15 - 08 - 2023
تجار در مسیر هاب غرب آفریقا
گروه بازرگانی- گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی از جمله گینه نهتنها سبب افزایش جایگاه و اعتبار ایران در این قاره میشود، بلکه تامینکننده منافع اقتصادی ایران به عنوان یک بازار هدف صادراتی است. آفریقا اهمیت خاصی برای ایران دارد، زیرا ایران به دنبال گسترش نفوذ خود در افقهای جهانی بزرگتر است و آفریقا میتواند به عنوان کاتالیزور روند حضور ایران را در صحنهها و بازارهای جهانی تسهیل کند. گسترش روابط ایران و آفریقا طی سالهای قبل تا حدی مغفول مانده بود، اما اکنون کشور در حال نیل به این اهداف است.
در حال حاضر حجم تبادلات تجاری ایران و گینه حدود ۶ میلیون دلار است و این در حالی است که این کشور بازار پررونقی برای محصولات و کالاهای ایرانی از جمله پتروشیمی، قیر، روغن و خودروی ایرانی دارد. با توجه به حضور قدرتهای اقتصادی جهان مانند چین، قطر، هند و ترکیه در آفریقا برای اجرای پروژههای مشترک و سرمایهگذاری زمان آن است که ایران نیز با بهرهگیری از این بازار گسترده سهم خود را در صادرات جهانی و رشد اقتصادی گسترش دهد.
با توجه به بازار گینه برای ایران و نیاز این کشور به صنعت به نظر میرسد ایران با متنوع کردن روابط تجاری و جستوجوی فرصتهای جدید و تامین نیازهای صنعتی این کشور بتواند استفاده پرسودی از فرصتهای این بازار بکر داشته باشد و علاوه بر درآمدزایی و خلاصی از فشارهای اقتصادی و تحریم بتواند با گسترش نفوذ خود در آفریقا راهی به سوی خنثی کردن تحریمها پیدا کند.
اهمیت گسترش روابط اقتصادی ایران و گینه زمانی پررنگتر میشود که بدانیم گینه دروازهای برای ورود محصولات و کالاهای ایرانی به غرب آفریقا و بهترین فرصت برای دور زدن تحریمهای ناعادلانه غربی است که هدف آنها انزوای اقتصادی و سیاسی و تنگناهای مالی برای ایران بوده است. گینه دارای بازارهای بکری است که به تکنولوژی و فناوریهای نوین نیاز دارد. با توجه به توانایی ایران در حوزههای فناوری، دانشبنیان، خدمات فنی- مهندسی، صنایع دفاعی و بهداشتی، انتقال فناوری و همکاریها در این حوزه میتواند به نفع ایران و به سود طرف مقابل باشد.
در این راستا سفیر جدید ایران در گینه طی دیداری با رییس اتاق بازرگانی ایران از فرصت طلایی شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی برای سرمایهگذاریهای کوتاهمدت در گینه خبر داد؛ فرصتی که در سرمایهگذاریهای بلندمدت کمتر وجود دارد.
در نشست حسین سلاحورزی رییس اتاق ایران و جمشید پرویزی سفیر جدید ایران در گینه طرفین پیرامون وضعیت تجارت دو کشور و فرصتهای موجود سخن گفتند. در این نشست سفیر جدید ایران در گینه با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی گینه برای ورود شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی فراهمتر از سرمایهگذاریهای کلان و بلندمدت است، گفت: سرمایهگذاریهای کوتاهمدت به ویژه در بخش کشاورزی سودآور خواهد بود، چراکه در گینه تنها ۲۰ درصد زمینهای کشاورزی مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند در حالی که این کشور مشکل کمآبی و خشکسالی ندارد.
پرویزی در ادامه اضافه کرد: باید از گینه به عنوان «هاب» غرب آفریقا استفاده کنیم و این کشور را به عنوان یک توزیعکننده بزرگ در این قاره ببینیم. او همچنین برای حمایت سفارت از تجار ایرانی در عرصه میدانی و همینطور ارائه اطلاعات تجاری به آنها اعلام آمادگی کرد.
طبق اعلام اتاق ایران، سلاحورزی نیز در این نشست یکی از اولویتهای اتاق ایران در دوره دهم را توسعه تجارت به ویژه با آفریقا و یافتن فرصتهای تولید و سرمایهگذاری مشترک در گینه خواند. او تاکید کرد: حجم روابط تجاری ایران و گینه کمتر از ۲۰۰ هزار دلار است که امیدواریم با فعال شدن بخش تجاری سفارت و هماهنگی با اتاق ایران و اتاق همتا در گینه سطح روابط افزایش پیدا کند.
کشت فراسرزمینی و تهاتر کالا
رییس اتاق ایران ابراز امیدواری کرد که سفارت ایران در گینه با حمایت از فعالان اقتصادی کشور، ریسک نااطمینانی اقتصاد در گینه را کاهش دهد. او با بیان اینکه اتاق ایران آماده هرگونه همکاری برای گسترش فعالیت بخش خصوصی در گینه است، افزود: کشت فراسرزمینی در گینه و امکان تهاتر کالا با این کشور نیز باید به عنوان راههایی برای افزایش سطح تراز تجاری با این کشور مورد بررسی قرار گیرند. سلاحورزی با تاکید بر اینکه باید از مزیت معافیت وارداتی دارو در گینه استفاده کنیم، گفت: با توجه به کمبود دارو در گینه و مزیت ایران در تولید این محصول استراتژیک، حوزه دارو میتواند یکی از زمینههای زودبازده در بازار گینه باشد. به گفته رییس اتاق ایران، فقدان شناخت صحیح از ظرفیتهای تجاری و عدم آگاهی از اطلاعات بهروز اقتصادی در میان تجار ایران و گینه، از مهمترین مشکلات موجود در مسیر تجارت دو کشور است و سفارت ایران در این کشور میتواند نقش مهمی در رفع این مانع داشته باشد.
دولت پای خود را از تجارت بیرون بکشد
این در حالی است که به باور سفیر ایران در گینه، با وجود کاهش توان رقابتی تجار ایرانی بر اثر تحریم، همچنان فرصتهای خوبی برای حضور آنها در بازار گینه وجود دارد، اما دولت باید پای خود را از تجارت بیرون بکشد و بخش خصوصی میداندار باشد. سفیر جدید ایران در گینه با تاکید بر لزوم توجه به بازارهای آفریقایی گفت: عمده فرصتهای تجاری برای ورود تاجران و صادرکنندگان ایرانی در گینه مربوط به حوزههای اقتصادی خرد است و نباید در این کشور به دنبال سرمایهگذاریهای بلندمدت و کلان رفت.
جمشید پرویزی در همایش آشنایی با فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری در گینه، اضافه کرد: غرب آفریقا عقبافتادهترین کشورهای آفریقایی را در خود جای داده که با فقر ساختاری مواجه هستند. فرهنگ غالب در این کشورها سرمایهگذاری بلندمدت نیست و فساد اداری در این کشورها گسترده است، اما در کشوری مانند گینه تورم در حال کاهش و درآمد سرانه در حال افزایش است که ناشی از درآمد معادن این کشور است.
او با بیان اینکه افزایش درآمد سرانه در گینه، پتانسیل خوبی برای ورود تجار ایرانی فراهم کرده است، گفت: لازمه ورود تجار ایرانی به بازار گینه این است که توان رقابت خود را ارتفا دهند. هرچند با توجه به تحریمها، تجار ما با ۳۰ درصد بخت کمتر توان رقابت دارند، اما باز هم من معتقدم همچنان فرصتهای زیادی وجود دارد و معقول است که وارد بازار گینه شویم.
سفیر جدید ایران در گینه ادامه داد: بسترهای خاص برای ورود تجار ما وجود دارد که خارج از صنایع و سرمایهگذاریهای کلان است. مثلا سرمایهگذاری در زیرساختهای شهری و توسعه زیرساختهای بهداشتی، آب و فاصلاب، حملونقل و جادهسازی، کشت فراسرزمینی از جمله بسترهایی هستند که برای ورود بخش خدمات فنی و مهندسی ایران فراهم است.
ضرورت میدانداری بخش خصوصی
سفیر جدید ایران در گینه تاکید کرد: اگر فرصتی وجود دارد باید برای ورود بخش خصوصی مهیا شود. بخش دولتی باید پای خود را از تجارت بیرون بکشد، در غیراین صورت هم فرصتها را از بین میبرد هم بخش خصوصی را زمینگیر میکند. ما در سفارت ایران با حمایت میدانی، ارائه اطلاعات، معرفی به تجار از فعالان اقتصادی حمایت میکنیم. به گفته او یکی از الزامات تجارت با گینه، تاسیس یک شعبه از شرکت تجاری در این کشور و استقرار کامل محیطی است.
او تاکید کرد: سفارت ایران در گینه، اطلاعات کامل تجار و مناقصات تجاری و نمایشگاهها و حتی مترجم را در اختیار فعالان اقتصادی در گینه قرار خواهد داد. پرویزی با بیان اینکه در دوره مسوولیت خود ارتباط با دستگاههای متناظر گینه از جمله اتاق بازرگانی گینه را تقویت خواهد کرد، گفت: تلاش میکنیم وبینارهای تخصصی با حضور تجار دو کشور با همکاری معاونت بینالملل اتاق ایران برگزار کنیم.
ردیابی بازارهای جدید برای کالاهای تولیدی
مسعود برهمن رییس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا نیز با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل کشور رکود در تولید است، گفت: باید برای کالاهایی که تولید میکنیم بازار ایجاد کنیم؛ به ویژه اینکه کالاهای تولیدی ما از نظر قیمت و کیفیت در آفریقا رقابتی محسوب میشوند. او با بیان اینکه گردش مالی در آفریقا بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد دلار در سال است، بیان کرد: سهم ایران از این میزان تنها یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.
لیلا باغبان سرپرست اداره آفریقای سازمان توسعه تجارت نیز در این همایش با تاکید بر اینکه آفریقا قاره فرصتها برای ایران است اضافه کرد: حضور کشورهای غربی یا هند و چین در گینه مانع حضور شرکتهای ایرانی نیست، چراکه جای کار زیاد است و این کشورها تنها ۲۰ درصد نیازهای گینه را رفع کردهاند.
او ادامه داد: در کشوری مانند گینه میتوان از حوزههای آموزشی تا سایر حوزهها مانند تامین زیرساختهای راه و بهداشت و درمان، لوازم مصرفی پزشکی مثل سرنگ، پاپوش پلاستیکی و دمپایی، تجهیزات کشاورزی و درمانی دام سرمایهگذاری کرد.
در نهایت باید گفت، رشد بازار مصرف آفریقا به دلیل رشد شهرنشینی، کاهش اختلاف طبقاتی و دیگر شاخصههای توسعهیافتگی است که این خود برای ایران یک امتیاز و بازار جذابی به شمار میآید. برای حضور قدرتمندتر ایران در بازارهای گینه شرکت در مناقصههای بینالمللی، مشارکت در اجرای پروژهها با استفاده از تامین مالی، تشکیل کنسرسیومهای ملی و بینالمللی به منظور همافزایی و تشریکمساعی و استفاده از توان شرکتهای معتبر محلی لازم است. البته ایران باید در ورود خود به پروژهها و بازار آفریقا رقبای قدر خود مانند چین، ترکیه و هند را نیز مد نظر داشته باشد، زیرا قاره آفریقا با فرصتهای سرشار قطعا برای ایران خالی از رقیب نیست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد