17 - 05 - 2023
جای خالی آموزش
نادر نینوایی- در سالهای اخیر شاهد شکلگیری نوعی از تبلیغات غیرهدفمند در عرصه گردشگری هستیم که با برشمردن نمونههای موفق مدعی آن میشوند، هر فردی فارغ از بحث تخصص و دانش امکان ورود به اقتصاد گردشگری و درآمدزایی را دارد.
این تبلیغات با ذکر نمونههایی مدعی هستند که حتی افراد بیسواد و فاقد هرگونه اطلاعات در حوزه گردشگری نیز میتوانند به حوزههای تخصصی نظیر بومگردی و تورگردانی ورود کنند و به درآمدزایی برسند.
این در حالی است که بیشتر نمونههای موفق از مسیر تجربه و تخصص وارد عرصه گردشگری شدهاند و موفقیت نسبی برخی از افراد فاقد تخصص در حوزه گردشگری نمیتواند تضمینکننده موفقیت سایرین باشد.
از سوی دیگر ورود حجم انبوه نیروی غیرمتخصص به عرصه گردشگری کشور اگرچه شاید از لحاظ کمی و روی کاغذ برای مسوولان یک دستاورد شمرده شود، اما در عمل به دلیل کیفیت پایین خدمات ارائهشده میتواند باعث پایین آمدن کیفیت و استاندارد خدمات گردشگری ارائهشده در کشور شود.
آموزش و تخصص؛ دو شرط تعیینکننده
برخلاف تبلیغات پررنگ و لعابی که بعضا در خصوص ساده بودن ورود به عرصه گردشگری مطرح میشود اما واقعیت آن است که آموزش و تخصص دو شرط مهم و تعیینکننده برای ورود به این حوزه هستند.
اکبر منصوری- کارشناس ارشد گردشگری- در خصوص اهمیت مساله آموزش در امر گردشگری به «جهانصنعت» گفت: واقعیت آن است که کسانی در زمینه فعالیت در حوزه گردشگری موفق عمل میکنند که آموزشهای مرتبط با گردشگری را دیدهاند. همچنین مسلط بودن به زبان انگلیسی نیز شرطی تعیینکننده برای موفق بودن در بحث گردشگری شمرده میشود. تحصیلات آکادمیک مرتبط با گردشگری و گذراندن دورههای تورلیدری نیز میتواند نقش موثری در مسیر موفق شدن در زمینه اقتصاد گردشگری ایفا کند. در نهایت به نظر من آنچه شرط لازم موفقیت در حوزه گردشگری است مبحث آموزش است.وی ضمن اشاره به چالشهای موجود که به دلیل بیتوجهی به مساله آموزش شکل گرفته به «جهانصنعت» گفت: متاسفانه در کشور بدون آنکه به دورههای آموزشی که فرد گذرانده توجه شود در زمینه برخی شاخههای گردشگری مجوزهایی اعطا میشود. یعنی اینطور الگوسازی میشود که حتی یک فرد فاقد تخصص و آموزش هم میتواند وارد عرصه گردشگری شود و موفق عمل کند. به این ترتیب انتظارات بالا میرود و مردم وارد عرصه گردشگری میشوند اما چون فاقد تخصص لازم هستند و در مسیر گردشگردی نیستند شکست میخورند.
این فعال صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در بحث گردشگری همیشه پشت سر موفقیت آموزش، تلاش و تخصص نهفته است و اینها مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. معتقدم باید در کشور یک شبکه تلویزیونی برای گردشگری ایجاد شود تا برنامههای تخصصی در خصوص گردشگری و صنایع دستی تولید و پخش و مردم را با این حوزه به شکل صحیح و اصولی آشنا کند.
پتانسیل بالای گردشگری
واقعیت آن است که گردشگری امروز در دنیا حوزهای تخصصی و بسیار درآمدزا شمرده میشود. با تکیه بر همین درآمدزایی بالای گردشگری بوده که کشورهایی نظیر فرانسه و اسپانیا بخش مهمی از اقتصادشان بر پایه جذب گردشگر شکل گرفته است.منصوری ضمن اشاره به پتانسیلهای بالای گردشگری در اقتصاد و اثر مثبتی که میتواند برای کشور در پی داشته باشد، گفت: برخی از مسوولان بلندپایه کشور تاکنون به اهمیت گردشگری و توان بالقوه بالایی که در زمینه ارزآوری دارد اشاره داشتهاند. با این وجود مشخص نیست چرا اهمیت لازم به این حوزه داده نمیشود. اگر توجه لازم به حوزه گردشگری در کشور صورت گیرد فکر میکنم وضع اقتصادی کشور بهبود یابد. توجه داشته باشید که کشوری همچون ترکیه در همین مدت اخیر درآمدش از محل گردشگری از درآمد نفت ایران پیشی گرفته است.وی ضمن تاکید بر اهمیت تربیت راهنمایان محلی برای توسعه گردشگری ایران ابراز داشت: به نظرم حتی میتوان چند شرکت را متولی این امر کرد که بیایند آموزشهای لازم را در حوزه گردشگری به فعالان و متقاضیان ورود به صنعت گردشگری ارائه دهند. توجه داشته باشید مشکلی که در کشور وجود دارد آن است که مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عموما خودشان در حوزه گردشگری به عنوان بخش خصوصی فعالیت نداشتهاند و صرفا کارمند بودهاند. به نظرم برای عبور از این چالشها و مشکلات باید بخش خصوصی را جلو کشید و از توان و اطلاعات شرکتها و افرادی که در بحث گردشگری موفق بودهاند استفاده کرد. با این روش میتوان بحث آموزش و انتقال تجربه را عملی کرد و سامان داد.
امکان استفاده از تجربههای فعالان
برای شکلگیری روند صحیح و اصولی گردشگری در کشور لازم است که امکان استفاده از تجربیات متخصصان و فعالان قدیمی صنعت توریسم در ایران طرف توجه قرار گیرد.
منصوری در این خصوص به «جهانصنعت» گفت: به نظرم میتوان حتی یک مطالعه موردی در نظر گرفت و مثلا یک تور ۵روزه برای بازدید متقاضیان ورود به بومگردیها تدارک دید تا از اقامتگاههای بومگردی شاخص کشور بازدید و از صاحبان آنها اطلاعات کسب کنند. از این طریق میتوان کسانی را که قصد ورود به حوزه بومگردی و گردشگری دارند با اطلاعات و الزاماتی که باید در کار به آن توجه داشته باشند آشنا کرد.وی ضمن اشاره به شرایط نامساعد فعلی ادامه داد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که بسیاری از افرادی که قصد ورود به عرصه گردشگری را دارند فاقد طرح توجیهی و نقشه تجاری بوده و نوع کسبوکارشان برای خودشان هم به روشنی مشخص نیست. کسی که قصد ورود به عرصه گردشگری دارد باید بازار هدف را با جزئیات مشخص کند و بداند بازار هدف دور و نزدیک مورد نظرش چیست. همچنین فعال حوزه گردشگری باید از دوران اوج و رکود و فصول پرمسافر و کممسافر به خوبی مطلع بوده و برنامهریزی لازم را برای کسب و کار خود داشته باشد.منصوری در خاتمه ابراز داشت: «در حال حاضر برای اکثر افرادی که به عرصه گردشگری وارد میشوند هیچیک از این موارد روشن نیست و صرفا با شنیدن این صحبتهای تبلیغاتی که چون عدهای در مسیر فعالیت گردشگری نتیجه گرفته و درآمدزایی داشتهاند موفقیت تضمینی است، تصمیم به ورود به حوزه گردشگری را میگیرند. بنابراین آنچه برای عبور از شرایط فعلی لازم است آن است که وزارت گردشگری اول آموزشهای لازم را ارائه و در مرحله بعد با اعطای مجوز زمینه ورود متقاضیان به عرصه توریسم را مهیا کند.»
باتوجه به اثر منفی فعالیت افراد فاقد تخصص در صنعت گردشگری به نظر لازم است که هر چه سریعتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عرصه ورود کند و با برگزاری کلاسهای آموزشی و الزامی کردن گذراندن دورههای مستمر آموزشی، آگاهیهای فعالان صنعت توریسم در ایران را ارتقا و بهبود بخشد.
بدون شک فعالیت افراد دارای تخصص در عرصه توریسم کشور میتواند به بهبود کلی خدمات ارائهشده در این حوزه و پیشرفت صنعت گردشگری ایران کمک شایانی کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد