12 - 10 - 2020
تصمیم ایرلاینها وتو شد
گروه حملونقل- با وجود اینکه نرخ بلیت هواپیما از مدتها پیش آزادسازی شده بود و به صورت شناور تعیین میشد وزیر راهوشهرسازی به تازگی تصمیم ایرلاینها برای افزایش قیمت را وتو کرده است. در شرایطی که نرخ جدید بلیت هواپیما در روزهای گذشته تا ۶/۲ میلیون تومان برای پروازهای داخلی افزایش یافت، به نظر میرسد مردم و نمایندگان مجلس آن را قابل قبول نمیدانند و باید دید این قیمتهای جدید از آبان ماه اجرایی میشود یا آنکه نرخهای جدیدی به عنوان قیمت بلیت اعلام خواهد شد. طی سالهای گذشته نرخ بلیت برای پروازهای داخلی به صورت دامنه تعریف شده حداقلی و حداکثری اعلام میشد و ایرلاینها موظف به رعایت این دامنه قیمت بودند.
قیمت بلیت پروازهای داخلی از خرداد ماه امسال افزایش یافت و حالا به فاصله چهار ماه دوباره جدول جدیدی برای نرخ بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی تصویب و اعلام شده که بر این اساس حداقل قیمت بلیت هواپیما ۴۹۱ هزار تومان و حداکثر دو میلیون و ۶۷۴ هزار تومان تعیین شده است در حالی که در آخرین اصلاحیه قیمت بلیت هواپیما حداقل نرخ پرواز ۲۷۲ هزار و ۶۰۰ تومان و حداکثر نرخ برای پرواز تبریز- مشهد با قیمت ۹۹۶ هزار و ۷۰۰ تومان بود. جمعه ۱۸ مهر ماه، انجمن شرکتهای هواپیمایی نرخنامه جدید بلیت پروازهای داخلی برای اول آبان به بعد را منتشر کرد که بر اساس آن، بیشتر مسیرها در سقف قیمتی (High Season) بالای یک میلیون تومان آن هم صرفا برای مسیر رفت تعیین شده است. ضمن اینکه در تعدادی از مسیرهای طولانیتر، قیمت به بالای دو میلیون تومان هم میرسد. به عنوان مثال مسیر رفت و برگشت تبریز-بندرعباس برای یک نفر، بیش از پنج میلیون تومان هزینه دارد. این افزایش قیمت در حالی است که تنها چهار ماه از آخرین اعمال تغییر نرخنامه پروازی در خرداد امسال به دلیل شیوع کرونا و کاهش پروازها و مسافران هوایی از سوی شرکتهای هواپیمایی میگذرد.
اجازه نمیدهیم بلیت گران شود
حالا وزیر راهوشهرسازی در واکنش به اعلام شرکتهای هواپیمایی کشور در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در پی شیوع ویروس کرونا و جبران خسارات ناشی از این شیوع میگوید: اجازه نمیدهیم شرکتهای هواپیمایی به بهانه اینکه خود تشخیص میدهند، افزایش قیمت بلیت هواپیما داشته باشند.
محمد اسلامی بعدازظهر روز گذشته در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با وزارت دفاع و افتتاح نمایشگاه دائمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره لغو افزایش قیمتهای بلیت هواپیما که از سوی شرکتهای هواپیمایی و انجمن شرکتهای هواپیمایی مصوب شده و قرار بود از آبان ماه امسال اجرایی شود، گفت: روز دوشنبه سازمان هواپیمایی کشوری با مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی و انجمن شرکتهای هواپیمایی جلسهای در اینباره برگزار میکند و هر نتیجهای که اعلام شد مورد قبول ماست. وی تاکید کرد: اجازه نمیدهیم شرکتهای هواپیمایی به بهانه اینکه خود تشخیص میدهند، افزایش قیمت بلیت هواپیما داشته باشند.
مقصود اسعد سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتوگو با ایسنا ضمن بیان اینکه جدول نرخنامه قیمت بلیت پروازهای داخلی بهروزرسانی شده و از آبان ماه امسال اجرایی میشود اظهار کرد: یکی از عوامل افزایش قیمت بلیت هواپیما شیوع ویروس کرونا و اجرای پروتکل جدید از سوی ستاد ملی کروناست که اعلام کرده باید از آبان ماه ظرفیت پرواز حداکثر تا ۶۰ درصد پر شود و فاصلهگذاری اجتماعی در کابین پرواز نیز رعایت شود. بنابراین الزام شرکتهای هواپیمایی به اجرای این سایت خود در تغییر قیمت بلیت هواپیما موثر است.
وی افزود: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما این است که ۶۰ درصد هزینه شرکتهای هواپیمایی برای تامین تجهیزات و آمادهسازی خود برای ارائه خدمات به مردم ارزی است و نرخ ارز در جدول نرخنامه قبلی ۱۱ هزار تومان بود در حالی که هماکنون نرخ دلار به حدود ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است.
پس از اعلام این نرخها که قرار است از ابتدای ماه آتی اعمال شود، انتقادات بسیاری از سوی مردم در شبکههای مجازی و رسانههای مختلف مطرح شد. به عنوان مثال یکی از مخاطبان ایسنا در اینباره نوشت: «کرونا اومده همه بلیتهای داخلی دنیا به خاطر کاهش تقاضا ارزون شده اونوقت اینجا به همون بهونه گرون!»
یا یکی دیگر از این مخاطبان با انتشار نرخ حداقل و حداکثر نرخ پرواز تهران- ایلام که از حداقل ۲۹۳ هزار و ۶۰۰ تومان به ۵۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان و از حداکثر ۴۷۲ هزار و ۱۰۰ تومان به ۹۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده، گفت: دیگر سفر با هواپیما به ایلام هم آرزو شد. در همین راستا رحمتالله فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این زمینه با اشاره به قابل قبول نبودن افزایش قیمت بلیت هواپیما در شرایط کنونی به ایسنا گفت: قطعا کمیسیون عمران هفته آینده با حضور نمایندگان وزارت راهوشهرسازی و انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی افزایش قیمت بلیت هواپیما را بررسی خواهند کرد.
وی افزود: انجمن شرکتهای هواپیمایی ادعا میکنند که افزایش نرخ دلار دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیماست، چرا که عمدتا قطعات هواپیما و هزینههای نگهداری آن به دلار است و دولت نیز تسهیلات لازم را اتخاذ نکرده و آنها چارهای جز افزایش قیمت ندارند. اما این تصمیم به نفع آنها نخواهد بود و قطعا مجلس شورای اسلامی این موضوع را پس از پایان تعطیلات مجلس با حضور دستگاههای ذیربط بررسی خواهد کرد.
در همین حال معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این سازمان صددرصد با نرخ جدید بلیت پروازهای داخلی مخالف است و آن را غیرمنصفانه میداند.
مبنای گرانی بلیت
نرخ جدید بلیت هواپیما که گفته میشود از ابتدای آبان اعمال میشود، ناشی از الزام شرکتهای هواپیمایی برای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در پروازها و فروش صندلیهای پروازی به صورت یک نفر در میان و همچنین افزایش نرخ دلار به دلیل بالا بودن هزینههای ارزی ایرلاینهاست. مقصود اسعدیسامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی روز شنبه نرخ پایه محاسبه قیمت جدید بلیت پروازهای داخلی را ۲۷ هزار تومان به ازای هر دلار اعلام کرده است.
محمد اسلامی، وزیر راهوشهرسازی هم چهارشنبه ۱۶ مهر ماه در حاشیه نشست شورایعالی بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران از اعمال پروتکل جدید بهداشتی در پروازها و نشستن مسافران در هواپیما به صورت یک صندلی خالی در میان، خبر داده بود.
اسلامی این اتفاق را عاملی برای افزایش احتمالی قیمت بلیت پروازهای داخلی دانسته بود که کارشناسان این اظهارات وزیر راه را به چراغ سبز وزیر به شرکتهای هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت و توافق قبلی ایرلاینها با نهاد بالادستی برای گران کردن بلیت هواپیما تعبیر کردند.
این در حالی است که تورج دهقانیزنگنه، معاون وزیر راهوشهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری بلافاصله پس از انتشار خبر افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی اعلام کرد: اقدام انجمن شرکتهای هواپیمایی و هماهنگی ایرلاینها با یکدیگر، ارتباطی با سازمان هواپیمایی کشوری و دولت ندارد. البته براساس قانون، ایرلاینها حق دارند بلیت پروازهای داخلی و خارجی را بر اساس عرضه و تقاضا و با هر رقم که تمایل دارند به فروش برسانند. از ابتدای دیماه سال ۹۴ و همزمان با ورود علی عابدزاده، معاون عباس آخوندی وزیر وقت راهوشهرسازی و رییس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری به این سازمان، بند ۱۶۴ قانون برنامه پنجساله پنجم که در اردیبهشت ۹۳ به تصویب رسید، پس از حدود ۱۸ ماه رنگ اجرا به خود گرفت. بر اساس این قانون، نرخ بلیت هواپیما از شمول قیمتگذاری توسط دولت خارج و مقرر شد نرخها بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین شود.
معاون سازمان هواپیمایی: سازمان صددرصد مخالف است
با این وجود، ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره موافقت یا مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری با نرخنامه جدید بلیت هواپیما و سفرهای هوایی که ۱۸ مهر ماه از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی منتشر شد، اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری صددرصد با این نرخها مخالف است.
وی ادامه داد: دوشنبه این هفته جلسهای با نمایندگان شرکتهای هواپیمایی داریم و در این جلسه، موضوع قیمتهای جدید بلیتها حل میشود. معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه نرخهای جدید پروازهای داخلی بسیار بالاست، گفت: این ارقام منصفانه نیست.
ساعت ۲۳ شنبهشب محمد اسلامی وزیر راهوشهرسازی در گفتوگویی اعلام کرد: قیمتهای جدید بلیت هواپیما اعتبار ندارد و لغو شده است. اما از منظر حقوقی و قانونی اظهار نظر وزیر راه در این خصوص وجاهت نداشته و بر اساس قانون، شرکتهای هواپیمایی در تعیین نرخ بلیت آزادند، حتی تعیین کف قیمتی نیز تخلف محسوب میشود؛ چراکه شاید مدیران ایرلاینها با هم به توافقی در خصوص سقف قیمتی دست یابند، اما این توافق در خصوص کف قیمتی، غیرقانونی است.
با توجه به اینکه هم سازمان هواپیمایی کشوری، هم کمیسیون عمران مجلس و وزیر راهوشهرسازی با نرخنامه جدید مسیرهای پروازی مخالفند، لازم است نهادهای ذیربط با همکاری شرکتهای هواپیمایی، برای رفع این مشکل همفکری کنند.
رییس کمیسیون عمران: شناورسازی نرخ بلیت لغو میشود
به دنبال این حواشی رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری مسوول نرخگذاری بلیت هواپیماست، گفت: از آنجایی که حکم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در برنامه ششم تمدید نشده، قیمت شناور بلیت لغو میشود. محمدرضا رضاییکوچی در گفتوگو با ایلنا درباره انتشار اخبار ضدونقیض از سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راهوشهرسازی مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما و لغو آن از سوی وزیر گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما یکی از احکام و قوانین این برنامه بود و براساس آن شرایط رقابتی برای تعیین نرخ بلیت هواپیما تعریف شد. به این معنا که نرخ بلیت هواپیما متناسب با خدماتی که ارائه میشود، میتواند شناور باشد تا با این سازوکار بین ایرلاینها برای ارتقای کیفیت خدمات رقابت ایجاد شود که نتیجه آن کاهش تاخیرات، نوسازی ناوگان و… باشد. وی تاکید کرد: اما دیگر این حکم در برنامه ششم وجود ندارد و در آخرین برنامه توسعهای حکم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تمدید نشد.
رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: قبل از برنامه پنجم و موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی مسوول نرخگذاری بلیت هواپیما بود و نرخگذاری زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری انجام میشد و پس از برنامه پنجم نرخ شناور اعلام شد. اما در برنامه ششم این حکم تمدید نشد بنابراین متولی قیمتگذاری بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری است و این سازمان باید قیمتها را کنترل کند و در این باره با رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگوی تلفنی درخواست کردم به وظیفه نظارت و کنترل قیمتها متعهد باشد.
رضاییکوچی با بیان اینکه افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما برای رعایت پروتکلهای بهداشتی غیرمنصافانه بود، گفت: در حال حاضر فقط ۱۰ درصد مردم امکان خرید بلیت هواپیما را دارند و ۹۰ درصد قدرت خرید بلیت هواپیما را ندارند و با این شرایط نخواهند داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد