15 - 11 - 2021
بیتوجهی به تورم در قیمتگذاری دستوری
سیاستگذاریهای غلط، اعمال قیمتگذاری دستوری بدون توجه به تورم، واقعیت اقتصادی و هزینههای سربار علت اصلی زیان دو خودروساز بزرگ کشور بوده است. کمال خانزاده، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در خصوص نقش سیاستهای دستوری در اقتصاد و به خصوص صنعت خودرو گفت: تصمیمگیران اقتصادی از جمله وزیر صمت، تیم اقتصادی دولت و مشاوران رییسجمهور، باید پیش از تصمیمگیری در خصوص مواردی ازجمله قیمت خودرو، به طور دقیق صورتهای مالی و گزارشهای ماهیانه دو شرکت بزرگ خودروساز از جمله روند گزارش فروش ماهیانه و قیمت کارخانه و بازار را بررسی کنند. زیرا تمامی آمارها به خوبی گویای وضعیت این صنعت است. وی افزود: متاسفانه سیاستهای غلطی که از گذشته تاکنون اتخاذ شده است، ازجمله اعمال قیمتگذاری دستوری بدون توجه به تورم و واقعیتهای اقتصادی، هزینههای سربار و تفکرهای اشتباه در حوزه قیمتگذاری همگی موجب شد تا این دو خودروساز زیان سنگینی را متحمل شوند.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این امر باعث شده تا در کیفیت محصولات تولیدی نیز کاهش قابل توجهی ایجاد شود، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: علاوه بر این، با افزایش تولید، صنعت خودروسازی نیز زیان بیشتری متحمل شد و در نتیجه خودروسازان ناچار به عرضه محدود تولیدات خود به بازار شدند. وی در خصوص تبعات قیمتگذاری دستوری در این صنعت تصریح کرد: آثار این گونه تصمیمها، باعث شده تا یارانه و رانت قابل توجهی برای برخی افراد در جامعه ایجاد شود. برای نمونه، بررسیها نشان میدهد طی شش ماه گذشته، از طریق فروش محصولات این دو خودروساز، به حدود ۳۳۶ هزار نفر از افراد جامعه که اغلب مصرفکننده هم نیستند، یارانه پرداخت شده که به طور میانگین برای هر خودرو در حدود ۱۰۰ میلیون تومان و در مجموع ۳۳ میلیارد تومان بوده است. خانزاده خاطرنشان کرد: در شرایطی که به دلیل نحوه فروش کالا و قیمتگذاری در صنعت خودرو، رقم قابل توجهی یارانه و رانت توزیع میشود، شاهد زیان سنگین خودروسازان هستیم به طوری که سایپا و ایران خودرو هر یک از سال ۹۷ تاکنون با ۳۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته روبهرو بودهاند که مجموع این زیانها ۷۰ هزار میلیارد تومان میشود.
ظرفیتهای صنعت خودروسازی
وی با تاکید بر اینکه سیاستهای غلط بدون ملاحظاتی همچون تورم واقعی و بهای تمامشده عامل اصلی این مشکلات است، گفت: خودروسازان به خصوص سایپا و ایران خودرو ارزش افزوده بالایی داشته و تاثیر قابلتوجهی در اشتغال دارند. این دو خودروساز ضمن آنکه ۷۵ درصد بازار تولید را در اختیار دارند، زنجیره تولید تا مصرف آنها نیز طولانی است و شامل خدمات متعددی از قطعات خودروسازی تا خدمات پس از فروش میشود، از این رو لازم است دولت توجه ویژهای به سیاستهای آنها داشته باشد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر لزوم هماهنگی بیشتر دستگاههای مختلف تصمیمگیرنده افزود: متاسفانه در حال حاضر مدیریت صنعت خودرو توسط نهادهای مختلف و به صورت پراکنده صورت میپذیرد، ازجمله وزارت اقتصاد، وزارت صمت، معاونت اقتصادی رییسجمهوری و تمام این نهادها در این حوزه اظهار نظر میکنند، در حالی که انتظار میرود سیاستگذاریهای یکپارچهای در این حوزه صورت گیرد. وی افزود: به ظاهر تصمیمگیری در خصوص فرآیند جدید قیمتگذاری خودرو در نهادهای پایینی صورت گرفته و بدون در نظر گرفتن نظر شورای رقابت، این تصمیم اتخاذ و از رسانهها اعلام شده است. در نتیجه برخی افراد که از سوبسید و رانت این صنعت بهره میبردند، در راستای توقف آن لابی کرده و از آن سو، رییسجمهوری نیز با هدف جلوگیری از تسری افزایش قیمت به سایر کالاها آن را منتفی اعلام کرد. خانزاده گفت: این طرح باید در حضور رییسجمهوری کارشناسی میشد و وی باید در جریان قرار میگرفت. دور از ذهن نبود که پس از تصویب این طرح در سطح جامعه از سوی مافیا و دلالان، لابیهایی صورت پذیرد.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بهتر بود این کمیته قبل از تصویب طرح، رییسجمهوری را هم راضی میکرد، به خصوص که حتی با وجود نرخهای جدید، شرکتهای خودروسازی باز هم در حاشیه سود قرار نمیگرفتند. وی یادآور شد: به نظر من اگر قیمتگذاری واقعی صورت پذیرد، خودروسازان مشکلی از بابت تولید و پاسخ به نیاز بازار ندارند، اما متاسفانه یکی از دلایل کاهش عرضه این بود که آنها هر چه بیشتر تولید میکردند، با زیان بیشتری روبهرو میشدند، این درحالی است که پتانسیل عرضه و پاسخ به بازار از سوی آنها وجود دارد و حتی اطلاعیه اخیر ایرانخودرو درباره فروش کالا نیز نشان میدهد موجودی کافی وجود دارد، اما این منوط به این است که برای تولیدکننده نیز حاشیه سود داشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد