17 - 11 - 2020
تیغ دولبه توسعهنیافتگی حملونقل
گروه معدن- در حالی حدود چهار سال تا رسیدن به زمان تحقق اهداف تعیین شده در افق ۱۴۰۴ صنعت فولاد کشور باقی مانده که برخی برآوردها حکایت از کمبودهایی در این صنعت برای دستیابی به هدفگذاری ۵۵ میلیون تن فولاد دارد. بنابراین اگرچه ذخایر فعلی سنگآهن جوابگوی دستیابی به این هدفگذاری است اما از آنجا که این ذخایر به عنوان ماده اولیه تولید فولاد رو به اتمام است، کارشناسان نسبت به کمبودهایی که در زمینه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد وجود دارد هشدار میدهند و در رابطه با سنگآهن معتقدند باید نسبت به اکتشاف منابع جدید اقدام کنیم. در همین خصوص اخیرا معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت اعلام کرد: هدفگذاری وزارت صمت برای سال ۱۴۰۴ ایجاد ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن شمش فولاد است که اگر این محقق شود به سالانه ۱۶۰ میلیون تن سنگآهن نیاز داریم. به گفته داریوش اسماعیلی، با توجه به ذخیره ۸/۲ میلیارد تنی سنگآهن کشور نیاز به اکتشافات جدیدی در زمینه سنگآهن داریم زیرا با رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن شمش فولاد در سال، ذخیره کنونی سنگآهن ۱۲ تا ۱۳ سال این صنعت را تامین میکند.
نیاز به سرمایهگذاری بالا
نگرانی از کمبود سنگآهن برای تولید فولاد در حالی است که مشکلات دیگری نیز در این حوزه وجود دارد که از جمله آنها میتوان به چالشهای موجود در حوزه حملونقل اشاره کرد. در همین خصوص کارشناس صنعت فولاد و دبیر سابق سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران معتقد است صنعت فولاد ایران در سالهای اخیر روند رو به رشدی را در بخش بالادست و میانی زنجیره داشته است اما در هر حال با وجود تمامی تلاشهای صورت گرفته به علت نبود و یا عدم اجرای مستمر برنامههای تدوین شده، به نظر میرسد برای تحقق ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ با کمبودهایی روبهرو هستیم که نیاز به سرمایهگذاری بالایی دارد.
کاوه در این زمینه تاکید کرد: براساس آخرین گزارشهای منتشر شده و برآوردهای کارشناسی برای تحقق اهداف تعیین شده چیزی نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار سرمایهگذاری در صنایع بالادستی زنجیره فولاد لازم است که از موضوع تامین سنگآهن، گندله، حوزه آهن اسفنجی، فولادسازی و خصوصا مباحث زیرساختی مانند حملونقل ریلی، آب، برق، گاز و تجهیزات معدنی است.
جانماییهای نادرست
این کارشناس صنعت فولاد همچنین افزود: البته مسائلی همچون جانماییهای نادرست و ایجاد کارخانجات فولاد در مناطق خشک و مرکزی کشور، چالش تامین آب مورد نیاز، کمبود یا عدم دسترسی به برخی ماشینآلات حوزههای تولیدی، بالا بودن هزینههای تعمیرات و… از دیگر چالشهای این بخش است که باید برای آنها برنامهریزی منطقی و دقیقی داشته باشیم.
کاوه تصریح کرد: به عنوان مثال در بخش سنگآهن که اولین گام تولید فولاد است نیاز به حدود ۱۶۰ میلیون تن سنگآهن داریم که اکنون حدود ۹۰ میلیون تن تولید ثبت شده و حتی با در نظر گرفتن طرحهای تولیدی آتی باز هم کارشناسان تاکید دارند بیش از ۳۰ میلیون تن کسری کماکان در این خصوص وجود دارد. مدیرعامل گروه صنعتی سدید معتقد است برطرف کردن این مشکل قطعا با توجه به برخورداری از ذخایر مناسب کشور، نیاز به اکتشافات جدید و سرمایهگذاری مناسب را میطلبد و به نظر میرسد با اجرای موارد فوق نیازی به واردات سنگآهن نیست.
مشکلات حملونقلی
کاوه درباره مشکلات حملونقلی در تحقق اهداف تعیین شده نیز گفت: در رابطه با مشکل حملونقل اصولا باید به دو نکته توجه ویژه داشته باشیم که یکی تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ در صنعت فولاد است و دیگری مربوط به صنایع پاییندستی که میتواند ارزشافزوده بالایی برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد.
دبیر سابق سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران تصریح کرد: مشکل اینگونه ایجاد میشود که ابتدا هزینه حملونقل مواد اولیه تولید فولاد به فولادسازها و پس از آن به صنایع پاییندستی تحمیل خواهد شد که قطعا با رشد قیمتی سوخت مصرفی از طریق حملونقل جادهای، در هزینههای تمامشده تولیدات، اثرات خود را میگذارد و لازم است توسعه زیرساختهای حملونقل ملی در بخش ریلی با رشد بیشتری پیگیری شود.
کاوه همچنین تاکید کرد: نکته بعدی در عدم توسعه حملونقل این است که محصولات نهایی برای صادرات معطل خواهند ماند که این نیز یک نکته منفی و تاثیرگذار در افزایش درآمدهای اقتصادی کشورمان است.
نیاز به برنامه منسجم عملیاتی و واقعگرایانه
کاوه معتقد است اکنون در برخی موارد شاهد عدم شکلگیری و توسعه صنایع مادر و صنایع پاییندستی متناسب با یکدیگر هستیم و به همین دلیل مشکلاتی در این زمینه دیده میشود. بنابراین برای توسعه صنایع مادر نیازمند بهرهمندی از یک برنامه منسجم عملیاتی و واقعگرایانه هستیم که در دوره زمانی بلندمدت بدون تغییرات مرتبط در دولتها، باید بهعنوان یک اصل بنیادین اقتصادی و نه صرفا سیاسی مد نظر قرار گیرد.
عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در کشور ما در حوزه صنایعی چون نفت، گاز، فولاد و… اتفاقات مثبت و خوبی طی چند دهه اخیر رخ داده است اما شاید در مسیر اجرا این روند با توقفهایی به دلایل مختلف روبهرو شده است و صنعت فولاد از این قاعده مستثنی نیست.
بر اساس آنچه گفته شد، صنعت فولاد یکی از صنایع مهم و اثرگذار است که با توجه به پتانسیلهای کشور در حوزه تولید این محصول و سایر محصولات وابسته قابلیت فراوانی برای ارزآوری و ایجاد اشتغال در داخل کشور دارد.
از این رو باید هر چه زودتر شرایطی را فراهم کرد که کشور از دستیابی به هدفگذاری سال ۱۴۰۴ یعنی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد عقب نماند و ذخایر خود را نیز به طور کلی از دست ندهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد