25 - 11 - 2024
حدیث نامکرر اهمیت فرش دستباف
2- پیمانسپاری ارزی که شرح آسیبهای آن بارها و بارها بیان شده است و نتیجه این گفتوگو افزایش مهلت برگشت ارز فرش دستباف به یکسال و صنایعدستی به ششماه بود. در ماه پایانی دولت سیزدهم یعنی خردادماه سالجاری هیات وزیران آییننامه اجرایی تبصره «6» بند «ح» ماده«2» مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را اصلاح کرد. در بند «17» این تصویبنامه تبصرهای به بند «2» ماده «8» این آییننامه اضافه شد که براساس آن تعهد ارزی صادرکنندگان صنایعدستی (از جمله فرش دستباف) براساس میزان ارزش مواد اولیه محاسبه میشود اما بانک مرکزی هنوز و پس از گذشت ششماه از اجرای این بند استنکاف میکند، همچنانکه در سال 1402 نیز بند «ک» تبصره قانون بودجه1402 (همین موضوع و با همین سازوکار) را با زحمت فراوان در نیمه بهمن ماه اجرا کرد.
3- درخصوص تبصره ماده«121» آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی نیز اجماع اتاق بازرگانی، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران، مرکز ملی فرش ایران، گمرک ایران و معاونت حقوقی ریاست جمهوری حول تدوین یک بسته شامل اضافه شدن دو تبصره به مواد «65 و 119» قانون امور گمرکی و یک تبصره به ماده «121» آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی شکل گرفت که پس از ششسال هنوز هیچ اقدام عملیاتی در این خصوص انجام نشده است.
از این دست موارد به وفور میتوان مثال زد. خلاصه و کلاسه مطلب اینکه برای رفع مشکلات فرش دستباف و صنایعدستی راهحل وجود دارد؛ هم از جنس توافق و اجماع و هم از جنس قانون و آییننامه و تصویبنامه هیات وزیران اما آنچه سبب شده که این راهکارها به نتایج ملموس نرسد، بیتوجهی مدیران و مسوولان به اصل موضوع فرش و صنایعدستی در ایران است که در خوشبینانهترین حالت دلیل آن عدم اشراف آنها به اهمیت راهبردی این حوزه است. اهمیتی که ایالاتمتحده آمریکا به آن واقف بوده و به همین دلیل پس از نفت، فرش دستباف ایرانی را مورد تحریم قرار داده است. فرش و صنایعدستی ارزآورند، زنجیره اشتغال گستردهای دارند و سرآمد حوزههایی هستند که ایران در آنها حائز مزیت نسبی یا مطلق در بازارهای جهانی است. اگر به آنها توجه کنیم، از مواهب آن همچون همیشه بهرهمند خواهیم بود و اگر نه تبعات بیتوجهی به آنها گریبان کشور را خواهد گرفت.
*رییس کمیسیون فرش، هنر و صنایعدستی اتاق بازرگانی ایران
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد