2 - 08 - 2020
جهش تولید در گرو جهش مهارت
گروه صنعت- سازمان برنامه و بودجه برای پشتیبانی از سازمان آموزش فنیوحرفهای اعلام آمادگی کرد چرا که به گفته نوبخت رییس این سازمان، رسیدن به جهش تولید نیازمند دانشبنیانی شدن، مهارتآفرینی و تهیه برنامههای مناسب است در حالی که اگر به این حوزهها توجه نشود، ادامه وضع موجود همانند سال گذشته میشود که تنها به رونق تولید فکر میکردیم. به باور رییس سازمان برنامه و بودجه، نقش سازمان آموزش فنیوحرفهای در توسعه کشور منحصربهفرد است. از این رو باید سازمان فنیوحرفهای از ظرفیت بخش خصوصی در این خصوص استفاده کند و خود به صورت تخصصی به مهارت و اشتغال روی آورد. این در حالی است که به گفته کارشناسان، دولت باید در سال جاری علاوه بر تمرکز بر جهش تولید، به جهش مهارت نیز توجه داشته باشد تا بیش از این شاهد آثار مدرکگرایی منفی در کشور نباشیم.
بر همین اساس رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور در مسیر توسعه کشور به نقش سازمان آموزش فنیوحرفهای پی برده و این نقش را در توسعه منحصر به فرد میداند. محمدباقر نوبخت معاون رییسجمهور در مراسم رونمایی از هزار استاندارد جدید آموزش مهارت اظهار کرد: سازمان فنیوحرفهای باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند و خود به صورت تخصصی به مهارت و اشتغال روی آورد.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: طی بخشنامهای به استانداریها موضوع مولدسازی و واگذاری داراییها را اعلام کردیم تا از این طریق تامین سرمایهگذاری انجام شود.
به گفته نوبخت، در برنامه ششم توسعه، هشت درصد رشد اقتصادی از محل سرمایهگذاری در نظر گرفته شده بود اما با توجه به اینکه امکان سرمایهگذاری جدید به دلیل تحریمها وجود ندارد، ما رشد این محل را به دو بخش سرمایهگذاری جدید و افزایش بهرهوری تفکیک کردیم که در همین راستا مقرر شد ۵/۵ درصد از محل سرمایهگذاری و ۵/۲ درصد از محل افزایش بهرهوری باشد.
بنیان رفتار تولیدیها بر پایه دانشبنیان باشد
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: افزایش بهرهوری به دو عامل دانشبنیانی و مهارتمحوری بستگی دارد. برای واحدهای تولیدی به جای سرمایهگذاریهای جدید، باید از محل سرمایهگذاریهای موجود به رشد دست یابیم. باید بنیان رفتار تولیدیها بر پایه دانشبنیان باشد. همچنین لازم است که روش کار کارگران و نیروی انسانی متکی بر مهارتها و استانداردهای اثربخش باشد.
وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور و مجموعه بخش فنیوحرفهای نسبت به سالهای گذشته متمایز شده است، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان متولی توسعه کشور، برنامه خود را بر اساس وضعیت موجود تغییر داد. از محل افزایش بهرهوری، باید رشد تولیدِ اشتغال را داشته باشیم و به مباحث دانشبنیانی متمرکز شویم که در همین راستا پارکهای علم و فناوری مورد توجه قرار گرفته است و در کنار آنها برای مهارتآموزی، موضوع فنیوحرفهای در اولویت قرار گرفت.
نوبخت تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور برای پشتیبانی از سازمان آموزش فنیوحرفهای اعلام آمادگی میکند.
معاون رییسجمهور اظهار کرد: در قانون بودجه ظرفیتی به میزان ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمک به اشتغال تولید پیشبینی شده است. همچنین برای بودجه سال ۱۴۰۰ نیز در حال تهیه برنامههایی برای جهش تولید هستیم. وی افزود: رسیدن به جهش تولید نیازمند دانش بنیانی شدن و مهارتآفرینی است. در غیر این صورت ادامه وضع موجود همینی میشود که سال گذشته فقط به رونق تولید فکر میکردیم.
نوبخت همچنین گفت: همانطور که گفته شد، طی بخشنامهای به استانداریها موضوع مولدسازی و واگذاری داراییها را اعلام کردیم تا از این طریق تامین سرمایهگذاری انجام شود و همچنین از این محل اعتباراتی برای جبران کاستیهای ناشی از افزایش ۵۰ درصدی فصل دهم در سال ۹۸ و افزایش ۱۵ درصدی در سال ۹۹ در نظر گرفته شود.
لزوم توجه به جهش مهارت
در این مراسم همچنین رییس سازمان فنیوحرفهای کشور گفت: از دولت درخواست داریم همانطور که به جهش تولید میاندیشد، به جهش مهارت هم توجه ویژه داشته باشد.
علی اوسطهاشمی با بیان اینکه امیدوارم با نگاه بلند سیاستگذاران و برنامهریزان، در سبد هزینه خانوار، شاهد سهمی ارزشمند برای مهارت باشیم، ادامه داد: برای زدودن بیگانگی مهارت از جامعه نیاز به نگاه
دولت داریم.
رییس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور با بیان اینکه نیاز جامعه اشتغال و مهارت است نه تنها پرداخت یارانه زیرا بازار تشنه نیروی ماهر است، گفت: در عصر کرونا تجارت دیجیتال اهمیت یافته و آینده ا زآن حکومت دیجیتال است. او ادامه داد: آینده از آن اطلاعات نرمافزاری و تحولات تکنولوژی است. اوسطهاشمی گفت: اشتغال و مهارت دو بال توسعه کشورند و حذف واسطههای آموزشی ضروری است.
او با بیان اینکه از دولت تقاضا داریم واسطههای آموزش در کشور را حذف کند و هر جا نیاز به آموزش است بودجه آن را به سازمان آموزش فنیوحرفهای اختصاص دهد، ادامه داد: حاضریم با اختصاص بودجه ماموریت آموزشی خود را به انجام برسانیم. رییس سازمان فنیوحرفهای کشور با بیان اینکه رتبه ایران در توسعه مهارتآموزی ۱۳۳ در بین ۱۴۱ کشور در جهان است که باید بهبود یابد، ادامه داد: از دولت درخواست داریم همانطور که به جهش تولید میاندیشد به جهش مهارت هم توجه ویژه داشته باشد. او ادامه داد: تقاضا داریم تعریف سازمان آموزش فنی و حرفهای از سازمانی اداری به آموزشی تغییر یابد.
۶۵۰۰ استاندارد مهارتی
معاون سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور نیز در این مراسم گفت: با رونمایی از ۱۰۰۰ استاندارد جدید، تعداد استانداردهای سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور به ۶۵۰۰ استاندارد رسید. ناهید مسلمی اظهار کرد: تمامی استانداردهای آموزشی نوین متناسب با نیازهای گروههای هدف و جامعه تدوین شدهاند. او با بیان اینکه این استانداردها شامل سه مجلد پیوست شامل سند حرفه، استانداردهای شایستگی و ارزشیابی است، گفت: رویکرد تمامی این استانداردها تمرکز بر مشاغل نوین و آیندهپژوهانه است.
مسلمی با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار و ۴۰۰ استاندارد مهارتی بر اساس نظام بینالمللی آموزش در چهار سطح مهارت و ۶۵ گروه شغلی بزرگ فعال هستند، ادامه داد: با رونمایی از ۱۰۰۰ استاندارد جدید، تعداد استانداردهای سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور به عنوان تنها متولی تدوین استاندارد حرفه و ارزشیابی مهارت به ۶۵۰۰ استاندارد رسید.
مسلمی بیان کرد: ویژگی اصلی این رویکرد دارا بودن مسیر توسعه حرفهای است چرا که نقشه راه آموزش را به کارآموزان ارائه میدهد.
معاون پژوهش، برنامهریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور با بیان اینکه در حال حاضر شاهد آثار مدرکگرایی منفی در کشور هستیم، گفت: ماحصل این اتفاق این است که نظام آموزشی و مهارتی کشور ما نتوانسته در نسلهای سوم و چهارم آموزش گام بردارد. این در حالی است که استانداردهای حرفه، زبان مشترک دنیای کار و آموزش است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد