20 - 12 - 2022
تامین منابع مالی خودروسازان از جیب مشتریان
گروه صنعت – با ابلاغ دستورالعمل قیمتگذاری خودرو با ارز مبادلهای از سوی رییسجمهور سازمان حمایتیها هم دست به کار شدند تا با ابلاغ و اجرای آییننامه جدید پیشفروش خودرو به تامین سرمایه در گردش خودروسازان از طریق پرداخت مشتریان! سناریوی صعود قیمتها را بیش از آنچه هماکنون شاهد آن هستیم بار دیگر به مرحله اجرا بگذارند. هنوز مرکب دستورالعمل قیمتگذاری خودرو براساس نرخ ارز مبادلهای خشک نشده که آییننامهای جدید از راه میرسد تا به بهانه آن کمبود منابع مالی خودروسازان که این روزها بیشتر از جیب مشتریان تامین میشود، برطرف شود!
سازمان حمایتیها در تعاملات دوجانبهای که اخیرا با خودروسازان داشتند با آنها به توافق رسیدند که چگونه پیشفروش خودرو براساس قیمت فعلی و قیمت آینده انجام شود و چند درصد از مشتری بگیرند و به ازای درصدی که میگیرند چقدر سود بدهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ و اجرای آییننامه جدید مربوط به شرایط پیشفروش خودرو توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان خبر داد و گفت: هدف اصلی این آییننامه تامین سرمایه در گردش خودروسازان از طریق پرداخت مشتریان است. مهدی غضنفری درباره جدیدترین ضوابط پیش فروش خودرو توضیح داد: یکی از گلایههایی که خودروسازان در چند وقت اخیر مربوط به کمبود منابع مالی بود که سازمان حمایت با تعاملاتی که با خودروسازان داشت درنهایت دو طرف به توافق رسیدند که چگونه پیش فروش خودرو براساس قیمت فعلی و قیمت آینده انجام شود و چند درصد از مشتری بگیرند و به ازای درصدی که میگیرند چقدر سود بدهند.
وی افزود: این توافق به آییننامهای تبدیل شد که سازمان حمایت یا خودروسازان میتوانند جزییات آنرا اعلام کنند.
غضنفری افزود: سازمان حمایت سعی کرد در این آییننامه منافع مصرفکنندگان و مشتریان را مدنظر قرار دهد و مشتریانی که تا آخر طبق قرارداد به تعهدات خود عمل کنند خودرو خود را به موقع تحویل بگیرند و چه مشتریانی که منصرف میشوند و میخواهند وجه خود را باز پس بگیرند. وی با اشاره به اینکه هدف از تدوین این آییننامه تامین سرمایه در گردش خودروسازان از طریق پرداخت مشتری بوده است، اضافه کرد: اجرای این آییننامه از چندی قبل شروع شده و خودروسازان نیز باید خود را با آییننامه منطبق کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تاکید بر اینکه سازمان حمایت هنوز هیچگونه افزایش قیمتی را اعلام نکرده است، افزود: قرار است سازمان حمایت و خودروسازان طبق تصمیم جدیدی که در جلسه دولت گرفته شد قرار شد نحوه قیمتگذاری و فروش را نهایی کنند که هنوز این تصمیمگیری نهایی نشده است.
این در حالی است که موافقت رییسجمهور با نحوه این قیمتگذاری نهتنها موجب آرامش بازار نشد بلکه باعث رشد نجومی قیمتها و هرج و مرج در بازار خودرو شده است.
آشفتگی بازار خودرو کار را به جایی رسانده که حتی نمایندگیهایی که به مناسبت دهه فجر رسما اقدام به اعلام قیمت کرده بودند با سختتر کردن شرایط قیمتهای خود را افزایش دادند.
رونق خرید و فروش حواله خودرو
اما به دنبال برخی هرج و مرج قیمتی در بازار خودرو برخی از پیش خریداران این محصول به دلالی و فروش حوالههای خرید خودرو
روی آوردهاند.
در چند هفته اخیر به دنبال صعودی شدن قیمتها، خرید و فروش حواله خودروهای پیش فروش شده از سوی برخی خودروسازان رونق گرفته است بهگونهای که پیش خریداران، حواله خودروی خود را به صورت نقدی و البته مقداری ارزانتر از نرخ بازار واگذار میکنند.
یکی از نمایندگیهای فروش خودروسازان در این باره میگوید: برخی از پیش خریداران خودرو در شرایطی که قیمتها به دلیل قطع عرضه از سوی برخی خودروسازان در حال تغییر است ترجیح میدهند تا حواله خودروی خود را با قیمت بالاتری فروخته و در آینده با آغاز عرضه از سوی خودروسازان و کاهش قیمتهای بازار، خودرو مدنظر خود را مجددا خریداری کنند.
به گفته وی، در شرایطی که قیمت نقدی خودرو سایپا ۱۱۱ به حدود ۱۶ میلیون تومان رسیده است یکی از پیش خریداران حواله خودرو خود را به صورت نقدی و با موعد تحویل ۳۰ روزه با نرخ ۱۴ میلیون تومان واگذار میکند. حواله ۳۰ روزه سایپا ۱۳۱ SL نیز در شرایطی که قیمت نقدی این خودرو بیش از ۱۴ میلیون تومان است به قیمت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه میشود.
در این میان نکته قابل توجه آن است که به گفته نمایندگیهای فروش، قطع عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ همچنان ادامه داشته و موجب تشدید روند صعودی قیمتها و گرم شدن بازار خرید و فروش حواله شده است.
نامه خودروسازان به سازمان حمایت برای اصلاح شیوه قیمتگذاری
در عین حال خودروسازان در نامهای به رییس سازمان حمایت، اصلاح شیوه قیمتگذاری خودرو و اعمال این اصلاحات در دستورالعمل قیمتگذاری بر مبنای ارز مبادلهای را خواستار شدند.در نامه خودروسازان به رییس سازمان حمایت عنوان شده که قیمت مواد اولیه، قطعات CKD و دستمزد کارگران باید براساس قیمتهای فعلی و روند آتی محاسبه شود.
همچنین در این نامه بر لزوم محاسبه قیمت قطعات داخلی خودرو براساس قیمت جدید قطعهسازان تاکید و عنوان شده که قیمت تمام شده واقعی ارز (با توجه به عدم تخصیص ارز مبادلهای) و هزینههای تسعیرنرخ ارز (تبدیل ارز به ریال) باید در قیمتگذاری جدید خودروها مد نظر قرار گیرد.
خودروسازان در این نامه بر لزوم لحاظ شدن هزینه یوزانس و نرخ ارز در سررسید (یک سال آینده) تاکید کرده و خواستار در نظر گرفتن هزینههای حواله کردن ارز و برخی هزینههای تحمیلی دور زدن تحریمها در تعیین قیمتهای جدید خودرو شدهاند.به گفته خودروسازان، با توجه به محدودیتهای تحمیلی به تولیدکنندگان، هزینه سربار باید تقسیم بر تیراژ واقعی تولید شود نه اینکه بر تعداد تولید اسمی براساس ارقام پروانه بهرهبرداری تقسیم شود چراکه این ارقام صوری هستند.
محاسبه نرخ جدید خودروها با توجه به هزینههای بانکی و مالی براساس ارقام واقعی (طبق اسناد معتبر) از دیگر خواستههای خودروسازان از سازمان حمایت است.
خودروسازان در این نامه ۱۲ بندی اعلام کردهاند که پاداش یا تخفیفهای گمرکی به ازای صادرات یا جایزه صادراتی و همچنین تخفیفهای گمرکی به ازای استفاده از موتورهای کممصرف و مانند آن نباید از قیمت تمام شده تولید کسر شود.
در این نامه با اشاره به افزایش هزینههای تخلیه بار در بنادر کشور بر لزوم توجه به هزینههای مضاعف تخلیه بار در بنادر جنوبی خلیجفارس ناشی از تحریم شرکت کشتیرانی و حمل بار با کشتیهای کوچکتر به داخل کشور تاکید شده است.
در نامه خودروسازان به سازمان حمایت عنوان شده که برای هر شرکت خودروساز زیان محصول A باید از طریق سود محصول B قابل جبران باشد تا محصول A حذف نشود و فضای رقابتی تنگتر نباشد.
خودروسازان در این نامه بر لزوم خروج درآمدهای حاصل از کسب و کارهای مکمل از محاسبات مربوط به تعیین قیمت خودرو تاکید کرده و لحاظ شدن قیمتهای جدید خودرو از تاریخ تصویب در مورد تمام خودروهای تحویلی به غیر از خودروهای فروش قطعی را خواستار شدهاند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد