13 - 01 - 2021
توضیح سازمان حمایت در خصوص مجوز افزایش قیمت
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در اوایل آبان ماه امسال با صدور بخشنامهای مجوز افزایش قیمت ۵۳ درصدی روغنهای دیزلی و ۴۰ درصدی روغنهای بنزینی را برای مصرف داخلی این محصولات صادر کرد. این در حالی است که در حال حاضر چهار شرکت نفت ایرانول، نفت پارس، نفت سپاهان و نفت بهران تولیدکنندگان اصلی روغن موتورهای بنزینی و دیزلی از لوبکات حاصل از نفت هستند که این ماده جزء اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور است و حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد آن را تشکیل میدهد، ضمن اینکه ماده اولیه لوبکات یکی از برشهای نفتی است که به عنوان فرآورده ویژه در پالایشگاههای نفت تولید میشود.
مجوز این افزایش قیمت روغن موتور از سوی سازمان حمایت در حالی صادر شده که صورتهای مالی چهار شرکت تولیدکننده روغن موتور در کشور نشان میدهد این شرکتها سود بالایی از طریق صادرات محصولات تولیدی به دست میآورند و عملا ثبات قیمت در بازار داخلی تاثیر چندانی بر سودآوری کلان این شرکتها ندارد.
بنابراین سوال این است که با توجه به اینکه لوبکات مورد نیاز این شرکتها از داخل تامین میشود و از طرفی سودآوری این شرکتها نیز افزایش داشته، سازمان حمایت با چه استدلال و منطقی بخشنامه افزایش قیمت این محصولات را صادر کرده است بنابراین در این رابطه مجید ارغندهپور مدیرکل دفتر هماهنگی امور استانها و نظارت بر تشکلهای سازمان حمایت مصرفکنندگان به ارائه توضیحاتی پرداخت.
ارغندهپور در این رابطه به فارس گفت که حسب مکاتبات و درخواستهای مکرر دریافتی توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از سوی انجمن پالایشگاههای روغنسازی ایران از خرداد ماه سال جاری مبنی بر لزوم بازنگری در قیمت تمامشده روغن موتور به دلیل افزایش هزینههای تولید و احتمال اختلال جدی در تامین و توزیع انواع محصولات یادشده در سطح بازار، حسب وظیفه محوله سازمان حمایت نسبت به بررسی، تهیه گزارش کارشناسی بهای تمامشده روغن موتور و انعکاس آن به دبیرخانه ستاد تنظیم بازار اقدام کرد.
وی افزود: دراین ارتباط و حسب تصمیمات یکصدو نهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مقررشد بامسوولیت سازمان حمایت نسبت به برگزاری جلسه تخصصی با برخی نمایندگان مرتبط عضو ستاد تنظیم بازار برای تصمیمگیری در خصوص میزان افزایش قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی چهار پالایشگاه روغنسازی (بهران، ایرانول، پارس و سپاهان) اقدام شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور استانها و نظارت بر تشکلهای سازمان حمایت مصرفکنندگان بیان کرد: دراین ارتباط جلسهای در مورخ ۱۰/۸/۹۹ با حضور معاون وزیر دادگستری و رییس سازمان تعزیرات حکومتی، نمایندگان معاونت بازرگانی داخلی، وزارت راهوشهرسازی، رییس انجمن حمایت از مصرفکنندگان و رییس هیاتمدیره انجمن پالایشگاههای روغنسازی ایران در محل این سازمان تشکیل و ضمن استماع نظرات شرکتکنندگان و در نهایت به منظور جلوگیری از هرگونه افت در تامین و بروز کمبود انواع روغن موتور در سطح بازار و حفظ وضعیت تا پایان سال جاری توسط چهار شرکت یادشده توافق شد قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی به ترتیب ۵۳ درصد و ۴۰درصد نسبت به نرخ اردیبهشت ماه سال گذشته افزایش یابد.
وی اظهار کرد: براساس اطلاعات و مستندات دریافتی از پالایشگاههای روغنسازی و حسب افزایش بیش از ۱۱۷ درصدی نرخ ارز نیمایی منجر به افزایش هزینههای عوامل تولید روغن موتور دیزلی وبنزینی شرکتها در آبان ماه سال جاری نسبت به متوسط نرخهای سال گذشته شد، به طوری که برای لوبکات (ماده اولیه و اصلی تولید روغن موتور) معادل ۸۴ درصد، مواد افزودنی و روغن پایه وارداتی ۱۰۰درصد،حقوق و دستمزد ۲۵ درصد، هزینه بستهبندی ۱۳۰ درصد، مواد افزودنی ۶۱ درصد، آیزوریسایکل ۹۸ درصد و روغن پایه وارداتی ۶۵ درصد رشد داشته است.
مدیرکل دفتر هماهنگی اموراستانها و نظارت بر تشکلهای سازمان حمایت مصرفکنندگان بیان کرد: از طرفی برخی محصولات تولیدی شرکتهای یادشده مانند لوبکات و روغن پایه در بورس کالا عرضه میشود که طبق قوانین جاری کشور قیمتگذاری اقلام یادشده مطابق با ضوابط قانونی تابع مقررات بورس بوده و سود آن محدود به ضوابط قیمتگذاری کالاهای تولید داخل مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها نیست. وی افزود: به جهت حساسیت روغن موتور در صنعت حملونقل در کشور، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با بهرهگیری از بازرسان سازمان صنعت، معدن وتجارت استانها و همکاری بازرسان بخش اصناف و اتحادیههای ذیربط نظارت مستمر بر وضعیت تامین، توزیع و عرضه مناسب انواع محصولات روغن موتور درسطح بازار اعمال میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد