8 - 11 - 2022
توصیههایی برای ایران
پیشنهاداتی در راستای ایجاد یا گسترش استارتآپها در حوزه خردهفروشی در ایران با توجه به شرایط ناشی از بحران کرونا به شرح ذیل قابل ارائه است:
تاکید بر ارزشآفرینی در ایجاد استارتآپهای نوین در حوزه خردهفروشی: مهمترین اقدام پیش از آغاز به فعالیت هر استارتآپ، خلق یک ایده و راهحل نو برای مسائل موجود، اطمینان از ارزشآفرینی آن ایده و ایجاد مزیت رقابتی برای کسبوکار است. در همین ارتباط لازم است به جای الگوبرداری صرف از مدلهای جهانی یا داخلی، حمایت از ایدههای نوین در این حوزه که برای اولین بار طراحی شده و به مرحله اجرا درمیآید نیز مد نظر برنامهریزان و سیاستگذاران مربوطه قرار گیرد. صاحبان استارتآپها باید به نیازهای جامعه ایرانی توجه نشان دهند تا بتوانند با خلاقیت خود رضایت مشتریان ایرانی را با توجه به دغدغههای ذهنی مصرفکننده برآورده کنند. به طور نمونه میتوان به دغدغه انجام خریدهای کیفی برای مصرفکننده ایرانی با توجه به مولفههای مهمی همچون استعلام از مشتری برای خرید کالای جایگزین (مانند پینکت) در صورت نیاز اشاره کرد، زیرا در فروش آنلاین و یا سیستم سفارش تلفنی یا تحویل کالا درب منزل تطابق کیفیت کالا با تقاضای مدنظر معمولا متاثر از عوامل فنی، فرهنگی و اجتماعی با ایراداتی مواجه است. از سوی دیگر صاحبان استارتآپها باید به چالشها و عواملی که میتواند منجر به شکست آنها شود نیز توجه داشته باشند. به عنوان مثال مسائلی همچون مشکلات تامین مالی (با توجه به هزینههای بالا و پیشبینینشده این کسبوکارها)، بروز نارضایتی مشتریان (به دلیل مسائل لجستیکی و عدم تحویل به موقع کالا) و پیچیدگیها و نامشخص بودن برخی ابعاد حقوقی فعالیت استارتآپها، از جمله ریسکهای متصور برای این کسبوکارها هستند.
اصلاح و بهبود زیرساختهای قانونی برای کمک به گسترش استارتآپها: در این رابطه ضروری است حمایت از حقوق مالکیت معنوی صاحبان استارتآپها در چارچوب قوانین و مقررات موجود یا مصوبات جدید مورد توجه قرار گیرد. همچنین ضروری است قانون تجارت الکترونیک و در صورت نیاز قانون نظام صنفی رایانهای، بررسی و مطابق با مقتضیات و تحولات خردهفروشی آنلاین بهروزآوری شود و تفاسیر جدید از آن صورت پذیرد. لزوم حمایت دولت از استارتآپها در زمینه تامین مالی و دیگر موارد مرتبط با کسبوکارها: از آنجا که استارتآپها نیازمند سرمایه برای ایجاد، گسترش و تغییر مدل کسبوکار خود در شرایط مختلف و اخیرا در معرض وقوع بحرانها و ریسکهای مختلف منجمله شیوع کرونا هستند، لذا معرفی صندوقها و بانکهای عامل برای کمک مالی به آنها ضروری است. به نظر میرسد دولت میتواند در صورت لزوم راهحلهای جدید تامین مالی برای آنها طراحی کند. بهطور نمونه میتوان از ظرفیتهای صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از استارتآپهای خردهفروشی استفاده کرد. علاوه بر این، استارتآپهای فینتک، در صورت دستیابی به رشد و بلوغ مناسب میتوانند به عنوان ابزارهای نوین تامین مالی کسبوکارها از جمله استارتآپهای خردهفروشی عمل کنند. هر چند فینتکها در ایران هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیدهاند و با مشکلات مختلفی اعم از موانع رگولاتوری و تنظیمگری شبهانحصاری در خدمات قابل ارائه شاپرک و شتاب و… همچنین رقابت بانکها و بازیگران سنتی حوزه مالی با فینتکها به جای همکاری با آنها مواجه هستند. در نظر گرفتن یک دوره فعالیت آغازین کوتاه برای استارتآپها به صورت پایلوت: از آنجا که بسیاری از استارتآپها از جمله استارتآپهای فعال در حوزه خردهفروشی ممکن است با موفقیت روبهرو نشوند و در همان سالهای ابتدایی ورشکست شوند، پیشنهاد میشود این کسبوکارها بتوانند به صورت موقت (اما قانونی) فعالیت کنند و در صورت لزوم بعد از حصول اطمینان از موفق بودن به صورت کاملا رسمی در نهادها و مراکز مربوطه ثبت شوند. البته این امر به منظور ایجاد و گسترش بیانضباطی نیست، بلکه اجازه دادن به استارتآپها صرفا برای تثبیت کسبوکار خود در بازار و جلب اعتماد مصرفکنندگان است.
کمک به رقابتی شدن استارتآپهای کوچک: یکی از چالشهای مهم استارتآپها، موضوع رقابت است که میتواند در خصوص مولفههایی همچون قیمتها، ارائه محصولات و حتی خدمات قابل ارائه به مشتری باشد. در این ارتباط شاید بتوان راهکارهایی نظیر ترغیب استارتآپهای کوچک به ادغام با یکدیگر را مورد توجه قرار داد. امروزه موضوع تملک و ادغام برای افزایش قدرت رقابت، یکی از راهکارها و روندهای معمول افزایش قدرت حضور در بازار خصوصا در حوزه کسبوکارهای آنلاین در کشورهای مختلف جهان است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد