16 - 12 - 2024
«تولدت مبارک»، 54 سال بعد…
گروه فرهنگ و هنر- بیش از نیمقرن از پیوند صنعت خودروسازی و هنر میگذرد که حاصلش آهنگی ماندگار در فرهنگ ایران بود؛ اکنون باز هم یکی از خودروسازان برای محصول جدیدش سراغ هنر رفته است. بیایید با هم ماجرایی جذاب در تاریخ صنعت و هنر ایران را مرور کنیم؛ ماجرایی که حاصل پیوند صنعت، سینما و موسیقی بوده است.
سال 1349 سفارش ساخت دو فیلم مستند «تولدت مبارک» و خودرو پیکان» از سوی برادران خیامی به کامران شیردل داده میشود. این سفارش را برادران خیامی بنیانگذاران «ایرانناسیونال» و «پیکان» به مناسبت چهارمین سال تولد «پیکان» به کامران شیردل میدهند. قرار بر این میشود که این فیلم مستند سه دقیقه باشد و برای موسیقی آنهم از آهنگ خارجی « happy birthday» استفاده شود. اما گویا کامران شیردل پیشنهاد میکند که آهنگی ایرانی برای این فیلم ساخته شود و برادران خیامی هم میپذیرند. شیردل سراغ یکی از آهنگسازان ایرانی میرود و ماجرا را برای او تعریف میکند. این آهنگساز هم آهنگ «تولد، تولد، تولدت مبارک» را میسازد و روی مستند سه دقیقهای ثبت میشود. این مستند در واقع تیزری تبلیغاتی برای پیکان بوده است که در سینماها و پیش از نمایش فیلمها برای مخاطبان پخش شده است. پس از آن و به مرور، آهنگ «تولد، تولد، تولدت مبارک» به میان جامعه میرود و بین مردم به عنوان آهنگ تولد جا خوش میکند. امروز شاهدیم که تقریبا در بیشتر مراسمهای تولد، این آهنگ از سوی مردم خوانده میشود. آنچه در سال 1349 رخ داد، پیوندی میان صنعت، سینما و موسیقی بود که حاصل آن به آهنگی جاودانه در موسیقی ایران تبدیل میشود.
دیروز اتفاقی رخ داد که یادآور همان ماجرای پیکان و سینما و موسیقی است. صبح دیروز یکی از خودروسازان کشور محصول جدید خود را رونمایی کرد. مدیران این خودروسازی سراغ سامان احتشامی رفتهاند تا آهنگی برای محصول جدیدشان بسازد.
سامان احتشامی در مراسم رونمایی از خودروی جدید داخلی، در سخنانی کوتاه توضیحاتی درباره آهنگی که ساخته است ارائه داد: آهنگ ساختهشده برای این خودرو، اثری در دستگاه همایون، مایه شوشتری و گوشه بیداد، با الهام از اصالت موسیقی ایرانی و با هدف گرامیداشت فرهنگ غنی کشورمان خلق شده است. ترانه این قطعه را نیلوفر منصوری سروده و تنظیم آن برای پیانو و گروه کُر نیز برعهده من بوده است.
احتشامی تاکید کرد: انتخاب ساز پیانو، با توجه به ماهیت بینالمللی آن و تواناییاش در ایجاد ارتباط با مخاطبان از فرهنگهای گوناگون، جلوهای جهانی به این اثر بخشیده است. فواصل موسیقی به شکلی طراحی شده که ضمن حفظ اصالت ایرانی، امکان اجرا توسط هنرمندان در سراسر دنیا فراهم باشد. اجرای این قطعه با مشارکت گروه کُری متشکل از کودکان، هنرجویان حرفهای و اساتید موسیقی انجام شده که هدف اصلی آن، ایجاد امید، شادمانی و افتخار به میراث هنری ایران بوده است.
این آهنگساز گفت: فرآیند ضبط و مسترینگ دیجیتال این اثر توسط محی نیکو انجام شده و سرپرستی گروه کُر بر عهده ماریا غفاری بوده است. این اثر در استودیو شهر صدا در ورسیونهای مختلف ضبط شده است.
سامان احتشامی پس از پایان صحبتهایش، سراغ پیانوی روی صحنه رفت تا برای دقایقی پیانو بنوازد. او در بخشهایی از این اجرا، ملودی آهنگی که برای خودروی جدید ساخت داخل ساخته است را نواخت. البته آنچه سامان احتشامی ساخته، کلام دارد و شعر آنهم با صدای گروه کُر ضبط شده است. حال باید دید که آهنگ سامان احتشامی هم مانند آنچه انوشیروان روحانی ساخته، به میان توده مردم راه پیدا میکند و در میان سلیقه شنیداری جامعه جای خود را پیدا میکند یا سرنوشت دیگری در انتظار این آهنگ خواهد بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد