23 - 02 - 2021
حمایتهای همگرایی از افراد نخبه و مستعد فعال در صنعت بازی
ایسنا- به گفته معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای، قرار است حمایتهای همگرایی از تیمها و شرکتها فراتر رود و شامل افراد نخبه و مستعد فعال در این صنعت مثل بازیکنان حرفهای، استریمرها، فعالان رسانهای، بازیپژوهان و بازیآموزها نیز شود.
ساختار حمایتی همگرا که با هدف حمایت از فعالان صنعت بازی کشور شکل گرفت، دومین سال فعالیت خود را هم پشت سر گذاشت و درست از چند هفته دیگر و قبل از ورود به هزاره جدید، برنامهریزیهایش برای ثبتنام از متقاضیان جدید عضویت در این ساختار را آغاز میکند.
در آستانه سهساله شدن این ساختار حمایتی که حالا اسم و رسمش برای بازیسازان ایرانی کاملا شناخته شده است، سید محمدعلی سیدحسینی معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتوگویی درباره سازوکار این ساختار حمایتی که رویکردش حمایت از بازیسازان است نه بازیها و البته برنامههایش برای توسعه این ساختار در سال ۱۴۰۰ توضیح داد. اینکه قرار است حمایتهای همگرایی از تیمها و شرکتها فراتر رود و شامل افراد نخبه و مستعد فعال در این صنعت مثل بازیکنان حرفهای، استریمرها، فعالان رسانهای، بازیپژوهان و بازیآموزها نیز شود.
سیدحسینی در پاسخ به اینکه ساختار حمایتی همگرا بنا بر چه ضرورت و نیازی شکل گرفت، اظهار کرد: یکی از ماموریتهای اصلی بنیاد ملی بازیهای رایانهای موضوع حمایت از تمام فعالان اکوسیستم صنعت بازی کشور اعم از بازیکنان، آموزشگیرندهها، پژوهشگران و فعالان رسانهای این حوزه و به خصوص بازیسازها است. طی سالهایی که از تاسیس بنیاد گذشته، ما انواع حمایتها از فعالان صنعت بازی کشور را تجربه کردهایم و به نوعی تمام فعالیتهای بنیاد بر رویکرد حمایتی متمرکز است، اما حمایتهایی که بهطور مستقیم متوجه بازیسازان است در قالب معاونت حمایت بنیاد تعریف شده.
وی ادامه داد: بنیاد از ابتدای تاسیس خود در راستای مشروعیتسازی و تمرکز بر تولید بازیهای ویدئویی ایرانی کار کرده و از برخی پروژههای خاص بازیسازی شرکتها و تیمهای بازیساز حمایتهای مستقیمی انجام داده است. در برههای بنیاد به نشر بازیها کمک کرده و در مرحلهای جوایز صادراتی برای بازیسازان در نظر گرفته است، اما طی دو سه سال اخیر بنیاد به سمت تعیین سازوکاری هوشمند برای ارائه این حمایتها حرکت کرده است.
معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای با ایجاد ساختار حمایتی همگرا در بنیاد ملی بازیهای رایانهای، با ارزیابی تیمها و شرکتهای متقاضی عضویت در این ساختار، حمایتها به صورت سیستماتیک و متناسب با خدمات مورد نیاز بازیسازان و شایستگیها در اختیار آنها قرار میگیرد. با تعریف این سازوکار، بنیاد دیگر از تولید محصولی خاص حمایت نمیکند بلکه از تولیدکننده حمایت میکند.
سیدحسینی با بیان اینکه با شکلگیری ساختار حمایتی همگرا حمایت مستقیم بنیاد از پروژههای بازیساز کنار گذاشته شده است، توضیح داد: با این کار تیمها و شرکتهای بازیساز در روند تولید و حتی نشر بازی به بنیاد وابسته میشدند و به نوعی مداخلهای مصنوعی از سوی بنیاد در تولید بازیهای سفارشی و جهتدهی به آن بهوجود میآمد که این روند بهدلیل بروز اختلال در بازار بازی و عدم ساخت بازیهای مخاطبمحور کنار گذاشته شد.
وی ادامه داد: الان دیگر بنیاد برای ساخت پروژههای بازیسازی هزینه مستقیمی انجام نمیدهد ولی مطالبه نهادها، سازمانها و شرکتهایی که برای ترویج اهدافشان نیاز به ساخت بازی داشته باشند را به اعضای همگرا اطلاعرسانی میکنیم و بنیاد در راستای دفاع از حقوق بازیسازان به عنوان ناظر وارد عمل میشود و بر این روند نظارت میکند.
معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پاسخ به اینکه چه بازیسازانی میتوانند از خدمات ساختار حمایتی همگرا استفاده کنند، گفت: تیمها و شرکتهای دارای شخصیت حقیقی و حقوقی میتوانند با عضویت در ساختار حمایتی همگرا از خدمات آن استفاده کنند. شخصیتهای حقیقی عمدتا تیمهای بازیسازی هستند و ممکن است در این قالب افرادی که به طور مستقل اقدام به ساخت بازی میکنند نیز قرار بگیرند که بعد از ارزیابیها میتوانند به عضویت این ساختار درآیند.
سیدحسینی درباره روند و چگونگی ارزیابیها اظهار کرد: ما در حال طراحی چند مدل عضوگیری برای ساختار حمایتی همگرا هستیم. این عضوگیری تاکنون براساس این دو مدل انجام شده که یا تیمهای مستعد بازیسازی از طریق مبادی معتبر به ما معرفی شدهاند یا طبق روال سنتی ثبتنام کردهاند. در مدل اول، این تیمها وارد رتبه غزال همگرا میشوند و با توجه به بودجهای که به آنها اختصاص پیدا میکند، تحت نظارت مبادی معرفیشده از خدمات حمایتی استفاده میکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد