیست، پس چه اتفاقی در بازار افتاده؟ ایرلاینها صاحب محصول هستند و نباید درصدد فروش برآیند، بلکه باید بلیت را برای فروش به توراپراتورها بدهند. پس چرا به ۳ هزار آژانس مسافرتی مجوز فعالیت داده شده درحالی که خود ایرلاینها در صدد فروش بر آمدهاند؟ این تصمیمات خلقالساعه سبب بیکاری همین ۳ هزار آژانس مسافرتی شده است. مسوولان امر با مشورت چه کسانی چنین تصمیماتی اخذ میکنند؟ اکنون بدترین شرایط ممکن ایجاد شده است؛ هم چارتر هست هم نیست. از یک طرف میگویند که خودشان باید بفروشند و سامانه ایجاد کردهاند، اما از طرف دیگر دولت ناظر است و نباید فروشنده باشد. تمام این موارد اکنون در حوزه گردشگری و تورها در جریان است.
او یادآور شد: ممنوعیت فروش چارتری بلیت هواپیما به حوزه گردشگری و تورهای گردشگری آسیب رسانده چنانکه تمام هتلهای کیش، قشم، چابهار و مشهد خالی ماندهاند. مسوولان نباید تصمیماتی بگیرند که به مسافران لطمه بزند.
رفیعی درخصوص چگونگی فروش بلیت چارتری توسط برخی سایتها در شرایطی که ممنوعیت فروش وجود دارد، گفت: روی سیستم هیچ آژانسی نمیتواند گرانفروشی کند، چراکه باید بر اساس نرخ اعلامشده فروش را انجام دهد. وجود نرخهای مختلف توسط چارترکنندگان ارائه میشود. تمام ۳ هزار آژانس موجود میتوانند بر اساس سیستم درصدد فروش بلیت برآیند. دولت نباید بلیت فروشی کند. بهتر است بلیتها را روی سیستم بگذارند و اجازه فروش بدهند. همین که سیستم مختل میشود مشکلات شروع میشود. گویا به دنبال منافع خود بیش از آن چیزی هستند که باید باشد. برای مثال درخصوص پرواز تهران- نجف در طول سال با قیمت ۵ تا ۶ میلیون قرارداد بسته میشود، اما اکنون در آستانه اربعین که مردم نیاز دارند و قیمت اصلی آن هم چیز دیگری است، با نرخ ۸ میلیون ارائه میشود، این درحالی است که ایرلاین خارجی العراقیه نرخ ۶ میلیون را ارائه داده است. این نرخها نشان از زیادهخواهی تصمیمگیران دارد. این بخشنامه دولت غیرکارشناسی بود که هم مردم هم آژانسداران را آزار داد.