25 - 04 - 2017
تاثیرپذیری ۱۸ تا ۲۲ سالهها از مناظرات زنده
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره تاثیر مناظرههای تلویزیونی بر روند انتخابات اظهار کرد: بیش از هر چیزی این روند بستگی به چینش کاندیداها دارد ولی در مجموع تماشای برنامه نقش بسیار موثری در جلب توجه افکار عمومی خواهد داشت؛ اینکه چه تعداد با تماشای مناظرههای زنده و تحت تاثیر آن تغییر رنگ میدهند معمولا در کشورهای دیگر بین پنج تا سه درصد است.
حسین افخمی در گفتوگو با ایسنا درباره مناظرههای انتخاباتی و تاثیر آنها بر تغییر آرا گفت: معمولا رایاولیها که در رده سنی ۱۸ تا ۲۲ قرار دارند، بیش از افراد بزرگسال تحت تاثیر مناظرهها قرار میگیرند و در ردههای سنی بالاتر، کمتر این تاثیرگذاری اتفاق میافتد. هرچند این تغییرات و تحت تاثیر قرار گرفتن بستگی به موضوعاتی دارد که مطرح میشود. اینکه تا چه میزان این موضوعات از سوی کاندیداها جدید و همسو با مردم باشد و اینکه هر کدام از کاندیداها اگر برنامهای هم داشته باشند، متفاوت باشد چراکه به ندرت پیدا میشود که هر کدام از نامزدها روی برنامههای مشابه مانور دهند. بنابراین تشریح برنامهها از سوی نامزدها برای رایدهندگان بسیار مهم است.
وی در ادامه درباره تاثیرگذاری ویژگیهای بصری تلویزیون در به تصویر کشیدن چهره کاندیداهای ریاستجمهوری یادآور شد: آنچه مناظرههای تلویزیونی را تاثیرگذار میکند، کاراکتر کاندیداهاست. کاری که تلویزیون در مقایسه با مطبوعات و سایر رسانهها انجام میدهد، انگارهسازی براساس کاراکتر نامزدهاست اما این تنها عامل نیست. اینکه یک فرد از نظر ظاهر زیبایی، قد و چهره نسبت به فرد دیگری برتری داشته باشد عامل تعیینکنندهای نیست اما در برخی اقشار اینگونه است.
این استاد ارتباطات دانشگاه علامه سپس درباره مخاطبانی که تحت تاثیر مناظرهها قرار میگیرند، گفت: قبل از اینکه مناظرهای صورت گیرد مخاطب باید سعی کند بهترین فرد را برگزیند. به هر حال هر نامزدی در یک تشکل قرار دارد و به راحتی میتواند توسط مردم غربالگری شود.
افخمی درباره مناظرههایی که در تلویزیون صورت میگیرد، اظهار کرد: این مناظرهها باعث میشود فردی که نامزد مورد نظر خود را تعیین نکرده است، مقایسهای عمل کند. معمولا مناظرههایی که چند نفره برگزار میشود باعث میشود به افرادی که هنوز تصمیم نگرفتهاند یا مردد به تصمیم هستند کمک شود اما هرچند مناظرههای تلویزیونی دیدگاههای موجود در نامزدها را مطرح میکند به سختی میشود گفت افرادی که به کاندیداهای الف یا ب وفادار هستند تحت تاثیر مناظرهها رای میدهند. وی با اشاره به اینکه حملههای کلامی و زبانی کاندیداها در دورههای قبل در مناظرههای تلویزیونی بسیار موثر بوده است، مطرح کرد: اگر افشاگریهایی مستند در دوره انتخابات مطرح شود که بتواند نقاب از چهرهای بردارد موثر است. این روش در کشورهای دیگر هم رایج است.
این استاد ارتباطات به مناظرهایی که از سالها پیش همواره صورت گرفته است و به سالهای قبل از جنگ هم برمیگردد، اشاره کرد و گفت: مناظره از سالهای ۶۶ به بعد پررنگتر شد و دو حالت به خود گرفت؛ یک حالت که در آن خبرنگار یا مجری در مقابل نامزد مینشیند و حالت دیگر اینکه نامزدها به صورت مناظره و با دخالت یک هدایتگر مناظره میکنند. اما رایدهنده اگر ۱۰ نفر هم در کنار برنامه مناظره باشد در نهایت به یک نفر میرسد. بخش عمدهای از رایدهندهها براساس پایگاه طبقاتی و براساس آن چیزی که احساس میکنند به آنها نزدیکتر است، تصمیم میگیرند. بنابراین آن همانندی که بین رایدهنده و نامزدهای انتخاباتی وجود دارد، تعیینکننده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد