5 - 01 - 2021
توسعه جهانی تجارت الکترونیک
«جهانصنعت»– تجارت الکترونیک در دوران کرونا رشد عظیمی در دنیا داشته است. به طوری که تنها در ماه مه سال گذشته میلادی میزان خریدهای آنلاین برابر با ۵/۸۲ میلیارد دلار عنوان شده که رشدی ۷۷ درصدی را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته نشان میدهد. همچنین کارشناسان میگویند، تجارت الکترونیک در سال جاری میلادی منجر به تغییر مسیر بسیاری از شغلها از جمله حوزه پزشکی شده است. طبق آمار و بررسیهای انجام شده، شاخصهای خرید در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ با افزایش روبهرو شده است. همچنین آمارها نشان میدهد محیطهای عمومی برای خرده فروشی اجناس در سه ماه اول ۲۰۲۰ با کاهش ۲۵ درصدی روبهرو شده است و این رقم در سه ماه دوم سال به ۷۵ درصد رسیده است.
در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میزان فروش الکترونیکی وال مارت و آمازون به ترتیب ۹۷ و۴۰ درصد افزایش داشته است. این سهم در تجارت الکترونیک کشور آمریکا بیتاثیر نبوده و در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ به ۱/۱۶درصد رسیده است، لازم به ذکر است که این رقم در زمان مشابهی در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸/۱۰ درصد بوده است.
طبق گفته کارشناسان این حوزه، با شیوع کرونا ویروس، صنعت تجارت الکترونیک ۵ سال زودتر از زمان موعود رشد کرده است و پیشبینی آنها بر این است که در اویل سال ۲۰۲۱ میزان خردهفروشی حدود ۶۰ درصد کاهش مییابد و صنعت تجارت الکترونیک رشد ۲۰ درصدی را تجربه میکند.
از اینرو کسب وکارهایی که در حوزه فروش و خدمات اینترنتی فعالیت میکنند بیشترین سود را دریافت میکنند، با شیوع این بیماری مرگبار بیشتر مردم تمایل دارند که کالاهای اساسی را درب منزل خود تحویل بگیرند و تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند؛ سرویسی که به راحتی میتوانید از طریق سایت ایزی تو بیزی برای خود فراهم کنید.
به نقل از گاردین، در این دوران قیمت سهام آمازون با افزایش چشمگیری روبهرو شده است و هر روز هم در حال افزایش است.
طبق آمارهای منتشر شده در کشور ما ۱/۱۳ درصد کسبوکارهای فعال در حوزه صنعت و معدن حداقل یک نفر را استخدام کردهاند، در حالی که ۴/۴۳ درصد فعالان حوزه کشاورزی حداقل یک نفر از نیروی کار خود را تعدیل کردند.
بعد از کرونا خریدهای حضوری رواج مییابند
رشد تجارت الکترونیک به خاطر کرونا حقیقتی انکارناپذیر است اما بعد از ریشه کن شدن کرونا بسیاری از خریدهای اینترنتی جای خود را به خریدهای حضوری میدهند وشرایط به همین منوال باقی نمیماند.
علی دادگر، کارشناس تجارت الکترونیک در گفت و گو با «جهانصنعت» اظهار کرد: تجارت الکترونیک در دوران کرونا رشد بسیاری داشته اما این توسعه را نباید به همه حوزههای فروش اینترنتی تعمیم داد.
اوتاکید کرد: دلیل توسعه تجارت الکترونیک در دوران کرونا این است که رفتار خریداران در این مدت عوض شده و از خریدهای حضوری به دلیل شیوع کرونا اجتناب میکنند. به همین روی از فروشگاههای اینترنتی استقبال بیشتری شده است.
دادگر گفت: البته در هر حوزه کاری این توسعه متفاوت است اما در کل رشد چشمگیری را در حوزه تجارت الکترونیک و خردهفروشی شاهد هستیم.
ایده پاساژهای آنلاین
دادگر در رابطه با پاساژ آنلاین و اجرایی شدن آن در برخی کشورها بیان کرد: از قدیم این ایدهها وجود داشتهاند اما از آنها استقبال نمیشده است چراکه خرید حضوری لذت بیشتری دارد و فقط کالاهایی که در دسترس عموم نبود یا در فضای مجازی به قیمت ارزانتری عرضه میشد به صورت آنلاین خریداری میشد.
وی افزود: بعد از کرونا به مفاهیمی مانند پاساژهای آنلاین توجه بیشتری شده است. مردم هم ترجیح میدهند سلامتی خود را حفظ کرده و از تفریح کردن بپرهیزند تااز ویروس کرونا در امان بمانند. به همین روی خریدهای خود را اینترنتی انجام میدهند.
برخی عادتها باقی میمانند
شیوع کرونا موجب ایجاد عادتهایی مانند خریدهای اینترنتی شده است که کارشناسان معتقدند بعد از ریشه کن شدن کرونا نیز باقی میمانند.
دادگر در رابطه با اینکه رواج خرید اینترنتی بعد از کرونا هم به همین روال باقی میماند یا خیر بیان کرد: کرونا به یکباره ناپدید نمیشود و امری زمانبر است، به همین روی برخی از عادتها باقی میماند اما برخی از خریدهای اینترنتی مانند خرید مواد غذایی و خواربار مجددا به صورت حضوری انجام میشود. یا خرید پوشاک به صورت حضوری هیجان و لذت بیشتری دارد. بنابراین بعد از کرونا خریدهای اینترنتی البسه و مواد غذایی کاهش مییابد.
دادگر گفت: بعد از کرونا مردم بازهم خرید کردن را به صورت یک تفریح و حضوری ترجیح میدهند و فروشگاههایی که به دلیل کرونا بسته شدهاند مجددا بازگشایی میشوند. در واقع کرونا مثل یک فنر عمل میکند و بعد از کرونا سفر و خریدهای حضوری مجددا رواج مییابند.
کرونا فرهنگسازی کرد
با اینکه بسیاری از خریدهای اینترنتی بعد از شیوع کرونا حذف میشوند اما ویژگی مثبت کرونا این بوده که خریدهای اینترنتی را رواج داده و مردم دیگر به آن عادت کردهاند.
این کارشناس تجارت الکترونیک در ادامه بیان کرد: یکی از ویژگیهای مثبت دوران شیوع کرونا، فرهنگسازی در رابطه با خریدهای اینترنتی بوده است و بسیاری از فعالیتهای دیگر نیز به صورت آنلاین انجام میشوند.به طور مثال بسیاری از سرویسها وخدمات دولتی نیز به صورت اینترنتی قابل انجام است. این موارد پایدار باقی میمانند و تجارت الکترونیک نیز به رشد خود در آینده ادامه میدهد.
پاساژ آنلاین فراگیر میشود
یکی از ایدههایی که کرونا موجب اجرایی شدن آن شده است پاساژهای آنلاین است. نرمافزارهای چینی ویژه خرید، همان رویکردی را در قرن بیست و یکم دارند که مراکز خرید آمریکایی در قرن گذشته داشتند.
پاساژهای آنلاین در حال گرفتن سهم بزرگی از تجارت الکترونیکی چین هستند. این بازارهای مجازی تنها در سال ۲۰۱۹ دوبرابر بزرگتر از مجموع اندازه بازارهای آنلاین کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان، ژاپن و کرهجنوبی بوده و حالا با رشد سرسامآوری در حال گسترشاند. چینیها راه ایجاد غولهای تکنولوژی فروش آنلاین را بهتر میدانند.
از آنجا که خرید آنلاین در چین به سرعت در حال رشد است شرکتهای اینترنتی چینی به دنبال راههای تازه برای جلب مشتریان بیشتر هستند. هرچند برخلاف تائوبائو، بازارگاههای آنلاین جدید هنوز به سودآوری چندانی نرسیدهاند، اما انتظار میرود روند رشد قابل قبولی را تجربه کنند. شرکتهای تکنولوژی چینی حالا سرمایههای خود را به سمت این بازارگاههای آنلاین سرازیر کردهاند. بعضی از این سرمایهها بهطور مستقیم از سوی شرکتهای مادر به زیرمجموعهها تزریق میشود تا به این ترتیب بتوانند خریداران و فروشندگان بیشتری را به سمت استفاده از پلتفرمهایشان سوق دهند. به نظر میرسد که این هیجان همچنان در این جغرافیا باقی بماند و رقبای غربی را انگشت به دهان و مشاهدهگر باقی بگذارد. مارک اشنایدر رییس شرکت نستله که بزرگترین شرکت صنایع غذایی جهان است، به مدیرانش گفته است: اگر میخواهید آینده را ببینید، به چین نگاهی بیندازید. لابومیرا راچت مدیر بازاریابی دیجیتال شرکت معروف تولیدکننده لوازم بهداشتی و آرایشی لورآل هم به رویکرد مشتری محور صنعت تجارت الکترونیک در چین و مقایسه آن با رویکرد تکنولوژی محور این صنعت در غرب اشاره میکند.
کمیسیون با کلیات لایحه اصلاح قانون تجارت الکترونیکی مخالفت کرد
یکی از الزامات اصلی رشد تجارت الکترونیک در ایران، وضع قوانین مربوطه و پرکردن خلأ قانونی در رابطه با تجارت الکترونیک است. اما کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه اصلاح قانون تجارت الکترونیکی و تسهیل ارائه خدمات دارویی به روش الکترونیکی مخالفت کرد. این در حالی است که در دوران کرونا بیشترین نیاز مردم به دارو به صورت اینترنتی و سریع است. با این همه با مخالفت کمیسیون بهداشت و درمان در نهم دی ماه، این لایحه از دستور کار خارج شد. مجلس قوانین لازم برای توسعه تجارت الکترونیک را وضع کند
از سوی دیگر بسیاری از فعالان نهادهای نظارتی معتقدند باید هرچه سریعتر قوانین مربوط به تجارت الکترونیک وضع شود تا مشکلات موجود قابل حل باشند. معاون قضایی دادگستری همدان گفت: برای پیشگیری از تعطیلی واحدهای تجاری و صنفی در دوران کرونا، مجلس باید قوانین و بسترهای لازم را برای توسعه تجارت الکترونیکی، آموزش آحاد مردم و تامین امکانات لازم فراهم کند.
عباس نجفی ظهر با تاکید برلزوم توجه به توسعه تجارت الکترونیکی در ایام شیوع کرونا به منظور پیشگیری از ورشکستگی واحدهای تجاری اظهار کرد: از آنجا که شیوع ویروس کرونا سبب تعطیلی یا نیمهفعال شدن بخشی از مشاغل و ایجاد محدودیت در واحدهای تجاری و صنفی شده، لازم است مجلس قوانین و بسترهای لازم را برای توسعه تجارت الکترونیکی، آموزش آحاد مردم و تامین امکانات لازم را فراهم کند.
دسترسی فروشندگان محلی به مشتریان بازارهای هدف
تجارت الکترونیک و توسعه آن در دوران کرونا موجب شد بسیاری از فروشندگان محلی و سنتی در مناطق مختلف کشور به مشتریان پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ دسترسی داشته باشند و موفق شوند بدون واسطه و از طریق فروشگاههای اینترنتی مارکتپلیس به مشتریان خود خدماترسانی کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد