17 - 08 - 2017
حملونقل ریلی اولویت نخست مردم باشد
گروه حملونقل- اگر فرض را بر این بگذاریم که هر شهری بناهای دیدنی و فرهنگ خود را دارد که به آن شهر هویتی خاص بخشیده است، آنچه پیش از هر چیز هویت تهران را شکل میدهد نه برج میلاد و ساختمانهای بلند، نه موزهها و بناها که ترافیکی است که هرگوشه شهر مشاهده میشود تا جایی که از نظر ساعات و حجم ترافیک، تنها چند شهر را در دنیا میتوان مثال زد که با تهران رقابت میکنند.
کشورها و شهرهای بسیاری در جهان وجود دارند که از نظر حجم جمعیت و میزان اتومبیل با کشور ما برابری میکنند و از نظر مساحت هماندازه و بلکه کوچکتر از ما هستند با این وجود ترافیکی که در خیابانهای تهران و برخی شهرهای دیگر ایران به چشم میخورد را به سختی میتوان در آنجا یافت کرد، اینکه علت این امر چیست در وهله نخست به فرهنگ رانندگی مردم برمیگردد؛ چنانچه تلاش برای زود رسیدن و دور زدن قوانین در بسیاری از موارد به افزایش ترافیک و دیر رسیدن دهها نفر دیگر منجر میشود، لزوم اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی، عدم تناسب میزان سبز و قرمز بودن چراغها و تابلوها و. . . با سطح ترافیک نیز از جمله عوامل دیگر است، به طوری که اگر دقیق به نقشه شهر نگاه کنیم به نظر میرسد انگار قانونگذاران از قصد تلاش کردهاند خیابانها را طوری طراحی کنند که به افزایش ترافیک بینجامد.
با این وجود از مهمترین مسایلی که در بحث ترافیک خودنمایی میکند، موضوع حملونقل عمومی و به خصوص حملونقل ریلی است. شلوغ بودن ایستگاههای مترو و قطارهایی که به حومه شهر میروند تقریبا تمام ساعات روز نمایانگر آن است که وسایل حملونقل عمومی ما از پیش اشباع شدهاند و با این وجود هنوز تعداد زیادی از جمعیت از خودروی شخصی استفاده میکنند به عبارت دیگر همچنان که تلاش مسوولان به تشویق بر استفاده از حملونقل عمومی است، وسیله کافی برای اینکه پذیرای جمعیت باشد وجود ندارد. علاوه بر خود قطارها، ایستگاهها نیز چنین ظرفیتی را در خود ندارند و همچنین در بسیاری از موارد بهخصوص درباره حومه شهر فاصله ایستگاهها از یکدیگر به نحوی است که برای رسیدن از آنجا به مقصد مورد نظر باید زمان و هزینه بسیاری صرف شود که اگر همان مسیر با خودروی شخصی طی شود، هر دو بسیار تقلیل پیدا میکنند.
با این اوصاف، وزیر راهوشهرسازی میگوید باید کاری انجام شود که مردم پس از خروج از خانه؛ سفر با حملونقل ریلی اولویت نخستشان باشد و مشخص است که برای انجام این کار نمیتوان مردم را به زور به استفاده از قطارهایی وادار کرد که همین الان نیز از جمعیت اشباع شدهاند بلکه باید کیفیت و میزان خدماترسانی را افزایش داد بهگونهای که خودروی شخصی در مقایسه با حملونقل عمومی زمان و هزینه بیشتری را دربر گیرد یا از نظر میزان آسایش و زمان صرف شده با حملونقل عمومی برابری کند. بر این اساس آخوندی وزیر پیشنهادی راهوشهرسازی تاکید کرد: باید برای مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و افزایش ایمنی، حملونقل در کشور را از جاده به ریل منتقل کنیم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه، عباس آخوندی روز گذشته در جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تشکر از کمیسیون برنامه بودجه مجلس و با بیان اینکه چند برنامه محوری در نظر گرفته شده که باید برای آن اقدامات ملی انجام دهیم حملونقل و شهرسازی را بهعنوان دو موضوع مهم در این برنامه یادآور شد، گفت: هر دو مقوله حملونقل و شهرسازی در کشور ما خودرومحور است و زمانی که نظام خودرومحور حاکم باشد، نتیجهاش تنزل کیفیت زندگی و دشواری در امکان جابهجایی و حرکت میشود.
سرعت رشد اتومبیل بیش از سرعت احداث آزادراه است
آخوندی با بیان اینکه هرچه بخواهیم آزادراه و بزرگراه احداث کنیم اما سرعت رشد اتومبیل در کشور بیش از سرعت احداث آزادراه است، گفت: البته ما مخالف تولید خودرو نیستیم اما نیازمند طرح ملی هستیم که بتواند مشکل شهرسازی و حملونقل را حل کند.
وی افزود: تمامی خودروهای ما در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب ۷/۱ میلیون بوده که در حال حاضر به ۲۰ میلیون دستگاه رسیده و این درحالی است که جادههای ما ۱۰ برابر نشده است و پیشبینی میشود در ۱۰ سال آینده این تعداد خودرو به ۳۵ میلیون دستگاه برسد.
انجام سالانه ۷۰۰ میلیون نفر سفر بین تهران و حومه و حومه و تهران
آخوندی در ادامه با بیان اینکه در کلانشهر تهران سالانه ۷۰۰ میلیون نفر سفر بین تهران و حومه و حومه و تهران صورت میگیرد، گفت: این عدد بسیار سرسامآور است و در حوزه کلانشهرها نیز با کمی نوسان تکرار میشود.
وزیر پیشنهادی راهوشهرسازی با بیان اینکه تمام این سفرها با خودرو انجام میشود، افزود: این به معنای اتلاف وقت افزایش حجم ترافیک، عدم ایمنی، مصرف انرژی و آلودگی هواست.
وی تاکید کرد: برنامه ما این است که باید حملونقل را از جاده به ریل انتقال دهیم به گونهای که به جایی برسیم که استفاده از حملونقل ریلی وارد زندگی مردم شود به طوری که اولین انتخاب آنها پس از خروج از منزل انتخاب حملونقل ریلی به جای حملونقل خودرویی باشد که این اتفاقی بسیار دشوار است. آخوندی افزود: باید سفرهای طولانی و تکرار شونده را از خودرو به ریل منتقل کرده و استفاده از جاده را تنها برای سفرهایی کوتاه و غیرتکرار شونده بگذاریم که این مهم نیازمند تغییر در مدل حملونقل در کشور است که در این زمینه مقدمات آن را فراهم کرده و این طرح را در دو شورای عالی شهرسازی و ترابری به تصویب رساندهایم.
باید پشت هر اسکله ریل وجود داشته باشد
آخوندی تصریح کرد: باید به جایی برسیم که پشت هر اسکله در بنادر نیز ریل وجود داشته باشد و باری که از کشتی تخلیه میشود به جای خودرو با قطار حمل شود این کاری است که در تمام دنیا در حال انجام است اما باید الگوی ذهنی خود را تغییر دهیم که این نیازمند سرمایهگذاری است.
وزیر پیشنهادی راهوشهرسازی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و روستایی در کشور داریم، افزود: این در حالی است که ۱۱ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد که در حال رسیدن به ۱۳ هزار کیلومتر است که البته باز هم با میزان جادههای کشور تناسب ندارد.
وی با بیان اینکه برای حل معضل آلودگی هوا در تهران راهی به جز انتقال حملونقل خودرویی به ریلی نداریم، افزود: در حال حاضر بیش از یک میلیون خودرو وارد شهر میشود و در مسیر تهران- البرز روزانه ۱۱۰ هزار خودرو تردد میکند.
آخوندی با بیان اینکه منابعی برای توسعه حملونقل ریلی در برنامه ششم پیشبینی شده است، افزود: ۱۹۰ هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شده اما مشخص است که گنجاندن آن در بودجه امکانپذیر نیست از این رو باید به دنبال منابع بینالمللی بود که مجلس نیز اجازه فاینانس به ما داده است و ما با استفاده از این روش در بعضی از محورها قطارهایی را راهاندازی کردیم.
وی همچنین با اشاره به موضوع شهرسازی با بیان اینکه از ۵۵ میلیون نفر جمعیت ۹ میلیون نفر در بافت فرسوده و ۱۹ میلیون نفر در مسکن حاشیهنشین زندگی میکنند، تاکید کرد: در این سالها راهحلهای صورت گرفته با مساله سازگاری نداشته و با طرحهایی همچون مسکن مهر برای از بین بردن حاشیهنشینی در حقیقت حاشیه دیگری بر آن افزودهایم.
۱۱ میلیون حاشیهنشین در کشور داریم
وزیر راهوشهرسازی دولت یازدهم با بیان اینکه چند مساله در حوزه مسکن و شهرسازی وجود دارد که باید آنها را حل کنیم، افزود: یکی از این مسایل حاشیهنشینی است. ۱۱ میلیون حاشیهنشین در کشور داریم اما معتقدیم این مشکل را باید در خود آن منطقه حل کرد و این جمعیت امکان جابهجایی به نقطه دیگری را ندارد همچنان که معتقدیم مشکل بافت فرسوده را باید در خود همان منطقه حل کرد که با تبدیل این مناطق به دو هزار و ۷۰۰ محله آن را به صورت محلهای مدیریت میکنیم.
بازسازی بافت فرسوده با اعطای تسهیلات ۸ درصدی
وی با بیان اینکه معتقدیم برای بازسازی بافت فرسوده باید به مردم تسهیلاتی با سود هشت درصد تعلق گیرد تا آنها بتوانند این بازسازی را انجام بدهند و دولت نباید در این موضوع دخالت کند، درخصوص مسکن مهر تصریح کرد: باید از ابتدا تناقضی را حل میکردیم چراکه نباید برای مردم انتظار جدیدی ایجاد میکردیم.
آخوندی افزود: به همین منظور تعهد دادیم این پروژه نیمهتمام را که تعهد دولت بوده تکمیل کنیم و در این مدت ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر را تحویل دادهایم و تقریبا همه آنها به جز ۹۰ هزار واحد آن در پردیس، البرز و برخی شهرهای استان خوزستان به اتمام رسیده و کار ما برای ساخت مسکن مهر انجام شده است اما به دلیل عدم وجود زیرساختهایی همچون مراکز آموزشی، مراکز درمانی و تاسیسات مورد نیاز باید بگویم تا سه یا چهار برنامه توسعه دیگر مشکلات زیرساختی مسکن مهر اموال شما نمایندگان خواهد بود.
در این نشست حسن سلیمانی، نماینده مردم کنگاور در خصوص ضرورت توجه وزارت راهوشهرسازی به راههای استان کرمانشاه، مهدی فرشادان نماینده سنندج در خصوص ضرورت توجه به راههای روستایی، جهانبخش محبینیا نماینده میاندوآب درخصوص لزوم انتقال تجربه مدیریتی و اتمام کریدور شمال به جنوب، محمد خدابخشی نماینده الیگودرز در خصوص ضرورت اتمام راههای روستایی در دولت دوازدهم و غلامرضا حیدری، نماینده تهران درخصوص پذیرفتن نقش محوریتر در دولت برای کمک به رییسجمهور سخنانی را مطرح کردند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد