6 - 03 - 2022
تراز تولید بنزین و گازوییل در مرز هشدار
فارس در گزارشی نوشت: میانگین تولید و مصرف فرآوردههای نفتی حاکی از یک حاشیه اطمینان شکننده در تراز سوخت کشور است و اگر وزارت نفت از الان فکری به حال بحران تراز منفی بنزین و گازوییل در سالهای آتی نکند، قطعا چند سال آینده دچار مشکل خواهیم شد.
بررسی روند تولید و مصرف بنزین نشان میدهد، به زودی مصرف بنزین در داخل کشور از مجموع تولید پالایشگاههای کشور پیشی خواهد گرفت و ایران در آستانه خروج از جمع صادرکنندگان بنزین و بازگشت به عصر واردات بنزین است .
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در گزارشی عنوان کرده است: با ایمنی ایجاد شده در کشور ناشی از واکسیناسیون، مجدد عقربه مصرف بنزین نه تنها به زمان پیش از کرونا بازگشت، بلکه با تحقق یک پیشبینی قریبالوقوع، دامنه (و نه میانگین) سوزاندن بنزین در باک خودروها تا یک ماه دیگر به ۱۲۰ میلیون لیتر نیز خواهد رسید. امری که میتواند گمانهزنی برای واردات بنزین را شدیدتر کند.
اما ظاهرا منفی شدن تراز فرآوردههای نفتی در سالهای آینده تنها محدود به بنزین نیست و در این بین حتی وضعیت تراز گازوییل کشور بحرانیتر به نظر میرسد تا جایی که چندی پیش خبر واردات چندین محموله گازوییل به ایران در فضای رسانهای کشور مطرح شد.
تراز منفی بنزین و گازوییل
البته منفی شدن تراز فرآوردههای نفتی در ایران فعلا به صورت مقطعی و در چند روز با پیک مصرف اتفاق میافتد و در حال حاضر میانگین مصرف بنزین و گاز نسبت به رقم تولید حاشیه اطمینان مناسبی دارد. ضروری است وزارت نفت از این حاشیه اطمینان شکننده برای برنامهریزی و پایداری در امنیت سوخت کشور در سالهای آتی استفاده کند.
گزارشهای رسمی نشان میدهد که میانگین تولید و مصرف بنزین و گازوییل در کشور بیانگر یک حاشیه اطمینان شکننده است اما اگر وزارت نفت از الان فکری به حال بحران تراز منفی بنزین و گازوییل در سالهای آتی نکند، قطعا دولت بعدی دچار مشکل خواهد شد.به نظر میرسد بیتوجهی نسبت به احداث پالایشگاهها و پتروپالایشگاهها در سالهای اخیر متناسب با رشد نیاز بازار مصرف سوخت در داخل کشور، منجر به واردات گازوییل طی دو ماه گذشته شده است، موضوعی که دیر یا زود به واردات بنزین نیز تعمیم داده خواهد شد. تداوم استفاده از ابزار واردات برای رفع کمبود سوخت، در بلندمدت علاوه بر ارزبری قابلتوجه منجر به تضعیف استقلال سیاسی میشود.بررسیها نشان میدهد که بعد از بهرهبرداری از طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس، علاوه بر تامین کمبود نیازهای داخلی به فرآوردههای سوختی، اهرم تحریم بنزین علیه کشور نیز خنثی و بیاثر شد و ایران به جمع صادرکنندگان بنزین پیوست. همچنین در سال ۹۹ دولت توانست از محل صادرات مازاد سوخت بنزین تولید شده درآمدی معادل ۳ میلیارد دلار را کسب کند. در نتیجه این تجربه ارزشمند میتواند بار دیگر توسط وزارت نفت تکرار شود.
مجوزی برای تنفس خوراک
علی قدیری، کارشناس حوزه انرژی، درباره ظرفیت قانون پتروپالایشگاهها به فارس گفته است: طبق این قانون، مجریان برگزیده بخش خصوصی با هدف خنثیسازی تحریم نفت خام علیه کشور از مشوقهای مالی و حقوقی مختلف طبق قانون برای احداث پتروپالایشگاه و تولید محصولات سوختی و پتروشیمیایی بهرهمند خواهند شد تا بدین صورت جذابیت لازم برای تامین مالی طرحهای پتروپالایشی صورت بگیرد.
او پیشنهاد کرده که میتوان با مشوقهای قانونی مثل «اعطای مجوز تنفس خوراک» به واحدهای احداث شده پتروپالایشی هزینه خوراک را از زمان بهرهبرداریِ پتروپالایشگاه به تعداد روزهایی که «هزینه خوراک» با «هزینه ساخت» برابر شود در قالب یک وام با بازپرداخت هشت ساله به صندوق توسعه ملی در نظر گرفت.به گفته وی شرکت بهرهبردار پتروپالایشگاه میتواند بخشی از تولیدات خود را به طور مستقیم در بازارهای داخلی و بینالمللی به فروش برساند؛ در مجموع این قانون شرایط استفاده بهینه از سرمایه ملی نفت را با ایجاد بیشترین ارزش افزوده و منفعت عمومی و خصوصی فراهم میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد