27 - 08 - 2017
توقف سیاست تراکمفروشی
رییس شورای شهر تهران در خصوص موضوعات مختلفی همچون آسیبهای اجتماعی، حملونقل عمومی، بدهیهای شهرداری و… توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، محسنهاشمی در تشریح وضعیت شهر تهران با بیان اینکه بر اساس نظرسنجیهایی که از گذشته انجام شده، مردم نسبت به ترافیک و آلودگی هوا هنوز دغدغهمند هستند، گفت: در حال حاضر تنها ۵/۲ میلیون مسافر توسط شبکه مترو جابهجا میشود اما میتوان تنها با اضافه کردن واگن، این سفرها را به ۱۰ میلیون سفر ارتقاء داد که بر همین اساس ما نیازمند سه هزار واگن هستیم اما میبینید که تنها هزار واگن در حال حاضر در شبکه حملونقل عمومی وجود دارد و اگر دو هزار واگن دیگر به همین زیرساختهای موجود اضافه شود، میتوانیم روزانه ۱۰ میلیون مسافر را جابهجا کنیم.
نیاز تهران به ۹۰۰۰ اتوبوس با آلایندگی کم
رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی سیستم اتوبوسرانی نیز باید عمود بر مترو حرکت کند، گفت: بر اساس نیاز و برنامه در حال حاضر باید هفت تا ۹ هزار اتوبوس نو با آلایندگی کم داشته باشیم اما میبینید که این مهم محقق نشده و اگر اتوبوس و مترو ناوگانش افزایش یابد، میتوانیم روزانه ۱۵ میلیون سفر با حملونقل عمومی انجام دهیم که هم ترافیک و هم آلودگی هوا کاسته میشود.وی با بیان اینکه به شخصه از مترو و بیآرتی استفاده میکنم، گفت: البته در حال حاضر مسیر بیآرتی اختصاصی نیست و در ۷۰ درصد مسیر بیآرتی تقاطعهایی وجود دارد که بر اساس مدل حملونقلی در مسیر بیآرتی نباید تقاطع و ایستی وجود داشته باشد که اگر این توقفها باشد، بیشتر شبیه خطوط ویژه و نه بیآرتی است که باید بتوانیم مطالعاتی را نیز در راستای بهبود این وضعیت انجام دهیم.هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بر اساس قانون دولت نیز در بهبود وضعیت حملونقل تهران نقش زیادی دارد، گفت: اما طی سالهای اخیر پولی برای خرید اتوبوس و توسعه مترو داده نشده که باید این مساله از طریق مجلس، دولت و… حل شود و میتوانیم با استفاده از توان کارخانههای داخلی علاوه بر حل مشکل کمبود اتوبوس و واگن، به اشتغالزایی نیز روی بیاوریم چرا که این توانایی در ایرانیان وجود دارد که ۹ هزار اتوبوس را در داخل کشور بسازند و این اشتغال زیادی ایجاد میکند چراکه اتوبوس با ۷۰ درصد ساخت داخل اشتغال ایجاد میکند و این مساله پیچیده نیست بلکه مشکل اصلی تامین اعتبار است و باید برنامهریزیهای لازم با کمک دولت و مجلس انجام شود تا این مشکل حل شود.
بدهیهای شهرداری تهران
رییس شورای شهر تهران در مورد مطالبات و بدهی شهرداری نیز گفت: بدهیها در شهرداری چند دسته هستند؛ یکی بدهی به سیستم بانکی است که سررسید وامها فرارسیده و پرداخت آنها سخت است که باید با بانکها و دولت مذاکره کنیم تا نسبت به استمهال آنها با عقب انداختن سررسید و پرداخت اقساط بلندمدت پیش رویم و بدهی دوم مربوط به پیمانکارانی است که یا کارشان را انجام داده یا در حال پیگیری امور شهری هستند که باید پول آنها را بدهیم تا مبادا کار تهران بر زمین بماند و دسته سوم مربوط به ارگانهای دولتی همچون بیمه و اداره مالیات و… است که میتوانیم با رایزنی آنها را حل و فصل کنیم اما نکته قابل توجه این است که اگر بتوانیم با کمک بخشخصوصی و برونسپاری خدمات، به درآمد پایدار برسیم، اقدام بزرگ و مهمی در این زمینه انجام شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مدیران شهرداری به جای اینکه به دنبال کسب پول به روش تخریب باغات، فشار بر تراکم و بارگذاری زیاد پیش بودند، وقت خود را صرف پافشاری بر اجرای قانون میکردند، این مهم رخ نمیداد و ما به درآمدهای پایدار زیادی میرسیدیم.
هاشمی که در یک برنامه رادیویی صحبت میکرد، در پاسخ به این سوال که برنامههای شهردار جدید تهران تا چه میزان بر درآمدهای پایدار متمرکز است، گفت: دقت داشته باشید که ما میراث بودجه انقباضی تصویبی شورای شهر چهارم برای سال ۹۶ هستیم که شورای چهارم حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه منعقد کرده که هشت هزار میلیارد آن برای عمران و حملونقل، پنج هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد، دو هزار میلیارد تومان برای امور فرهنگی و اجتماعی و ۱۶۰۰ میلیارد تومان نیز در عرصه خدمات جانمایی شده است. لذا ما میراثدار بودجه سال ۹۶ شورای شهر چهارم هستیم اما به نظر من یک شهردار باید هم مدیر درآمد و هم مدیر هزینه باشد و علاوه بر اینکه بتواند بودجه را در اقدامات خوب و خاص هزینه کند، باید وقت زیادی برای کسب درآمد داشته باشد چراکه درآمدهایی که در مدیریت قبلی ایجاد شده، پایدار نبوده و منجر به توسعه نشده و میبینید که تمرکزشان بیشتر روی تراکم بوده و شاهدیم که بارگذاری شدید در ساخت تجاریها و مالها سبب بروز مشکلات شده به گونهای که تقریبا معابر در شمال شهر تهران به دلیل مالهای ساختهشده به انسداد رسیده این در حالی است که هنوز مجوز ۴۰ درصد از مالها در منطقه یک اجرایی نشده است.
گزارشهای محرمانه درباره آسیبهای اجتماعی تهران
رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیبهای اجتماعی شهر تهران با بیان اینکه چند گزارش محرمانه در مورد آسیبهای اجتماعی در تهران را مطالعه کردم، گفت: منبع آسیبهای اجتماعی این است که نتوانستیم صیانت درستی از فرهنگ داشته باشیم. درست است که پول زیادی در این زمینه هزینه کردیم اما حجم آسیبها نشان میدهد که مسیرمان درست نبوده است.هاشمی با بیان اینکه چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، افزود: نباید بودجههای فرهنگی در جاهایی که لازم نیست، هزینه شود و باید در هزینهها اولویتبندی کنیم و معتقدم آسیب تهران تنها از طریق سمنها و نه سیستم دولتی حل میشود که البته برنامه اجرایی آن در شورای شهر چهارم نوشته شده اما باید مورد بازنگری قرار گیرد و کیفیسازی شود.
برنامههای شورای شهر پنجم با محوریت شهروند است نه خودرو
همچنین تمام برنامههای شورای پنجم شهر تهران با محوریت شهروندان بوده و ما برنامه ویژهای برای خودروها در پایتخت نداریم.
رییس شورای شهر تهران در این زمینه گفت: در شورای جدید شهر تهران تمام تمرکز ما بر حل مشکلات شهروندان معطوف شده و تلاش خواهیم کرد بیش از خودروها، برای انسانها برنامهریزی کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد