2 - 03 - 2017
تلاش دولت برای تعدیل نرخهای مالیاتی
فرآیند نظام مالیاتی کشور در آغاز با اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم آغاز شد. این فرآیند با اجرای کامل طرح جامع مالیاتی به سرانجام میرسد. در اصلاح قانون مالیاتها توجه ویژهای به تعدیل و منطقیسازی نرخهای مالیاتی در راستای تحقق عدالت مالیاتی شده است. یکی از رویکردهای مورد بازنگری قانون بوده و تغییرات مثبتی در قانون مالیاتهای مستقیم ایجاد شده است. از جمله این تغییرات میتواند به کاهش نرخ حق تمبر، منطقیسازی نرخ و طبقات مالیاتی در بخش اشخاص حقیقی و یکسانسازی مالیات حقوق اشاره کرد.
وزارت اقتصاد و دارایی در سی و هشتمین روز از اجرای برنامه ۱۰۰ روز ۱۰۰ اقدام خود که در آن به معرفی ۱۰۰ دستاورد وزارت اقتصاد و دارایی در دولت یازدهم و وزارت علی طیبنیا میپردازد، با معرفی «تلاش دولت برای تعدیل نرخهای مالیاتی گامی در راستای افزایش رضایتمندی مردم»، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این وزارتخانه در گزارشی آورده است: نظام مالیاتی مبتنی بر اصل برابری، زمینه لازم برای توسعه فعالیتهای اقتصادی و تامین رفاه و عدالت اجتماعی را فراهم میکند، به همین دلیل است که توسعه نظام مالیاتی هر کشور به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه اقتصادی آن شناخته میشود. در همین راستا دولت با تدوین یک نظام مالیاتی مناسب میتواند بر چگونگی دستیابی به اهداف توسعهای تاثیر بگذارد و بدون تردید مالیات و نظام مالیاتی دارای نقش موثری در روند توسعه است.بر همین اساس با توجه به شرایط موجود، فرآیند نظام مالیاتی کشور در آغاز با اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم آغاز شد که این فرایند با اجرای کامل طرح جامع مالیاتی به سرانجام میرسد. در اصلاح قانون مالیاتها توجه ویژهای به تعدیل و منطقیسازی نرخهای مالیاتی در راستای تحقق عدالت مالیاتی شده که یکی از رویکردهای مورد نظر در بازنگری قانون بوده و تغییرات مثبتی در قانون مالیاتهای مستقیم ایجاد شده است.از جمله این تغییرات که در بخشهای مختلف میتوان به کاهش نرخ حق تمبر، منطقیسازی نرخ و طبقات مالیاتی در بخش اشخاص حقیقی و یکسانسازی مالیات حقوق اشاره کرد.
انواع مالیات
مالیات قسمتی ازدرآمد یا دارایی افراد است که برای پرداخت مخارج عمومی و اجرای اهداف و سیاستهای مالی و در راستای حفظ منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور توسط دولت وصول میشود. به طور کلی مردم تا وقتی سر و کارشان به حساب و کتاب مالیاتی نیفتد، متوجه انواع و اقسام مالیاتهایی که براساس قوانین باید بپردازند، نمیشوند.
در این مرحله است که متوجه میشوند حقوق کارمندان، درآمد ماهانه، ملک اداری، سهمیه ارث و در بسیاری دیگر از سرمایهها و درآمدهای خود باید مالیات پرداخت کنند.
در ایران نرخ مالیات در سال ۹۴ معادل ۹ درصد بود که در سال ۹۵ نیز این درصد بدون تغییر ماند. یکی از رویکردهایی که در اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم مورد توجه قرار گرفته سادهسازی نرخها و روشهای پرداخت است بنابراین تلاش شده تا پیچیدگیهای غیرضروری در مراحل مختلف انجام اموردر قانون کاهش یابد.همچنین در این اصلاح منطقیسازی نرخها مدنظر قرار گرفته شده است. این تغییرات در بخش مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی، مالیات بر ارث، مالیات تمبر، مالیات حقوق و مالیات اجاره املاک است.با این همه این قبیل مالیاتهایی را که به اصطلاح «مالیاتهای مستقیم» میگویند باید در کنار مالیاتهای دیگری قرارداد که به طور نامحسوس توسط دولت دریافت میشوند که به آنها «مالیاتهای غیرمستقیم» میگویند. بنابراین مالیاتها به دو گروه مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم تقسیم میشوند که هر کدام نیز انواع مختلفی دارد.
مالیاتهای مستقیم به مالیاتهایی گفته میشود که به صورت مستقیم از درآمد یا دارایی اشخاص حقیقی یا حقوقی دریافت میشود و مالیاتهای غیرمستقیم به مالیاتهایی گفته میشود که پرداختکننده آن مشخص نیست و دریافت مالیات بستگی به یک قسمت از فعالیتهای اقتصادی و عملیات افراد دارد.
تاثیر بر درآمد مشاغل
به گزارش ایسنا دولت یازدهم «مالیات بر درآمد»، اشخاص حقیقی از جمله صاحبان مشاغل را در راستای اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم کاهش داد. به طوری که اشخاص حقیقی میتوانند سالانه از یک معافیت پایه استفاده کنند که میزان آن برابر با معافیت حقوق است که هر سال در قانون بودجه مشخص میشود و اگر درآمد اشخاص حقیقی بیش از این میزان باشد مالیات آن بر اساس نرخ ماده «۱۳۱» قانون محاسبه خواهد شد.اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم که از سال ۱۳۹۵ اجرایی شد به منظور رعایت حقوق مودیان و ایجاد فضای رقابتی، نرخهای مالیاتی اشخاص حقیقی (ماده ۱۳۱ قانون) کاهش یافت. نرخها در گذشته به پنج طبقه تقسیم میشد که پس از تعدیل نرخها این قانون به سه طبقه کاهش یافت. براساس قانون جدید، کسانی که درآمدشان تا ۵۰ میلیون تومان باشد با نرخ مالیاتی ۱۵ درصد محاسبه میشود و در صورتی که فردی تا ۱۰۰ میلیون تومان درآمدزایی داشته باشد با نرخ مالیاتی ۲۰درصد و اگر بیش از ۱۰۰ میلیون درآمد داشته باشد با نرخ ۲۵ درصد محاسبه میشود.
یکی دیگر از عمدهترین تغییرات قانون مالیاتها، در بخش مالیات بر ارث است که به منظور حمایت از مودیان مالیاتی و سهولت فرآیند دریافت مالیات صورت گرفت. این قانون پیشتر بر مبنای زمان فوت متوفی بود که مشکلات بسیاری ایجاد کرد. با توجه به اصلاحیه اخیر قانون تا زمانی که وراث نسبت به انتقال ما ترک به خود یا دیگران اقدام نکنند، مالیاتی وصول نخواهد شد.همچنین یکی دیگر از تغییرات قانون مالیات بر ارث که در ساماندهی بازار پول تاثیر دارد بحث سپردههای متوفی نزد بانکها و موسسات اعتباری مجاز برای وراث طبقه اول به میزان سه درصد مشمول مالیات است. این امر برای سپردههای نزد موسسات غیرمجاز به نرخ ۱۰ درصد مشمول مالیات است. این در حالی است که در سالهای گذشته این نرخ حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد بوده و پس از تصویب مالیاتهای مستقیم به سه درصد (نرخ روز) کاهش یافته است.
مطابق اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم، ارائه اظهارنامه مالیاتی تا یک سال از تاریخ فوت متوفی فقط به منظور کسر دیون محقق متوفی، هزینههای کفن و دفن در حدود عرف و عادت و واجبات مالی و عبادی در حدود قواعد شرعی از ماترک است. در غیراین صورت (عدم ارائه اظهارنامه ظرف یک سال از تاریخ فوت) در زمان تحویل یا انتقال اموال و داراییهای متوفی به وراث، مالیات متعلقه بدون کسر موارد مذکور مطالبه و وصول خواهد شد.در صورت ارائه اظهارنامه در موعد مقرر قانونی، مازاد اموال و داراییها نسبت به دیون محقق و هزینههای یاد شده در زمان تحویل یا انتقال مشمول مالیات است.
رضایتمندی و ارتقای کیفیت خدماترسانی
با این همه که برخورداری از تمام این معافیتها منوط به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت بهموقع مالیات است و اگر فردی در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه ندهند، ضمن اینکه نمیتواند از معافیتها و تسهیلاتی که در قانون پیشبینی شده استفاده کند، به هر میزان کل درآمدی که کسب میکند مالیات تعلق میگیرد، مشموله جریمه میشود.یکی از تغییراتی که در قانون مالیاتهای مستقیم صورت گرفتهاست، مهلت ارائه اظهارنامههای مالیاتی مودیان اشخاص حقیقی است. این تغییر به منظور ارتقای کیفیت خدمترسانی به مودیان مالیاتی صورت گرفت. تا قبل از تصویب این قانون تمامی مودیان مالیاتی شامل اشخاص حقیقی، مالکان واحدهای اجاری و بیشتر اشخاص حقوقی تا پایان تیرماه فرصت داشتند، اظهار نامه مربوط به درآمدهای عملکرد سال قبل خود را به ادارات امور مالیاتی ارائه دهند و متاسفانه بیشتر مودیان، این کار را به روزهای آخر ماه موکول میکردند.در نتیجه به علت حجم و تراکم زیاد اظهارنامهها مشکلات متعددی برای مودیان و کارکنان سازمان ایجاد میشد. تمامی این تغییرات با هدف تسهیل و تسریع در ارائه اظهارنامه مالیاتی، افزایش اعتماد و اطمینان مودیان به ثبت اطلاعات و دادههای مربوطه، افزایش راندمان ارائه خدمات در زمان دریافت اظهارنامههای مالیاتی توسط ماموران و کارکنان سازمان انجام شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد