10 - 12 - 2024
جزئیات هفت کریدور منطقهای
ایلنا- دبیرکل سازمان همکاریهای اقتصادی گفت: باید به قطب جابهجایی هوایی تبدیل شویم و بسیار باعث تاسف است که برای سفر از لاهور پاکستان به تهران باید به دوبی یا استانبول سفر کنم و سفر سه ساعته را بعضا به ١۴ساعت تا ٢۴ساعت انجام دهم.
اسد مجیدخان، دبیرکل سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) با بیان اینکه تهران میزبان مفتخر میزبانی سازمان اکو در سال٢٠٢۴ بود و اخیرا بیست هشتمین اجلاس وزرای اکو در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: اجلاس وزرای اکو بالاترین مرجع تصمیمگیری است و در اجلاس وزرا درباره کار شورا برای سال آینده تصمیم گرفته میشود و نقشه راه سال آینده را ارائه میدهند. او ادامه داد: در تجربه ٣٧ساله کار سیاسی و حضورم در سازمان بینالمللی کمتر به سازمانی با ویژگیهای اکو برخوردم که کشورهای عضو از نظر اقتصادی فرهنگی، تاریخی وقومی با هم همپوشانی و اشتراکات داشته باشند.
دبیرکل سازمان اکو با بیان اینکه جلسه شورای وزرا در مشهد از این جهت حائزاهمیت بود که ایران آخرین بار این جلسه را در سال ٢٠١٣ میزبانی کرد، گفت: این جلسه در شهر مقدس مشهد برگزار شد که مورد قبول امت اسلامی است و برگزاری این جلسه در مشهد بعد معنوی این سازمان را بیشتر برجسته و اشتراکات مذهبی کشورهای عضو را نمایان کرد و تمام اعضای اکو و اعضای ناظر و نهادهای ناظر و شرکای بینالمللی اکو هم در این جلسه حضور داشتند.
مجیدخان افزود: برگزاری جلسه وزرای اکو در مشکل فرصت خوبی برای تقدیر از ریاست موفق ایران در سال٢٠٢۴ بود که توانست تابآوری اکو را برای گسترش اقتصاد درونمنطقهای را ایجاد کند و در این اجلاس بیانیه مشهد مورد تایید وزرا قرار گرفت. او با بیان اینکه ریاست سازمان اکو در سال٢٠٢۵ با قزاقستان خواهد بود، اظهار داشت: شعار سال آینده اکو؛ پیشبرد اقتصاد و حمل ونقل پایدار خواهد بود.
دبیرکل سازمان اکو ادامه داد: یکی از اهداف اجلاس وزرای اکو تاکید بر اصلاحات جامع اکو و اثربخشی آن برای مردم منطقه و کشورهای عضو بود که این تصمیم در راستای تغییرات عرصه جهانی گرفته شد.
مجیدخان با اشاره به سند جدید چشمانداز اکو تاکید کرد: آخرین سند چشمانداز اکو در سال٢٠١٧ در اسلامآباد تصویب شد و سال پایان این سند سال٢٠٢۵ و برای سند جدید به دوره گذار نیاز است و شورای وزرا این موضوع را به دبیرخانه محول کرد که نقشه راه برای برنامههای سال آینده اکو ترسیم کند که اهداف جدید و قابل اجرا را برای پنج تا ١٠سال آینده تعریف قرار داد تا در دستور کار سران کشورهای عضو اکو قرار بگیرد، از این رو طوفان فکری درباره نقشه راه در سند چشمانداز جدید خواهیم داشت.
دبیر کل سازمان اکو با اشاره به تاکید بر موضوع تجارت بین کشورهای عضو اظهار داشت: یکی از تحولات بسیار مهم امسال با ریاست ایران که پیشرفت چشمگیری در آن حاصل شد، توافقنامه تجارت بین کشورهای عضو بود که در جلسه اخیر ایران از کشورهایی که هنوز این توافقنامه را امضا نکرده بود خواست این توافقنامه را امضا و تایید کنند و قرار بر این شد که اصلاحاتی در این سند انجام شود. اوایل سال آینده در ترکیه در این باره جلسهای برگزار میشود که یک توافقنامه بزرگ است درباره منطقی کردن تعرفه بین کشورها که باید یکسری اصلاحات را در نظر بگیرند و به اجرا برسانند.
او تاکید کرد: یکی از چالشهای مهم اکو عدم توانایی برقراری گفتمان بین وزرای اقتصادی کشورهای عضو است و در جلسه اخیر مشهد بر گفتمان بین وزرای اقتصادی کشورهای عضو تاکید شد که بتوانیم پرداختهای مالی را انجام دهیم بدون اینکه کشورها در ریسک تحریمها قرار بگیرند و قرار بر این شد که در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی بیشتر به این موضوع پرداخته شود.
مجیدخان افزود: یکی از چالشها در پرداختها و تامین مالی پروژههای بین کشورهای عضو به ویژه پروژهای ریلی است و گفتمان وزرای اقتصادی میتواند در تامین هزینه این پروژهها بسیار کمککننده باشد.
دبیر کل سازمان اکو با اشاره به برقراری کریدورهای ترانزیتی بین کشورهای عضو اظهار داشت: در حال حاضر هفت کریدور حملونقلی بین کشورهای عضو برقرار است. کریدور اول اسلامآباد- تهران- استانبول است که این کریدور هم ریلی و هم جادهای بوده، کریدور آلماتی- تهران- استانبول، آلماتی- تهران- بندرعباس همچنین بخش قرقیزستان- تاجیکستان- افغانستان- ایران کریدورهای دیگر ریلی و جادهای است. قزاقستان- ترکمنستان- ایران هم یک کریدور ریلی بوده که توسط بانک توسعه اسلامی در حال برقراری است و کریدور تاجیکستان- ازبکستان- ترکمنستان- ایران و ترکیه به عنوان کریدور چندوجهی مطرح است و آخرین کریدور قرقیزستان-ازبکستان- ترکمنستان- ایران و ترکیه است. اگر بخواهیم این کریدورها را به اجرا برسانیم حوزه گستردهتری را فرا میگیرد و همه این کریدورها سیستم مدیریتی خود را دارند و اجرای کارآمد این پروژهها باید مد نظر قرار بگیرد تا بتوانیم به اهدافی که ترسیم کردیم، برسیم.
مجیدخان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از بین هفت کریدور مطرح شده کدام کریدور در اولویت توافقات بین کشورهای عضو قرار دارد که قابلیت رقابت با کریدورهای منطقهای را دارد، تاکید کرد: تمام کشورهای عضو اکو در جاده ابریشم کهن قرار دارند و اصلا قرار بر رقابت بین این هفت کریدور نیست. صد هزار تاریخ کهن داریم و باید دوباره این پیوندها را فعال کنیم. باید به قطب جابهجایی هوایی تبدیل شویم و بسیار باعث تاسف است که برای سفر از لاهور پاکستان به تهران باید به دوبی یا استانبول سفر کنم و سفر سه ساعته را بعضا به ١۴ساعت تا ٢۴ساعت انجام دهم. این هفت کریدور باید براساس این موضوعات و موضوعات اقتصادی و ترانزیتی و یکپارچه کردن تجارت برقرار شوند. او ادامه داد: تمام هفت کریدور برای سازمان اکو مهم هستند و نگاه سلسله مراتبی به این کریدورها نداریم و قرار نیست کریدوری بر کریدور دیگر برتری داشته باشد. مسالهای که دنبال آن هستیم اتصال دوباره پیوندهای تاریخی منطقه از طریق جاده ابریشم است.
دبیر کل سازمان اکو در پاسخ به پرسش دیگری درباره چشمانداز حجم تجارت کشورهای عضو اکو اظهار داشت: حجم تجارت منطقه اکو با جهان یک تریلیون و ۶٠میلیارد دلار است که 3/4درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص میدهد و از این عدد ٨٢میلیارد دلار تجارت بین منطقهای است که این اعداد اصلا مورد مطلوب نیست چراکه در حال حاضر حجم تجارت جهانی اتحادیه اروپا بیش از ٣٠درصد است. بسیار مشتاق هستیم که با اجرای یکسری سازوکارها و زیرساختها مانند کاهش تعرفهها تجارت را بین کشورهای عضو تسهیل کنیم.
مجیدخان گفت: باید تاکید داشته باشیم که در مساله تجارت رشد سالم و چشمگیری در طول سالهای گذشته داشتیم، هرچند میزان رشد کم بود اما بیانگیر حرکت رو به جلو بوده است. در سال٢٠٢٠ حجم تجارت میان منطقهای اکو 87/56میلیارد دلار بوده که این عدد در سال ٢٠٢٢ و ٢٠٢٣ به ٩١میلیارد دلار رسید که البته امسال این عدد به ٨٢میلیارد دلار برگشت اما به هر حال از عدد ۵۶میلیارد دلار به عدد بیش از ٨٠میلیارد دلار نشاندهنده حرکت رو به جلو و پیشرفت است و اگر بتوانیم پیوندها و یکپارچگی اقتصادی را ایجاد کنیم، میتوان این اعداد را دو برابر کرد و موضوع میتواند یکی از اهداف کشورهای عضو اکو در سند چشمانداز جدید باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد