20 - 12 - 2022
جای واردات با تولید داخلی پر میشود
گروه بازرگانی- رییس اتحادیه کشوری پوشاک روز گذشته در یک نشست خبری از آغاز برندسازی در عرصه پوشاک زنانه خبر داد و گفت که متاسفانه کارگاههای زیرزمینی تولید پوشاک، تولیدکنندگان رسمی را در شرایط رقابت نابرابر قرار دادهاند.
ابوالقاسم شیرازی در حاشیه مراسم رونمایی از برندسازی در عرصه پوشاک زنانه گفت: هماکنون در صنف پوشاک افرادی بدون پرداخت مالیات و حق بیمه کارگران در کارگاههای زیرزمینی و حتی آپارتمانهای مسکونی مشغول به فعالیت هستند در حالی که تولیدکنندگان مجاز و صاحب پروانه مجبور به رقابت با آنها در شرایطی نابرابر هستند.
رییس اتحادیه کشوری پوشاک افزود: همین موضوع سبب سختتر شدن رقابت برای تولیدکنندگان مجاز شده این در حالی است که حجم ریالی تولیدات پوشاک در مقایسه با سایر تولیدات در کشور بسیار بالاست و هماکنون بیش از پنج هزار تولیدکننده صنفی در این اتحادیه عضو هستند که هر یک بین ۵ تا ۱۲۰ نفر ایجاد اشتغال کردهاند.
وی تصریح کرد: در صورت حمایت از این صنف، حجم زیادی از اشتغال کشور تامین شده و زمینه ایجاد ارزشافزوده بیشتر نیز فراهم خواهد شد.
سیاستهای صادراتی
در همین مراسم دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با اشاره به بخشنامهای که صادرکنندگان را مکلف به ارایه ارز صادرات در اتاق مبادلاتی کرده است، گفت: این امر سبب شده تا برخی از صادرکنندگانی که به کشورهای همسایه صادرات داشته و با ریال تبادل کالا انجام میدهند از گردونه صادرات حذف شوند.
مهدی یکتا با اشاره به آمارهای واردات پوشاک در ۹ ماهه ابتدای سالجاری گفت: واردات رسمی پوشاک امسال به ۳۰ میلیون دلار رسیده که البته براساس گفتههای مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز سازمان توسعه تجارت ایران، میزان واردات غیررسمی ۳۰ برابر واردات رسمی است.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک افزود: تا پیش از التهابات ارزی، واردات پوشاک به صورت غیررسمی به کشور رونق بسیاری داشت اما با توجه به گران شدن نرخ ارز، واردات رسمی کاهش یافته و قاچاق نیز به مراتب کمتر شده است.وی تصریح کرد: بازار تجارت پوشاک در ایران ۷ تا ۹ میلیارد دلار است که این رقم براساس آمار رسمی بانک مرکزی است این در شرایطی است که با سختتر شدن واردات کالا به خصوص پوشاک مراجعه از سوی مردم به واحدهای تولیدی برای خرید پوشاک ایرانی بسیار بیشتر شده است.
یکتا در ادامه با اشاره به برخی از سیاستهای صادراتی دولت در مورد پوشاک گفت: به خاطر برخی بخشنامههای صادراتی دولت و اتاق مبادلات ارزی، بیشتر صادرات پوشاک به کشورهای همسایه به دلیل اینکه با دلار انجام نمیشد و ریال در معاملات به کار گرفته میشد، برخی از صادرکنندگان به دلیل معافیت از آن بخش از مالیاتهایی که دولت برای آن دسته از صادرکنندگانی که ارز صادراتی خود را در اتاق مبادلات عرضه نکنند در نظر گرفته است، کار صادرات را متوقف کردهاند.
وی اظهار داشت: برخی از بخشنامهها نیز عطف به ماسبق شده است و اگرچه براساس یک بخشنامه که در تاریخ هشتم آذرماه سالجاری تصویب شده بود و مراحل ابلاغ آن نیز حدود یک ماه به طول انجامید، صادرکنندگان مجبور شدهاند که اظهار صادراتی خود را از ابتدای پاییز انجام دهند در حالی که بخشنامه از آذرماه لازمالاجراست.
کاهش قاچاق
در ادامه این نشست، محمود نبوی، رییس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک افزود: قبل از اینکه نرخ دلار به نرخ واقعی نزدیک شود، پوشاک وارداتی و قاچاق ۷۰ درصد محصولات نساجی کشور را دربر میگرفت اما ا زمانی که تغییرات در نرخ دلار انجام شده است، قاچاق پوشاک کم شد.
وی ادامه داد: هماکنون توانایی تولیدات داخلی به اندازهای هست که با کالاهای خارجی رقابت کرده و جایگزین آن بخش از بازار که با کالای وارداتی پر شده بود را گرفته است.
نبوی در مورد اینکه برخی از کالاهایی که تحت عنوان برندهای معروف دنیا در ایران عرضه میشوند کالای ایرانی هستند، خاطرنشان کرد: ما با این موضوع مخالفیم و این کار باید متوقف شود. این در شرایطی است که برخی از پوشاک ایرانی که تا قبل از مشکلات صادراتی به اروپا صادر میشد هماکنون دیگر صادر نمیشود و همین پوشاک با کیفیت روانه بازار داخلی میشود.وی با اشاره به اینکه کالای ایرانی نباید با برند خارجی به فروش رسد، گفت: مردم باید به تولیدکنندگان داخلی اعتماد کنند که به همین منظور نیز، اولین جشنواره ملی برندهای برتر پوشاک ایران ۸ تا ۱۱ بهمن ماه برگزار خواهد شد.
رییس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ادامه داد: هدف این است که تولیدکنندگان، بازرگانان و دستاندرکاران این صنعت، با استفاده از دانش و تخصص خود، چهره شایستهای از محصول ایرانی را به جامعه نشان داده و توانمندیهای صنعتگران داخل را در معرض قضاوت قرار دهند.
وی اظهار داشت: ارتقا سطح تولید داخلی، توجه به علمی کردن تولید پوشاک، کمک به توسعه اشتغال و افزایش صادرات مهمترین اهداف برگزاری اولین جشنواره ملی برندهای برتر پوشاک است.
به گفته نبوی، در این جشنواره ۴۰ برند برتر تولید پوشاک ایران حضور دارند و البته شرایط برای حضور نیز سختگیرانه بوده و هر برندی اجازه ورود نداشته است.
در ادامه این نشست شاهین فاطمی، نایب رییس اتحادیه گفت: در کنار این جشنواره همایش کاربردی برند در صنعت پوشاک با هدف استفاده از تجربیات کارآفرینان برگزار میشود و همچنین مسابقه طراحی برند نیز برای آشنایی صنعتگران با طراحان برند در کنار این همایش به صورت روزانه برگزار میشود.وی به سه نقش اجتماعی، اقتصادی و علمی برندها اشاره کرد و گفت: نقش اجتماعی برندها مربوط به انتقال فرهنگها و تغییرات اجتماعی آنها میشود، نقش اقتصادی برندها مربوط به اشتغالزایی و ایجاد توسعه پایدار در کنار افزایش ارزشافزوده برای تولیدات داخلی را شامل میشود و نقش علمی برندها نیز نشاندهنده میزان تفاوت کشورها به لحاظ استاندارد، تحقیق و توسعه و تکنولوژی آنهاست به طوری که امروز تفاوت کشورها در قدرت برندهای آنهاست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد