27 - 08 - 2017
تضییع حقوق مشترکین
شیوه غلط اپراتور دوم تلفنهمراه در رزرو بسته اینترنت و پیشخور کردن آن مصداق علنی تضییع حقوق مشترکین است که با وجود طرح عمومی موضوع در سایه سکوت نهاد ناظر رگولاتوری همچنان سرپوشیده مانده است.
ایرانسل بدون درخواست مشترک و اطلاعرسانی، هنوز بسته اینترنتی تمام نشده بسته رزرو را انتخاب و فعال میکند که مهلت بسته رزرو از همان روز شروع میشود. یعنی اگر بسته اول تمام نشود هم بسته دوم بیاستفاده منقضی و پول آن اخذ میشود.
از زمانی که بسته اینترنت مشترکین تمام میشد و در برخی اپراتورها بدون اطلاعرسانی پیامکی به مشترک، مصرف اینترنت براساس مصرف آزاد شارژ میشد و مشترکین دچار ضرر و زیان میشدند، اپراتورها بسته رزرو برای بستههای اینترنت موبایل را پیشبینی کردند.
چندی پیش در گزارشی از شیوه کار عجیب اپراتور دوم تلفنهمراه در رزرو بسته اینترنتی خبر داده شد که مصداق علنی تضییع حقوق مشترکین این اپراتور است.
در این گزارش اعلام شد که در ایرانسل اندکی مانده به پایان بسته اینترنتی، بدون درخواست مشترک یا اطلاعرسانی به او، بسته رزرو انتخاب و البته فعال میشود.
تمدید بسته دوم قبل از اتمام بسته اول
اما اشکال اصلی اینجاست که، زمانی که هنوز مگابایتهایی از بسته اصلی باقی مانده، بسته دوم همزمان فعال است و مهلت زمانی آن حساب میشود که در این صورت اگر حتی مشترک به هر دلیل استفاده از بسته اول را متوقف کند و بسته اول هیچگاه به پایان نرسد، بسته دوم با گذشت زمان بدون استفاده منقضی و پول آن به حساب کاربر منظور میشود. در اغلب مواقع وقتی مشترک استفاده از بسته رزرو را آغاز میکند بسته کمتر از میزان اعلام شده مهلت زمانی مصرف دارد. برای مثال به جای اینکه ۳۰ روز مهلت داشته باشد ۲۵ روز مهلت دارد.
در حالی که در دو اپراتور دیگر روال کار به شکل منطقی و صحیح انجام میشود، به این صورت که نزدیک به پایان بسته اینترنتی در پیامکی به مشترک اطلاع داده میشود که حجم بسته اینترنتی در حال اتمام است یا بسته رزرو انتخاب کنید یا بسته فعلی به طور خودکار تمدید میشود یا فعال شدن خودکار بسته مجدد را لغو کنید و پس از پایان بسته اینترنتی نیز بسته رزرو برای مشترک فعال میشود.
ایرانسل: این قانون ماست!
با پیگیری موضوع از شرکت ایرانسل و این اپراتور برای اینکه چرا بسته رزرو قبل از پایان بسته اول فعال میشود پاسخی نداشت. جز اینکه اپراتور مذکور پاسخگوی مرکز تماس ایرانسل در پاسخ به کاربران، اعلام میکند که در قانون ایرانسل روش اجرا به این شکل است.
اپراتور پاسخگوی مرکز تماس ایرانسل در پاسخ به گلایه کاربر از مدل غیرمنطقی بسته رزرو که در هیچ اپراتور دیگری حتی وجود ندارد، اعلام میکند که روال کار دو اپراتور دیگر آنگونه است و در قانون ایرانسل روش اجرا به این شکل است.
از سوی دیگر این موضوع از نهاد ناظر بر فعالیت اپراتورهای تلفنهمراه نیز پیگیری شد.
رییس رگولاتوری: شروع بسته رزرو اینترنت موبایل قبل از اتمام بسته اول قانونی نیست
علیاصغر عمیدیان، رییس وقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واکنش به شیوه رزرو بسته اینترنتی در ایرانسل، گفت: شروع بسته رزرو اینترنت موبایل قبل از اتمام بسته اول قانونی نیست.
وی در پاسخ به این سوال که یکی از اپراتورهای موبایل بسته رزرو بستههای ماهانه اینترنت را پیش از اتمام بسته اول فعال و مهلت آن را نیز از زمان رزرو محاسبه میکند، آیا این کار قانونی است، گفت: بسته رزرو بسته اینترنتی موبایل، زمانی فعال میشود که بسته اول تمام شده باشد، بنابراین زمانی که هنوز بسته رزرو فعال نشده امکان کسر زمان یا حجم از آن وجود ندارد. باید حجمی از آن مصرف شود تا به معنی استفاده از بسته باشد. هیچ اپراتوری نمیتواند اعلام کند که بسته استفاده نشده و پول آن را از کاربر گرفته است.
به گزارش فارس، وی در واکنش به اینکه اپراتور مربوطه به کاربران اعلام میکند که طبق قانون جاری آن اپراتور بسته رزرو از تاریخ رزرو شدن فعال و محاسبه میشود، گفت: حساب شدن بسته رزرو بدون مصرف شدن آن قانونی نیست و چنین قانونی نداریم.
اما با وجود غیرمنطقی بودن مسلم روش فعلی، اعتراض کاربران، تاکید معاون وزیر ارتباطات بر غیرقانونی بودن و تضییع ملموس حقوق مشترکین، اپراتور دوم تلفنهمراه تاکنون تغییری در شیوه رزرو بسته اینترنتی اعمال نکرده و به نظر میرسد تا جایی که تحت فشار نهاد نظارتی ناگزیر نباشد روش غلط خود را اصلاح نمیکند.
پیش از این نیز تجربه اشتباه این رویه و در نتیجه متضرر شدن مشترکین در اپراتور دوم وجود داشت. در گذشته ایرانسل پایان بسته اینترنتی را به مشترکان اطلاعرسانی نمیکرد و پس از پایان بسته، مصرف مشترکین با تعرفه گران مصرف آزاد اینترنت محاسبه میشد که باعث اتمام شارژ اعتباری یا صدور قبضهای نجومی برای مشترکین میشد.
آن زمان پاسخ ایرانسل این بود که در زمان فعالسازی بسته زمان پایان بسته اعلام میشود و مشترک باید آن را به خاطر بسپارد یا در نرمافزار مدیریت حساب ببیند که این پاسخ هرگز منطقی به نظر نمیرسید و مورد قبول واقع نشد. در نتیجه پس از تضییع حقوق بسیاری از مشترکین با اجبار دستور مقام نظارتی، ایرانسل ناگزیر به پذیرش اطلاعرسانی پیامکی به محض پایان بسته اینترنتی شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد