23 - 10 - 2024
تامین آزادی پنجم نیاز امروز گردشگری ایران
«جهانصنعت»- رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران درباره راه برونرفت از شرایط جدید ایجاد شده درخصوص پرواز به اروپا گفت: بیش از دو سال است که در مورد آزادی پنجم و قانون آسمان باز که اجرای آن هیچ نیازی به حکم حکومتی نداشته و حاکمیت نیز موافق این سیاست است صحبت کردیم و درخواست خود را برای اجرایی شدن سیاست آزادی پنجم پروازی و آسمان باز به دولت ارائه کردیم اما متاسفانه اراده جدی برای اجرای این درخواست وجود نداشت. در حالی که اگر همان زمان موضوع آزادی پنجم در حملونقل هوایی اجرایی شده بود، امروز چنین مشکلاتی وجود نداشت و منافع زیادی هم از محل تردد خطوط پروازی ثالث به ایران نصیب کشور میشد.
حرمتالله رفیعی بیان کرد: سیاست آزادی پنجم به این معناست که هواپیماهای عبوری از آسمان ایران میتوانند در فرودگاههای کشور بنشینند و مسافران ایران را به مقاصد مختلف منتقل کنند. مثلا اگر یک پرواز از ترکیه بخواهد به مالزی، تایلند، چین و اندونزی پرواز کند، میتواند در فرودگاه ایران بنشیند و بخشی از مسافران مسیر را به مقصد برساند. این سیاست در بسیاری از کشورهای جهان اعمال میشود.
وی درباره دلیل به نتیجه نرسیدن پیشنهاد اعمال سیاست آزادی پنجم و آسمان باز به رغم موافقت دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سوداگران و مافیای حوزه هوانوردی اجازه اجرایی شدن این سیاست را به رغم تلاش وزارت میراث فرهنگی و دفاتر خدمات مسافرتی ندادهاند، چون منافعشان به خطر میافتد.
رفیعی افزود: متاسفانه سوداگران در صنعت هوانوردی منافع مالی خود را بر منافع مردم ترجیح میدهند و به همین دلیل در برابر اصرار و پیگیری وزارت میراث فرهنگی و انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران برای اجرایی شدن آزادی پنجم ایستادگی کردند.
او درباره امکان جایگزین کردن ایرلاینهای خارجی در ایران برای حمل مسافران ایرانی در شرایطی که سه ایرلاین اصلی ایران تحریم شدهاند و اجازه فرود در فرودگاههای اروپا را ندارند، افزود: این امکان وجود دارد، چون در شرایطی که حتی به اعلام آقایان ناوگان حملونقل هوایی ایران دارای ضعف است و پاسخگوی حجم مسافران نیست، ایرلاینهای خارجی میتوانند مسافران بیشتری از ایران به مقاصد مختلف جابهجا کنند تا مشکل زیرساختی ایران در صنعت حملونقل هوایی حل شود و تحریمهای اروپا بر صنعت هوانوردی کشور در بخش گردشگری نیز خنثی شود.
رفیعی گفت: همین حالا چند ایرلاین خارجی هستند که مسافران را از و به ایران جابهجا میکنند. اجازه دهند همین شرکتها مسافران ایرانی را به مقاصد ثالث حمل کنند تا بخشی از خلأ موجود در زیرساختهای سفر و گردشگری حل شود. ضمن اینکه اگر این شرکتها براساس قانون آزادی پنجم وارد ایران شوند با خدمات باکیفیت به مسافران ایرانی و کاهش هزینههای سفر، رقابت بهتری میان ایرلاینهای داخلی ایجاد میکنند.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید کرد: تا زمانی که مافیای صنعت هوانوردی به همین منوال به فعالیت خود ادامه دهد و مستندات نادرست در اختیار متولیان قرار دهد که مثلا با ورود ایرلاینهای خارجی به ایران و اجرای قانون آزادی پنجم، صنعت هوانوردی ایران متضرر میشود، همین وضعیت ادامه مییابد و مردم با همین مشکلات در حوزه سفر مواجه خواهند بود.
رفیعی تاکید کرد: اگر پیشنهادات ما برای اجرای آزادی پنجم پرواز و پیگیری وزارت میراث فرهنگی برای اجرایی شدن این قانون در ایران مورد توجه قرار میگرفت امروز حتی با تحریم هوانوردی ایران از سوی اتحادیه اروپا هیچ مشکلی در سفر ایرانیها و حتی ورود گردشگران و مسافران خارجی به ایران ایجاد نمیشد.
او گفت: اگر این قانون اجرایی شده بود حتی در شرایطی که ایرلاینها را تحریم کردهاند، مسافران بر زمین نمیماندند و ناچار به پرداخت مبالغ نجومی برای گرفتن یک بلیت پرواز نمیشدند.
رفیعی درباره تاثیر تحریم ایرلاینهای داخلی ایران از سوی اتحادیه اروپا اعلام کرد: متاسفانه این اتفاق نرخهای بلیتهای پرواز را به شکل نجومی افزایش داد. در همین چند روز گذشته که موضوع تحریمهای اروپا بر ایرلاینهای داخلی مطرح شد، قیمت بلیتهای پرواز در برخی مسیرها سه برابر افزایش یافت و نرخ بلیت در برخی مسیرها به بیش از 100میلیون تومان رسید. مسیر تهران- ترکیه که قیمت بلیت پرواز آن 12 تا 15میلیون تومان بود، ناگهان به 30 تا 35میلیون تومان افزایش یافت. در مسیرهایی هم که بلیت پرواز آنها 30میلیون تومان بود به بیش از 80میلیون تومان رسید.
رفیعی تاکید کرد: بارها تاکید کردهایم که ادامه این وضعیت به شکست گردشگری کشور منجر میشود.
وی همچنین با اشاره به نامه درخواست فعالان گردشگری کشور از وزیر راه برای تشکیل یک نشست تخصصی برای بررسی مشکلات زیرساختهای حملونقل ریلی و هوایی ایران و تاثیر آن بر حوزه گردشگری در ایران اعلام کرد: در این نامه از وزیر راه خواستیم نشست فوری برای بررسی مشکلات و موانع صنعت گردشگری داشته باشیم که متاسفانه ایشان یا نامه را دیده و برایش مهم نبوده یا آنکه این نامه در راهروهای وزارتخانه و در دست افرادی مانده که منافعشان با سوداگران و مافیای هوانوردی یکسان است و اجازه رسیدن نامه به دست وزیر راه را ندادهاند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد